Citat:
Ursprungligen postat av
kyrkstocken
Ok, av det lilla jag vet...
För det första sitter väl representant för S i socialnämnden?
Av det jag ser så verkar ju stödet för mamman handla om att "tro på mamman" med automatik?
Man hittar ingen grund för påståendena från mamman: då kan man naturligtvis inte döma någon.
Har jag fattat rätt att de har varit frånvarande när mamman har haft hand om barnen?
Det är knappt lönt att diskutera något vi har så dålig insyn i.
Jag tycker tvärtom att det finns skäl att ta det här på stort allvar. Om domstolar i flera instanser har prövat anklagelserna och ändå inte funnit tillräckligt stöd för att frånta pappan vårdnaden, då måste rättsstatens bedömningar väga tungt. Ändå utsätts kommunen för hot och hat, och mediadrevet har blivit enormt.
Det är oroande att flera politiker har tagit tydlig ställning för den ena parten i en pågående vårdnadstvist och samtidigt försökt påverka kommunen utifrån den berättelsen. Det är en principiellt mycket allvarlig fråga.
Dessutom framgår det att barnen under mammans tid inte gått i skolan under en längre period och att de senare omhändertagits av sociala myndigheter, eftersom mamman vägrade lämna ifrån sig barnen och försökte hålla dem gömda.
Debatten behöver inte handla om att “tro på mamman” eller “tro på pappan”. Men frågan borde lyftas om rättssäkerhet, barns bästa och om det är acceptabelt att politiker driver opinion i ett enskilt familjemål när domstolar redan har prövat saken.