2026-06-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Tintin mördades av sin far. Det är en tragedi utan like. Men du använder ett barns död för att avsluta en diskussion om systemfel som drabbar tusentals barn varje år. Det är inte ett argument, det är en avledning.

Jag har suttit inlåst för brott jag inte begick. Mina barn har jag inte sett på sex år. Du har läst om ett fall i media, som vinklats för maximal känslostorm och för att passa ett färdigt narrativ.
Sorgligt att du inte är beredd på att inse att det föreligger systemfel på båda sidorna. Beklagligt.
Citera
2026-06-09, 19:42
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Sorgligt att du inte är beredd på att inse att det föreligger systemfel på båda sidorna. Beklagligt.
Det är ju precis vad jag sa i mitt förra inlägg. Läs om.
Citera
2026-06-09, 21:07
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Att läsa tidningsartiklar (som dessutom är låsta) kan ju bara ge så mycket. Någon som orkar kan väl begära ut LVU-domarna och lägga upp dem för oss andra att läsa.

Hur begär man ut?
Citera
2026-06-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Jo det kan ni. Gratis provperiod utan bindningstid. Säg upp efter du läst.

Men fallet verkar ha utvecklats från en privat familjetvist till en fråga som engagerat socialtjänst, domstolar, kommunpolitiker och medier. Samtidigt är det svårt att få en samlad bild av vad som faktiskt hänt, eftersom stora delar av materialet omfattas av sekretess och olika aktörer beskriver händelserna på olika sätt.

Men hur mycket ska politiker lägga sig i enskilda myndighetsärenden? Var går gränsen mellan politiskt ansvar och otillbörlig påverkan? Var det rätt eller fel av kommunfullmäktige att försöka lägga ned socialnämnden på grund av detta fall? Hur tillförlitliga är anklagelser om våld när domstolar kommit fram till att de inte kunnat styrkas? Är det lämpligt att förtroendevalda samtidigt engagerar sig i ideella organisationer som driver frågor kopplade till enskilda fall? Vilka krav bör ställas på bevisning i mål om vårdnad där påståenden om våld förekommer?

Politiker ska aldrig lägga sig i enskilda fall.
Citera
2026-06-10, 07:54
Medlem
Tomtekukars avatar
Lilla flickan i Göteborg är ytterligare ett exempel på hur systemet faktiskt fungerar. I mitt eget fall anmälde skolan mamman med grund. Utredning gjordes, mängder av intervjuer, ärendet avskrevs efter en månad. När jag sedan själv anmäldes på falsk grund behövdes inga intervjuer. Skuldfrågan var avklarad på förhand sedan samma dag, trots att en snabb koll skulle verifierat.
Det är inte slumpmässiga fel. Det är en asymmetri inbyggd i systemet.
(FB) Mamma låste in barnet på 5år som senare brann inne 2026-02-07
Citera
2026-06-10, 08:16
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Politiker ska aldrig lägga sig i enskilda fall.

Håller helt med. Det är därför jag tycker att det här är så allvarligt.

Om politiker börjar ta ställning för en enskild part i en vårdnadstvist eller ett LVU-ärende kan det skapa ett tryck på tjänstemän att fatta beslut utifrån opinion snarare än lag och bevisning.

Det blir problematiskt om den som har flest anhängare på sociala medier eller lyckas skapa mest uppmärksamhet får ett större inflytande än den juridiska processen. Om en förälder lyckas mobilisera politiker, influencers och demonstrationer medan en annan förälder inte gör det uppstår en ojämlikhet. Rättssäkerheten bygger på att lika fall ska behandlas lika, inte på vem som lyckas skapa störst opinion. Men Sverige verkar gå i motsatt riktning och ingen reagerar?
Citera
2026-06-10, 08:21
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Lilla flickan i Göteborg är ytterligare ett exempel på hur systemet faktiskt fungerar. I mitt eget fall anmälde skolan mamman med grund. Utredning gjordes, mängder av intervjuer, ärendet avskrevs efter en månad. När jag sedan själv anmäldes på falsk grund behövdes inga intervjuer. Skuldfrågan var avklarad på förhand sedan samma dag, trots att en snabb koll skulle verifierat.
Det är inte slumpmässiga fel. Det är en asymmetri inbyggd i systemet.
(FB) Mamma låste in barnet på 5år som senare brann inne 2026-02-07

Det är just den här asymmetrin jag tycker att vi måste våga diskutera.

