2026-06-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor-Cronhielm
Vi ser också skillnad i samhällsutveckling. Microsoft, Amazon, Google och många andre teknikbolag, gör sig av med väldigt många utvecklare, för att AI gör jobbet mer effektivt så att färre anställda behövs.

Kolla i Sverige på arbetsförmedlingen avseende yrkena fullstackutvecklare, webbutvecklare, frontend-utvecklare och backend-utvecklare. För några år sedan skrek branschen efter utvecklare. Nu kräver alla annonser att man har minst 5 års yrkesverksamhet. För att AI kan göra alla juniora utvecklar-uppgifter. Även de seniora använder AI i mycket hög grad. Många seniora trycker bara på en knapp och låter AI stöka runt trots löner på runt 100 000-200 000 kr/månad.
Jag har nyligen länkad data från USA som visar att det är fler sysselsatta inom IT än tidigare. Dvs det anställs fler än vad som sägs upp.

Du kommer att få revidera dina föreställningar.
Citera
2026-06-09, 22:57
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Googla “black box problem”

Lustigt nog fick jag en Ai-översikt av Google
Jag vet vad black box problemet är, men för den som byggt boxen är det inte ett problem.
Det är ett problem för den som använder den utan att förstå hur den fungerar.
Alltså är AI och LLMer svårförståeliga för användarna, men inte för de som skapar dem.

Så din bristande prompt till Google gjorde att den svarade på en annan fråga än du borde ställt.
Alltså har du ett black box problem, inte jag.
Senast redigerad av mikaels 2026-06-09 kl. 23:01.
Citera
2026-06-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men ni verkar tro att ’AI’ är intelligent, men AI är bara mönsterigenkänning. Den kan inget vi inte lärt den, den kan bara gå igenom allt vi lärt den oerhört snabbt och applicera det på sin givna prompt.
Utan sanity check på svaret.
En smartare Google.
That’s it

På låg nivå ja. Då kan LLM:ets programvara bara skapa statistiskt rimliga meningar, utan att förstå betydelsen. Men studerar du den på hög nivå måste du även beskriva betydelsen av dess träning. Den är tränad till logisk problemlösning genom att "resonera" verbalt, genom att steg för steg bearbeta prompten språkligt enligt mönster som finns i läroböcker.

LLM:s programvara är ungefär som en nyfödd baby som bara har vissa instinktiva förmågor, medan det tränade LLM:et är som en vuxen människa som har inlärda förmågor såsom att resonera och lösa logiska problem. Eller programmera. Studenters teoretiska förståelse testas genom att be dem applicera teori och lösningsmetoder på nya problem, och det klarar den. ALltså har den en mätbar teoretisk förståelse, även om det inte är en mänsklig form av förståelse.

Frågan är om vi kanske har råkat upptäcka hur människans språksinne funkar och vår förmåga att lösa problem genom att resonera verbalt, t.ex. att lösa en uppgift genom att skriva ord och symboler på ett papper.
Senast redigerad av guru1966 2026-06-09 kl. 23:33.
Citera
2026-06-09, 23:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
På låg nivå ja. Då kan LLM:ets programvara bara skapa statistiskt rimliga meningar, utan att förstå betydelsen. Men studerar du den på hög nivå måste du även beskriva betydelsen av dess träning. Den är tränad till logisk problemlösning genom att "resonera" verbalt, genom att steg för steg bearbeta prompten språkligt enligt mönster som finns i läroböcker.

LLM:s programvara är ungefär som en nyfödd baby som bara har vissa instinktiva förmågor, medan det tränade LLM:et är som en vuxen människa som har inlärda förmågor såsom att resonera och lösa logiska problem. Eller programmera.

