2026-06-09, 20:15
Medlem
zeligs avatar
Att Putin under många år finansierade de gröna partierna i Europa så att de skulle kämpa för nedläggning av kärnkraft för att sin tur sälja rysk gas...
Citera
2026-06-09, 21:07
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ingen.
Jag är medveten om att det finns saker som inte är riktigt vad jag tror att de är, saker som jag och många andra inte känner till, men jag tror inte fullt ut på några konspirationsteorier.

Inte ens konspirationsteorierna som visade sig vara sanna? Du kanske behöver nånting antipsykotiskt
Citera
2026-06-09, 21:15
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Inte ens konspirationsteorierna som visade sig vara sanna? Du kanske behöver nånting antipsykotiskt

Grejen är väl att det fåtal konspirationsteorier som faktiskt visat sig vara sanna inte längre är konspirationsteorier.
Citera
2026-06-09, 22:15
Medlem
ManySuchCasess avatar
Judisk makt och inflytande
Citera
2026-06-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn

Nixon grejen var en konspiration. Han konspirerade mot sina motståndare. Bevis fanns och han avgick när trycket blev för högt.

En teori är en tanke utan bevis.
Således är en konspirationsteori tankar utan bevis.
Citera
2026-06-09, 22:24
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Hur var dom snarlika? Är inte insatt i något av fallen men det låter intressant om man kunde se kopplingar i utförandet.

Jag ska kanske klargöra att jag menar de bakomliggande faktorerna, alltså inte mordens fysiska utförande.

Såväl Kennedy som Palme var ute efter att rubba hegemoni för sådana polisiära, militära och militärindustriella sektorer som gynnas kraftigt av ökad misstro, ökade spänningar i världen och kalla eller varma krig. I Kennedys fall handlade det om minskning av krigsmakten, ett urdragande ur konflikten o Vietnam och en liberalare syn på USAs relationer till östblocket och dess vassalstater. I Palmes fall handlade det om minskning av försvarsmakten, avspänning gentemot Sovjetunionen och en isolationistisk hållning visavi USA.

Inbakat i detta fanns stora och kostsamma militära projekt som riskerade att läggas ner eller bli utan statliga subventioner.

För den som är ung idag är det svårt att greppa hur stort hatet mot Olof Palme var i militära och polisiära/säkerhetspolisiära kretsar. Det var oerhört starkt och avspeglar sig än idag.

Kuriosa: Jag känner personligen till en grupp pensionerade marinofficerare som fortfarande varje år firar Palmes dödsdag med champagne och cigarr. De firade senast i år, så vitt jag vet ett trettiotal personer, på en deltagares gods. Karln dog för 40 år sedan, men hatet mot hans politiska gärning är fortfarande så stort. Det är ett under att Palme levde så länge som han gjorde med den typen av fiender.
Citera
2026-06-09, 22:34
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Att banker skapar pengar
Det här är ingen konspirationsteori.

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/vad-ar-pengar/
Citera
2026-06-09, 22:59
Medlem
Att Palmeutredningen blev infiltrerad och saboterad för att dölja och förvilla spåren till dom som bar ansvaret för hans död.
Citera
2026-06-09, 23:01
Medlem
israelisinnocents avatar
Att CIA skapar konspirationer för att söndra och härska
Citera
2026-06-09, 23:12
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ingen.
Jag är medveten om att det finns saker som inte är riktigt vad jag tror att de är, saker som jag och många andra inte känner till, men jag tror inte fullt ut på några konspirationsteorier.

Det finns ju en konspirationsteori att svenska kvinnor skulle tjäna mindre än svenska män (i medel) trots att de arbetar/ producerar lika mycket. Tror du på den? Den är trots allt vanlig.
Citera
2026-06-09, 23:22
Medlem
trickydicks avatar
Mörkandet av att Covid SARS19 läckte ut från ett mikrobiologiskt säkerhetslabb i Wuhan.
Citera
2026-06-09, 23:29
Medlem
Oh-be-wans avatar
Om man är 100 % tror man väl inte på en konspirationsteori.

Efterbliven trådstart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in