Det finns återkommande berättelser om att pappor får kämpa betydligt hårdare för att bli trodda när anklagelser riktas mot dem. Samtidigt kan mammans uppgifter ibland få stort genomslag redan innan de prövats ordentligt.

I Albin/Ida-fallet såg vi dessutom hur politiker, aktivister och opinionsbildare tog tydlig ställning för ena parten och bidrog till ett massivt opinionstryck, trots att domstolarna gjort sina bedömningar. Det borde oroa alla som värnar rättssäkerheten. Rättsystemet måste behandla båda föräldrarna lika och att beslut ska bygga på objektiv bevisning, inte på kön eller vem som lyckas mobilisera störst stöd på sociala medier.

Om vi inte vågar diskutera den här obalansen riskerar vi att barn förlorar kontakten med en fungerande förälder på felaktiga grunder, samtidigt som förtroendet för hela systemet urholkas. Men ingen vågar någonsin ställa sig på pappans sida innan det är försent? Hur sjutton ska man få gehör?
Citera
2026-06-10, 08:42
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Det är just den här asymmetrin jag tycker att vi måste våga diskutera.

Det finns återkommande berättelser om att pappor får kämpa betydligt hårdare för att bli trodda när anklagelser riktas mot dem. Samtidigt kan mammans uppgifter ibland få stort genomslag redan innan de prövats ordentligt.

I Albin/Ida-fallet såg vi dessutom hur politiker, aktivister och opinionsbildare tog tydlig ställning för ena parten och bidrog till ett massivt opinionstryck, trots att domstolarna gjort sina bedömningar. Det borde oroa alla som värnar rättssäkerheten. Rättsystemet måste behandla båda föräldrarna lika och att beslut ska bygga på objektiv bevisning, inte på kön eller vem som lyckas mobilisera störst stöd på sociala medier.

Om vi inte vågar diskutera den här obalansen riskerar vi att barn förlorar kontakten med en fungerande förälder på felaktiga grunder, samtidigt som förtroendet för hela systemet urholkas. Men ingen vågar någonsin ställa sig på pappans sida innan det är försent? Hur sjutton ska man få gehör?
Ja, rätt formulerat. Och din sista fråga är den som aldrig besvaras: hur får man gehör innan det är försent?

Svaret, baserat på min egen erfarenhet, är att man inte gör det. Systemet är inte designat för att fånga upp det i tid. Det är designat för att dokumentera i efterhand, om ens det. Vittnen avfärdas som irrelevanta. Anmälningar med grund avskrivs. Anmälningar utan grund leder till dom samma dag.

Det enda som ger något är att vara extremt dokumenterad från dag ett, att spela in allt, ljud, video, för att skydda sig, spara varenda sms, mejl, att ständigt ha många vittnen omkring sig, att ha en advokat som faktiskt förstår mönstret och inte är rädd att utmana åklagare som använder maktspråk och administrativa åtgärder och annat för att styra processen, och absolut inte förlita sig på att sanningen talar för sig själv. Det gör den inte i det här systemet.
Citera
2026-06-10, 09:05
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ja, rätt formulerat. Och din sista fråga är den som aldrig besvaras: hur får man gehör innan det är försent?

Svaret, baserat på min egen erfarenhet, är att man inte gör det. Systemet är inte designat för att fånga upp det i tid. Det är designat för att dokumentera i efterhand, om ens det. Vittnen avfärdas som irrelevanta. Anmälningar med grund avskrivs. Anmälningar utan grund leder till dom samma dag.

Det enda som ger något är att vara extremt dokumenterad från dag ett, att spela in allt, ljud, video, för att skydda sig, spara varenda sms, mejl, att ständigt ha många vittnen omkring sig, att ha en advokat som faktiskt förstår mönstret och inte är rädd att utmana åklagare som använder maktspråk och administrativa åtgärder och annat för att styra processen, och absolut inte förlita sig på att sanningen talar för sig själv. Det gör den inte i det här systemet.