Frågan är om vi kanske har råkat upptäcka hur människans språksinne funkar och vår förmåga att lösa problem genom att resonera verbalt, t.ex. att lösa en uppgift genom att skriva ord och symboler på ett papper.
Knappast, att kunna lösa enklare programmetingsuppgifter men missa hur många ’r’ det är i raspberry är inte intelligens.
En tränad LLM löser inga problem den inte tidigare sett, den känner igen mönster.
Citera
2026-06-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men ni verkar tro att ’AI’ är intelligent, men AI är bara mönsterigenkänning. Den kan inget vi inte lärt den, den kan bara gå igenom allt vi lärt den oerhört snabbt och applicera det på sin givna prompt.
Utan sanity check på svaret.
En smartare Google.
That’s it
Jag håller inte med. Själv får jag så mycket fel svar av AI så jag har gått tillbaka till google. Som ett exempel så svarade den totalt fel när jag bad den omvandla 1000 svenska kronor till USD, och det är bara en av en väldig massa fel.
Citera
2026-06-10, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag håller inte med. Själv får jag så mycket fel svar av AI så jag har gått tillbaka till google. Som ett exempel så svarade den totalt fel när jag bad den omvandla 1000 svenska kronor till USD, och det är bara en av en väldig massa fel.
Du måste lära dig vad AI är bra på och vad Google är bra på, och att använda rätt modell till rätt uppgift. Jag kan inte be Google dekompilera gammal mjukvara byggd för DOS och bygga ett modernt webbinterface med samma funktioner, men det klarar AI idag.
Citera
2026-06-10, 00:17
Medlem
particulum1s avatar
AI är en produkt och dess utveckling kommer därför att formas av både dess potentiella och faktiska ekonomiska användningsområden hos konsumenter.

Och i det avseendet skulle jag vilja påstå att det huvudsakliga användningsområdet kommer att vara, eller redan är, underhållning i form av talande hundar och katter, terapeutiska avatarer för ensamma individer med sociala behov, för de med omättade sexuella begär, och kanske politiska memes.
Citera
2026-06-10, 01:22
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag har nyligen länkad data från USA som visar att det är fler sysselsatta inom IT än tidigare. Dvs det anställs fler än vad som sägs upp.

Du kommer att få revidera dina föreställningar.
Vi bor inte i USA. USA har en enorm tekniksektor med globala företag som Microsoft, Google, Amazon och Meta mfl. Tro det eller ej, men svenska företag påverkas den europeiska konjunkturen, den offentliga IT sektorns budgetar samt kronans utveckling. Helt hjärndött det du skriver.
Citera
2026-06-10, 02:44
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Vi bor inte i USA. USA har en enorm tekniksektor med globala företag som Microsoft, Google, Amazon och Meta mfl. Tro det eller ej, men svenska företag påverkas den europeiska konjunkturen, den offentliga IT sektorns budgetar samt kronans utveckling. Helt hjärndött det du skriver.
Det bör rimligtvis vara dessa företag som först och snabbast tillämpar AI för att ersätta anställda, inte vi. Nuvarande data från USA pekar inte på att AI tar några jobb direkt (än).

Med det sagt håller jag med om det du säger annars.
Citera
2026-06-10, 03:32
Medlem
Kanske redan finns i tråden. Men AI löste ett problem bättre och på fler än ett sätt, än vad som någonsin matematiker och genier klarat tidigare. Det handlade om typ hur många raka linjer man kunde dra på ett papper..
Citera
2026-06-10, 08:39
Medlem
Citat:
Vi bor inte i USA.
Vad menar du att vårt boende har att göra med hur mycket som AI ersätter personal inom IT?

Det kommer du inte kunna svara på. Så varför skriver du något sådant.

Texten jag svarade på tom nämnde stora bolag i USA och deras minskning av personal. T ex
Microsoft, Amazon, Google och många andre teknikbolag, gör sig av med väldigt många utvecklare, för att AI gör jobbet mer effektivt så att färre anställda behövs.

Hur tänkte du när du läste det?

Tänkte du att detta måste bara gälla Sverige?

Citat:
Helt hjärndött det du skriver.
Det får du väl rikta till dig själv.
Citera
2026-06-10, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor-Cronhielm
Jo vi ser skillnad i folkhälsa, eftersom att cancer upptäcks tidigare, vilket leder till att fler botas. Men de läkemedel som utvecklas tack vara proteinviknings-AI:n alfafold exempelvis, kommer vi inte se effekterna av förrän om 10-15 år, eftersom att det är så lång tid det tar att utveckla ett nytt läkemedel i genomsnitt. Man brukar säga att konsumenter märker av teknikförbättringar 15 år efter att teknikförändringen har skett. När 3g-nätet byggdes ut i Sverige, då hade Ericsson redan utvecklat färdigt 4g-tekniken och höll på med att utveckla 5g-tekniken. Alfa-fold-AI har gjort ett arbete som hade tagit mänskligheten 500 000 år på bara några månader, eftersom att det i genomsnitt tog ett examensarbete på forskarnivå för att upptäcka ett protein.

Vi ser också skillnad i samhällsutveckling. Microsoft, Amazon, Google och många andre teknikbolag, gör sig av med väldigt många utvecklare, för att AI gör jobbet mer effektivt så att färre anställda behövs.

