2026-06-09, 19:50
Medlem
Jag är en utbränd och trött sjukpensionär. Förutom att äta, skita och sova så går jag mycket promenader med min hund och försöker så gott jag kan löpträna vilket går segt men jag gör så gott jag kan

Jag vill ha lugn och ro. Orkar inte umgås med folk utan har bara mina djur och spelar lite dataspel och vill röra mig i naturen där det är tyst.

Är Söderköping rätt plats? Enligt mina undersökningar är det inte gäng, droger och massa elände utan en väldigt lugn plats.

Ni som bor där. Berätta gärna om för och nackdelar. Vilka områden är lugna?
Citera
2026-06-09, 19:53
Medlem
Jag har aldrig bott i Söderköping men jag har haft vägarna förbi och det verkar vara en trevlig och fin liten stad.

Filmen Madicken är inspelad i staden vet jag
Citera
2026-06-09, 20:01
Medlem
Söderköping är en trevlig stad. Speciellt de gamla husen, åarna och de gamla broarna är vackra och för en tillbaka i tiden. På vintrarna så är det ganska sömnigt men på somrarna lever Söderköping upp, restauranger och små butiker öppnas och besöks av många turister, glass-restaurangen Smultronstället är välkänt resmål.
Tyvärr så har det på senare år blivit mycket förstörelse såsom stenkastning på rutor på skolor och andra byggnader, busskurer har krossats och det har eldats på allmänna toaletter så dessa har stängts. En hel del buskörning med bilar på nätterna så vissa centrala gator har stängts av.
Citera
2026-06-09, 20:02
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
skulle rekommendera Vadstena. Lungt lummigt, kultur, historik och massa pensionärer med hundar. Vättern ett stenkast bort.
Citera
2026-06-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopparadiosporten
Söderköping är en trevlig stad. Speciellt de gamla husen, åarna och de gamla broarna är vackra och för en tillbaka i tiden. På vintrarna så är det ganska sömnigt men på somrarna lever Söderköping upp, restauranger och små butiker öppnas och besöks av många turister, glass-restaurangen Smultronstället är välkänt resmål.
Tyvärr så har det på senare år blivit mycket förstörelse såsom stenkastning på rutor på skolor och andra byggnader, busskurer har krossats och det har eldats på allmänna toaletter så dessa har stängts. En hel del buskörning med bilar på nätterna så vissa centrala gator har stängts av.

Är det ungar från icke skidåkare nation? Jag vill flytta pga barn och ungdomar som skrämmer min lilla söta vallhund genom att skrika och skälla som ilskna hundar och kastar sig fram som monster och håller på. Väldigt mycket röka hasch i källarförråd och sånt. Vill bort från de och är nu orolig om det är liknande eller bara vanligt ungdomsstök från uttråkade snorungar?
Citera
2026-06-09, 20:31
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnartTant
Jag är en utbränd och trött sjukpensionär. Förutom att äta, skita och sova så går jag mycket promenader med min hund och försöker så gott jag kan löpträna vilket går segt men jag gör så gott jag kan

Jag vill ha lugn och ro. Orkar inte umgås med folk utan har bara mina djur och spelar lite dataspel och vill röra mig i naturen där det är tyst.

Är Söderköping rätt plats? Enligt mina undersökningar är det inte gäng, droger och massa elände utan en väldigt lugn plats.

Ni som bor där. Berätta gärna om för och nackdelar. Vilka områden är lugna?

Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
skulle rekommendera Vadstena. Lungt lummigt, kultur, historik och massa pensionärer med hundar. Vättern ett stenkast bort.

Även jag föreslår Vadstena och håller med skribenten ovan.

Söderköping är helt okej men lider lite av att ha karaktären av satellitstad till Norrköping.

Om du inte är bunden till Östergötland, så kan jag tycka att Tranås kan vara ett tredje alternativ. Mycket trevlig stad, fina promenadstråk, gulliga parker och shopping utmed centrumgatan. Man har inte som i så många andra städer byggt ett köpcenter i utkanten av sta’n.
Senast redigerad av RFT 2026-06-09 kl. 20:48.
Citera
2026-06-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Söderköping är helt okej men lider lite av att ha karaktären av satellitstad till Norrköping.

Om du inte är bunden till Östergötland, så kan jag tycka att Tranås kan vara ett tredje alternativ. Mycket trevlig stad, fina promenadstråk, gulliga parker och shopping utmed centrumgatan. Man har inte som i så många andra städer byggt ett köpcenter i utkanten av sta’n.

Jag hör er Dock är Vadstena mest en massa fält. Jag vill ha storslagen natur och skog. Snittar på milen om dagen med min hund som är vallhund. Strosa runt i en asfalterad stad är inte så lockande. Drömorten är Östersund men på tok för dyr hyra så tyvärr tillåter inte min ekonomi och mindre orter går heller inte bra då jag inte har råd med bil utan går och cyklar istället.

Har Norrköping påverkat Söderköping till det sämre med droger och skit? Ser att det är väldigt låg invandring jämfört med Norrköping och Linköping. Min hund har utvecklat en blandning av rädsla och rasism pga behandlingen hon fått av muslimer som tycker hundar är haram. Tyvärr.
Citera
2026-06-09, 21:27
Medlem
bo-jerrys avatar
Fint, lugnt och fullt av gamla skinn. Det lever upp på sommaren och väldigt vackert men så spännande är det inte. Krångligt är det också eftersom buss eller bil är alternativen och det är inte smidigt i Söderköping.
Citera
2026-06-09, 21:28
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Fint, lugnt och fullt av gamla skinn. Det lever upp på sommaren och väldigt vackert men så spännande är det inte. Krångligt är det också eftersom buss eller bil är alternativen och det är inte smidigt i Söderköping.

Valdemarsvik är annars ett alternativ i samma tappning.
Citera
2026-06-09, 21:33
Medlem
JustTrollings avatar
Låter ju som att du kan bo var som helst i Sverige med dom kraven. Typ vilken stad som helst förutom dom 10-12 största.

Som med alla små orter så har inte Söderköping mer att erbjuda än man kan upptäcka på 2 dagar. Fördelen är väl att det är en förort till Norrköping och man kan ta sig dit väldigt fort. Så det är snabbare att ta sig till en större stad än säg, Åtvid eller Valdemarsvik. Vadstena tar en timme till Linköping.

Söderköping och Vadstena och Östergötland i allmänhet lär väl vara dyrare än Österstund... Eller någon annan inlandshåla norr ut.
Citera
2026-06-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Låter ju som att du kan bo var som helst i Sverige med dom kraven. Typ vilken stad som helst förutom dom 10-12 största.

Som med alla små orter så har inte Söderköping mer att erbjuda än man kan upptäcka på 2 dagar. Fördelen är väl att det är en förort till Norrköping och man kan ta sig dit väldigt fort. Så det är snabbare att ta sig till en större stad än säg, Åtvid eller Valdemarsvik. Vadstena tar en timme till Linköping.

Söderköping och Vadstena och Östergötland i allmänhet lär väl vara dyrare än Österstund... Eller någon annan inlandshåla norr ut.

Nja, 10-11000kr för 2rok i Östersund tyvärr. Som fattigpensionär är mitt tak för hyra 7500kr och min klaustrofobi tillåter inte att jag bor i 1rok
Citera
2026-06-09, 21:54
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Tranås kallas också Tråkås med en massa blattar som skriker och gapar bor för det mesta i området Stoeryd men håller till i centrum! Det enda som är bra med staden att man kan ta tåget därifrån!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in