Jag tycker också att man måste våga prata om medias och sociala mediers roll i det här. När uppmärksammade vårdnadstvister hamnar i offentligheten är det nästan alltid mammans berättelse som får stort utrymme. Vi ser manifestationer, influencers som delar inlägg, namninsamlingar och ett massivt opinionstryck. Jag kan däremot inte komma på många fall där en pappa fått samma offentliga stöd när han hävdat att systemet svikit honom.

Socialtjänsten, domstolarna och den andra föräldern ofta är bundna av sekretess och därför inte kan bemöta påståendena offentligt. Då får allmänheten bara ena sidans version och opinionen riskerar att bli ett slags parallell domstol. Det leder också till att den utpekade pappan riskerar att bli offentligt karaktärsmördad långt innan någon dom fallit eller innan alla omständigheter är kända. I sociala medier kan han beskrivas som våldsutövare eller olämplig förälder, och sådana anklagelser kan leva kvar även om domstolar senare gör en annan bedömning eller om påståendena inte kan styrkas. Den skadan går ofta inte att reparera.

Vem som får mest stöd på Facebook, Instagram eller i media ska inte avgöra hur ett ärende uppfattas. Men det verkar vara så det är idag. Och det är verkligen läskigt. Särskilt eftersom det endast verkar gynna ett kön. Minpappa.nu vet jag jobbar för det här. Annars verkar ingen strida för saken...
Citera
2026-06-10, 10:42
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Jag tycker också att man måste våga prata om medias och sociala mediers roll i det här. När uppmärksammade vårdnadstvister hamnar i offentligheten är det nästan alltid mammans berättelse som får stort utrymme. Vi ser manifestationer, influencers som delar inlägg, namninsamlingar och ett massivt opinionstryck. Jag kan däremot inte komma på många fall där en pappa fått samma offentliga stöd när han hävdat att systemet svikit honom.

Socialtjänsten, domstolarna och den andra föräldern ofta är bundna av sekretess och därför inte kan bemöta påståendena offentligt. Då får allmänheten bara ena sidans version och opinionen riskerar att bli ett slags parallell domstol. Det leder också till att den utpekade pappan riskerar att bli offentligt karaktärsmördad långt innan någon dom fallit eller innan alla omständigheter är kända. I sociala medier kan han beskrivas som våldsutövare eller olämplig förälder, och sådana anklagelser kan leva kvar även om domstolar senare gör en annan bedömning eller om påståendena inte kan styrkas. Den skadan går ofta inte att reparera.

Vem som får mest stöd på Facebook, Instagram eller i media ska inte avgöra hur ett ärende uppfattas. Men det verkar vara så det är idag. Och det är verkligen läskigt. Särskilt eftersom det endast verkar gynna ett kön. Minpappa.nu vet jag jobbar för det här. Annars verkar ingen strida för saken...
Helt rätt. Sociala medier förvandlar komplexa rättsprocesser till ett gillakrig där den mest mediavänliga berättelsen vinner. Och den berättelsen är nästan alltid mammans, eftersom den passar narrativet och genererar engagemang.

Det du beskriver om sekretessen är en nyckel som sällan lyfts. Den utpekade pappan kan inte försvara sig offentligt. Den andra sidan kan posta vad som helst. Resultatet är ett asymmetriskt informationskrig där utgången är given innan domstolen ens öppnat akten.

Lägg till narcissistiska, mediahungriga politiker som ser ett enkelt sätt att signalera rätt värderingar utan risk, och du har hela receptet. Pöbelmentalitet förstärkt av algoritmer och opportunistiska opinionsbildare.

Mammor och deras väninnor bildar samma slags ekokammare som Flashback kritiseras för. En del vettigt, men också klanmentalitet och hat. Skillnaden är att den ekokammaren får sitta i SVT-studion. För att systemet belönar det. En kvinna som uttrycker sig starkt är rädd och utsatt. En man som gör samma sak är aggressiv och farlig. Det är inte en slump, det är en inbyggd tolkningsram som genomsyrar socialtjänst, domstolar och media lika.

Vita riddare förstärker det. Män som signalerar lojalitet genom att okritiskt ta kvinnans parti, oavsett fakta, bidrar aktivt till att hålla asymmetrin på plats. Det är inte empati, det är positionering.