Kolla i Sverige på arbetsförmedlingen avseende yrkena fullstackutvecklare, webbutvecklare, frontend-utvecklare och backend-utvecklare. För några år sedan skrek branschen efter utvecklare. Nu kräver alla annonser att man har minst 5 års yrkesverksamhet. För att AI kan göra alla juniora utvecklar-uppgifter. Även de seniora använder AI i mycket hög grad. Många seniora trycker bara på en knapp och låter AI stöka runt trots löner på runt 100 000-200 000 kr/månad.

Detta har resulterat i att vissa YH-utbildningar försvinner. Medieinstitutet har under lång tid haft utbildningarna fullstackutvecklare, och webbutveckling inom E-handel. Dessa har inte längre någon planerad kursstart, förmodligen på grund av att många nyexaminerade blir arbetslösa.

Det finns jurister hos polismyndigheten som sitter och nekar överklaganden angående parkeringsböter och liknande. Detta kan AI göra helt självständigt, så de kommer bli av med sina arbeten.

Klarna har sagt upp majoriteten av sina kundtjänstmedarbetare, eftersom att AI tar över den största andelen av alla kundtjänstuppgifter.

Många biluthyrningsbolag har numera en AI som svarar i telefon. Den låter som en människa och kan ta hand om bokningar, ombokningar, förlängningar, reklamationer o.s.v. Tusentals har blivit av med arbetena.

Det är bara en fråga om tid, innan alla receptionsjobb försvinner. Det är enbart en fråga om tid innan majoriteten av jurist-jobb försvinner. Det kommer bara finnas advokat-jobb där ett målsägande, tilltalad, kärande, svarande behöver ett juridiskt ombud inför domstolen. Som exempel. Jag tog en bild på en omständighet på en webbsida, och sa till AI. "Gör en anmälan till IMY". Baam, den förstod direkt avsikten, vad som var felaktigt på webbplatsen och skrev en 100 % juridiskt korrekt anmälan där den refererade till korrekta artiklar i GDPR, hänvisade till korrekta yttranden och vägledanden från Europeiska dataskyddsstyrelsen, samt korrekta prejudikat från EU-domstolen. Innan AI hade det tagit en jurist flera timmar att skriva min anmälan. ChatGPT-plus-versionen tänkte i 3 minuter, sen kom resultatet. Jag sprade flera tusen kronor.

Numera är det enkelt för vem som helt att göra sitt eget datorprogram, webbplats och så vidare med AI.

Många av inträdesuppgifterna för en nyexaminerad jurist kan utföras av AI. Samma sak inom finansbranschen. OpenAI har särskilda AI:s för just finansanalytiker, ekonomer o.s.v. Allt som en nyexaminerad student från Handels kan göra, kan AI göra mycket snabbare och bättre. En månads arbete kan göras på ett fåtal timmar.

Redan OpenAI:s thinking-modell som hette o3 var bättre på matematik än majoriteten av de som arbetade professionellt som matematiker. Det var 1,5 år sedan. Nu är ChatGPT-5.5 pro bättre än 80 % av all professorer inom matematik, biologi, fysik, kemi, bland annat.

Det senaste året har OpenAI jobbat hårt mot verklig hjälpsamhet inom verkliga arbetssituationer inom de 40 yrken som genererar mest BNP-tillväxt, och det har gett upphov till stor samhällsförändring. Andelen Harvard-studenter som är arbetslösa 3 månader efter studenten är högre. Andelen skjorta och slipps-arbeten minskar.

Om man har tillgång till API så att man kan pusha 1 miljon tokens per fråga, då klarar AI väldigt avancerade juridiska analyser inom till och med amerikansk skattejuridik. Som exempel kan nämnas att 1 miljon token i utdata idag 2026-06-09 kostar 300 kr. 1 miljon token indata kostar 50 kr. Så betalar du ca 350 kr per fråga, då får du en extremt kraftfull AI. Som jämförelse får en gratis-användare tillgång till ca 16000 tokens per fråga medan en plus-användare får ca 100 000 tokens.

Vi ser ingen skillnad i statistiken, nej.
AI hallucinerar och gör massor av fel med.
Jag vet inte hur många gånger Googles AI bara hittar på svar i sökresultaten och tar andra produktlösningar och applicerar det på det du söker efter.

Amerikanska investmentbanker har redan kommit ut med studier som visar att AI har haft 0, jag upprepar, NOLL effekt på deras GDP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in