2026-06-09, 17:54
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Har hört om så många fall där pappan blir falskt anklagad för att ha utövat våld av mamman, och att det kommer fram just när det är en vårdnadstvist på tapeten. Många av oss vet om att kvinnorna gör detta för att få fördelar i vårdnadstvisten och för att få sin vilja igenom. Men ingen pratar om det. Vågar inte media ta upp ämnet pga vårt PK samhälle som kommer rasa mot dem? Så många pappor och barn som blir ärrade av detta, men ingen gör något åt det.
Inte bara hört. Jag är en av dem. Satte ner foten när det behövdes efter 22 års äktenskap. Fick i utbyte falska anklagelser om grov fridskränkning, förlorade vårdnaden över tre tonåriga barn och satt inlåst i fullständig isolering i åtta månader för brott jag inte begick och där vittnen som bekräftade min oskuld avfärdades som irrelevanta av åklagaren.

Det du beskriver är inte undantag. Det är standardspelet för den som vet hur systemet fungerar och är beredd att använda det. Anklagelserna kom precis när de tjänade som bäst, precis i det skede då konsekvenserna blev störst. Inga konstigheter, inga slumpar.

Media tiger för att narrativet inte passar. Och männen försvinner in i systemet precis som du säger, utan rubrik, utan uppföljning.
Citera
2026-06-09, 17:54
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ok, av det lilla jag vet...

För det första sitter väl representant för S i socialnämnden?

Av det jag ser så verkar ju stödet för mamman handla om att "tro på mamman" med automatik?

Man hittar ingen grund för påståendena från mamman: då kan man naturligtvis inte döma någon.

Har jag fattat rätt att de har varit frånvarande när mamman har haft hand om barnen?

Det är knappt lönt att diskutera något vi har så dålig insyn i.

Jag tycker tvärtom att det finns skäl att ta det här på stort allvar. Om domstolar i flera instanser har prövat anklagelserna och ändå inte funnit tillräckligt stöd för att frånta pappan vårdnaden, då måste rättsstatens bedömningar väga tungt. Ändå utsätts kommunen för hot och hat, och mediadrevet har blivit enormt.

Det är oroande att flera politiker har tagit tydlig ställning för den ena parten i en pågående vårdnadstvist och samtidigt försökt påverka kommunen utifrån den berättelsen. Det är en principiellt mycket allvarlig fråga.

Dessutom framgår det att barnen under mammans tid inte gått i skolan under en längre period och att de senare omhändertagits av sociala myndigheter, eftersom mamman vägrade lämna ifrån sig barnen och försökte hålla dem gömda.

Debatten behöver inte handla om att “tro på mamman” eller “tro på pappan”. Men frågan borde lyftas om rättssäkerhet, barns bästa och om det är acceptabelt att politiker driver opinion i ett enskilt familjemål när domstolar redan har prövat saken.
Citera
2026-06-09, 18:04
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Inte bara hört. Jag är en av dem. Satte ner foten när det behövdes efter 22 års äktenskap. Fick i utbyte falska anklagelser om grov fridskränkning, förlorade vårdnaden över tre tonåriga barn och satt inlåst i fullständig isolering i åtta månader för brott jag inte begick och där vittnen som bekräftade min oskuld avfärdades som irrelevanta av åklagaren.

Det du beskriver är inte undantag. Det är standardspelet för den som vet hur systemet fungerar och är beredd att använda det. Anklagelserna kom precis när de tjänade som bäst, precis i det skede då konsekvenserna blev störst. Inga konstigheter, inga slumpar.

Media tiger för att narrativet inte passar. Och männen försvinner in i systemet precis som du säger, utan rubrik, utan uppföljning.

Jag beklagar verkligen det du gått igenom, fyfan alltså…. Fick upp ögonen för sådana här frågor när en närstående gick igenom samma sak. Då såg jag verkligen hur saker och ting gick till. Det kändes helt overkligt, ändrade ens uppfattning om så mycket.

Känns som att när media väl lyfter sådana här fall, så ger det ingen effekt. SVT’s dokumentär ”Att rädda ett barn” gav ingen effekt. NWT’s granskning av ”Ida-fallet”/”Fallet Albin” gav ingen effekt. Verkligheten visas men ingen tror på den! Istället fylls kommentarsfälten med stöd på inläggen @falletalbin lägger upp. Inlägg som innehåller urklippta meningar utan kontext och som endast kommer från en part. Varför blundar alla???
Citera
2026-06-09, 18:18
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Jag beklagar verkligen det du gått igenom, fyfan alltså…. Fick upp ögonen för sådana här frågor när en närstående gick igenom samma sak. Då såg jag verkligen hur saker och ting gick till. Det kändes helt overkligt, ändrade ens uppfattning om så mycket.