Och om en man klagar är han en gnällspik, bitter, kan inte ta ansvar. Reaktionen i sig är en del av mekanismen. Den stänger ner diskussionen innan den börjar.
Citera
2026-06-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life

Citat:
Det är ju precis vad jag sa i mitt förra inlägg. Läs om.

Är det då ett systemfel?
Eller är det så att det helt enkelt ofta handlar om komplexa fall och där tjänstemän(som ju är människor) kan fatta fel beslut i vissa fall?

Vi läser om fall lite då och då där det går fel.
Men man måste ha i åtanke att det sker över 500 000 orosanmälningar per år i Sverige.
Utöver det så är det ca 6 500 vårdnadstvister som avgörs i domstol per år.

Exakt vad är systemfelet?
I tråden tas det upp att när media lägger sig i vinner den populära sidan automatiskt.
Men fallet som tråden handlar om visar att så inte är fallet. Mamman har fått massivt stöd medialt och på sociala medier och lokalt av invånare och till och med politiker.
Ändå tilldelades mannen ensam vårdnad.
Faktum är att en stor majoritet av de fallen man läser om handlar om fall där socialtjänst och domstolar helt gått emot opinionen.

Det som beskrivs i tråden är ju ett extremt fall. Inte på något sätt normen.
Hur sociala medier och privatpersoner agerar(så länge det inte går över till rena brott så klart) går inte att göra något åt. Att skapa opinion och protestera är fullt lagligt och bör så vara.
När det gäller politikerna i det aktuella fallet däremot så har dessa agerat klart olämpligt.

Här finns helt klart skäl till att utreda om de begått eventuella lagbrott.
Potentiella brott inkluderar tjänstefel, Olaga tvång

Gällande media kan det helt klart också granskas hur objektivt de har rapporterat.
Anmälan till MO kan vara lämpligt.
Citera
2026-06-10, 19:34
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Är det då ett systemfel?
Eller är det så att det helt enkelt ofta handlar om komplexa fall och där tjänstemän(som ju är människor) kan fatta fel beslut i vissa fall?

Vi läser om fall lite då och då där det går fel.
Men man måste ha i åtanke att det sker över 500 000 orosanmälningar per år i Sverige.
Utöver det så är det ca 6 500 vårdnadstvister som avgörs i domstol per år.

Exakt vad är systemfelet?
I tråden tas det upp att när media lägger sig i vinner den populära sidan automatiskt.
Men fallet som tråden handlar om visar att så inte är fallet. Mamman har fått massivt stöd medialt och på sociala medier och lokalt av invånare och till och med politiker.
Ändå tilldelades mannen ensam vårdnad.
Faktum är att en stor majoritet av de fallen man läser om handlar om fall där socialtjänst och domstolar helt gått emot opinionen.

Det som beskrivs i tråden är ju ett extremt fall. Inte på något sätt normen.
Hur sociala medier och privatpersoner agerar(så länge det inte går över till rena brott så klart) går inte att göra något åt. Att skapa opinion och protestera är fullt lagligt och bör så vara.
När det gäller politikerna i det aktuella fallet däremot så har dessa agerat klart olämpligt.

Här finns helt klart skäl till att utreda om de begått eventuella lagbrott.
Potentiella brott inkluderar tjänstefel, Olaga tvång

Gällande media kan det helt klart också granskas hur objektivt de har rapporterat.
Anmälan till MO kan vara lämpligt.
Det är precis den frågan som avslöjar hur lite man förstår av hur systemet faktiskt fungerar i praktiken.

Ja, det sker 500 000 orosanmälningar per år. Det betyder inte att alla hanteras lika. Asymmetrin är inte att varje enskilt beslut är fel, det är att felmönstret är konsekvent i en riktning. Det är definitionen av ett systemfel, inte slumpmässiga misstag.

Att Säffle-fallet till slut gick rätt väg bevisar ingenting. Det tog år. Under den tiden förlorades barnkontakt, rykte och ekonomi. Att domstolen till sist landar rätt efter massivt opinionstryck är inte ett bevis på att systemet fungerar, det är ett bevis på att det kräver exceptionella omständigheter för att korrigera sig självt.

Och nej, det är inte ett extremfall. Det är ett fall som blev synligt. Skillnaden är inte hur ovanligt det är, utan att någon råkade skriva en artikel om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in