Citat:
Ursprungligen postat av
Trucker.Calzone
Hur var dom snarlika? Är inte insatt i något av fallen men det låter intressant om man kunde se kopplingar i utförandet.
Jag ska kanske klargöra att jag menar de bakomliggande faktorerna, alltså inte mordens fysiska utförande.
Såväl Kennedy som Palme var ute efter att rubba hegemoni för sådana polisiära, militära och militärindustriella sektorer som gynnas kraftigt av ökad misstro, ökade spänningar i världen och kalla eller varma krig. I Kennedys fall handlade det om minskning av krigsmakten, ett urdragande ur konflikten o Vietnam och en liberalare syn på USAs relationer till östblocket och dess vassalstater. I Palmes fall handlade det om minskning av försvarsmakten, avspänning gentemot Sovjetunionen och en isolationistisk hållning visavi USA.
Inbakat i detta fanns stora och kostsamma militära projekt som riskerade att läggas ner eller bli utan statliga subventioner.
För den som är ung idag är det svårt att greppa hur stort hatet mot Olof Palme var i militära och polisiära/säkerhetspolisiära kretsar. Det var oerhört starkt och avspeglar sig än idag.
Kuriosa: Jag känner personligen till en grupp pensionerade marinofficerare som fortfarande varje år firar Palmes dödsdag med champagne och cigarr. De firade senast i år, så vitt jag vet ett trettiotal personer, på en deltagares gods. Karln dog för 40 år sedan, men hatet mot hans politiska gärning är fortfarande så stort. Det är ett under att Palme levde så länge som han gjorde med den typen av fiender.