Känns som att när media väl lyfter sådana här fall, så ger det ingen effekt. SVT’s dokumentär ”Att rädda ett barn” gav ingen effekt. NWT’s granskning av ”Ida-fallet”/”Fallet Albin” gav ingen effekt. Verkligheten visas men ingen tror på den! Istället fylls kommentarsfälten med stöd på inläggen @falletalbin lägger upp. Inlägg som innehåller urklippta meningar utan kontext och som endast kommer från en part. Varför blundar alla???
Jag beklagar inte. Det fick mig att vakna upp på allvar. Mina tre barn har jag inte träffat på sex år. De är för mig förlorade.
Citera
2026-06-09, 18:25
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Jag tycker tvärtom att det finns skäl att ta det här på stort allvar. Om domstolar i flera instanser har prövat anklagelserna och ändå inte funnit tillräckligt stöd för att frånta pappan vårdnaden, då måste rättsstatens bedömningar väga tungt. Ändå utsätts kommunen för hot och hat, och mediadrevet har blivit enormt.

Det är oroande att flera politiker har tagit tydlig ställning för den ena parten i en pågående vårdnadstvist och samtidigt försökt påverka kommunen utifrån den berättelsen. Det är en principiellt mycket allvarlig fråga.

Dessutom framgår det att barnen under mammans tid inte gått i skolan under en längre period och att de senare omhändertagits av sociala myndigheter, eftersom mamman vägrade lämna ifrån sig barnen och försökte hålla dem gömda.

Debatten behöver inte handla om att “tro på mamman” eller “tro på pappan”. Men frågan borde lyftas om rättssäkerhet, barns bästa och om det är acceptabelt att politiker driver opinion i ett enskilt familjemål när domstolar redan har prövat saken.
Det låter i mina öron som ett facebookdrev...
Citera
2026-06-09, 18:35
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Det låter i mina öron som ett facebookdrev...

Ett Facebookdrev som resulterat i Socialdemokraternas motion om att lägga ned Säffles socialnämnd, ett beslut som kommunfullmäktige röstade igenom trots juristers varningar om att det stred mot kommunallagen.
Citera
2026-06-09, 18:42
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ett Facebookdrev som resulterat i Socialdemokraternas motion om att lägga ned Säffles socialnämnd, ett beslut som kommunfullmäktige röstade igenom trots juristers varningar om att det stred mot kommunallagen.
JA känslohysteri. Knappast ett logiskt beslut att lägga ner socialnämnden man själv sitter i. Ett av kommunens tyngsta uppdrag (som jag själv tackat nej till en gång i annan kommun).
Citera
2026-06-09, 18:43
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
JA känslohysteri. Knappast ett logiskt beslut att lägga ner socialnämnden man själv sitter i. Ett av kommunens tyngsta uppdrag (som jag själv tackat nej till en gång i annan kommun).

Hur kan detta få ske då?
Citera
2026-06-09, 18:50
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Hur kan detta få ske då?
Jag har ju en ganska pessimistisk syn på politiker. Och våra rikspolitiker uppvisar en viss omognad. Se hur degostar bara förstör debatterna. Man frågade annie lööf rakt ut i Agenda om hon tyckte att hon betedde sig som en mogen vuxen människa,
Citera
2026-06-09, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Säffle-fallet är inte unikt, det är systemet i full drift. Politiker som öppet tar parti i ett pågående vårdnadsmål utövar påtryckning på en rättsprocess, oavsett hur god viljan påstås vara. Att det sker utan konsekvenser är inte en bugg, det är kulturen.

Mönstret är välkänt. Pappan presumtivt skyldig från dag ett. Anklagelser som processinstrument. Socialtjänst som verkställer ett narrativ snarare än utreder ett faktaunderlag. Domstolar som till slut pekar åt ett annat håll, men då har månader eller år av barnkontakt redan förlorats.

Det som är ovanligt här är att det blev synligt. Oftast försvinner dessa män och deras barn in i systemet utan att någon skriver en artikel om det.
Finns även fall åt andra hållet där barn tvingas träffa sin mors förövare och kvinnor tvingas lämna sina barn till förövare. Tänk på Tintin som blev mördad av sin far. Sverige är ett märkligt land.
Citera
2026-06-09, 19:24
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Finns även fall åt andra hållet där barn tvingas träffa sin mors förövare och kvinnor tvingas lämna sina barn till förövare. Tänk på Tintin som blev mördad av sin far. Sverige är ett märkligt land.
Tintin mördades av sin far. Det är en tragedi utan like. Men du använder ett barns död för att avsluta en diskussion om systemfel som drabbar tusentals barn varje år. Det är inte ett argument, det är en avledning.

Jag har suttit inlåst för brott jag inte begick. Mina barn har jag inte sett på sex år. Du har läst om ett fall i media, som vinklats för maximal känslostorm och för att passa ett färdigt narrativ.
Citera
2026-06-09, 19:32
Medlem
stilichos avatar
Att läsa tidningsartiklar (som dessutom är låsta) kan ju bara ge så mycket. Någon som orkar kan väl begära ut LVU-domarna och lägga upp dem för oss andra att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in