2026-06-09, 18:01
  #121
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Dagens nyhet med centern är alltså:
Centerpartiet meddelade beslutet på en pressträff på tisdagen.

Där förklarade partiledaren Elisabeth Thand Ringqvist varför Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson är Centerpartiets mest sannolika statsministerkandidat.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-erfar-andersson-blir-cs-mest-sannolika-statsministerkandidat
Så länge Kristersson håller fast vid sitt SD-samarbete kan inte partiet stötta honom som statsminister, slår hon fast.
– Sverige behöver en ny politisk riktning efter valet 2026, säger Thand Ringqvist.
Tobias Baudin, Socialdemokraternas partisekreterare, välkomnar beskedet.

”Centerpartiet är beredda att ta ansvar för Sverige i ett läge där vi behöver en handlingskraftig regering som tar tag i de stora samhällsproblemen
https://www.expressen.se/nyheter/politik/cs-nya-besked-vantas-ta-avstand-fran-kristersson/

Centern har alltså gjort ett vägval. Det är med S man kommer att gå till val med.

För oss som andas med syre är det ett bra beslut. Det blir tydligt, förutsägbart och inte så invecklat. Vi välkomnar beslutet så sett. Sedan kan man diskutera om detta är bra för centern och ett nederlag för högern. Tänker mig att det ska ni ha åsikter om.
Man kan alltså inte skilja mellan sak och person (som de flesta kvinnor inte klarar av). Men offrar sin politik för att kunna känna sig goda.
Citera
2026-06-09, 18:05
  #122
Medlem
Ett intressant val, jag tror inte SD är enda anledningen till att Centern väljer Sossarna och dissar Ulf Kristersson.
Dom sänder en signal till KD och L att Ulf Kristersson är uträknad och det är dags att bilda lag/regering snart.
Märk väl att dom valt Magdalena Andersson och S, C har inte sagt något om V och MP.
En mitten regering kommer allt närmare.
Citera
2026-06-09, 18:07
  #123
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Ett intressant val, jag tror inte SD är enda anledningen till att Centern väljer Sossarna och dissar Ulf Kristersson.
Dom sänder en signal till KD och L att Ulf Kristersson är uträknad och det är dags att bilda lag/regering snart.
Märk väl att dom valt Magdalena Andersson och S, C har inte sagt något om V och MP.
En mitten regering kommer allt närmare.
Tror som du, men räknar bort även Kd förutom M. Kd som stödben åt S kommer inte hända, och det vet Maggan.

Det viktigaste för S är att skjuta ned M. De kommer antagligen att lyckas med det.
Citera
2026-06-09, 18:11
  #124
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Ett intressant val, jag tror inte SD är enda anledningen till att Centern väljer Sossarna och dissar Ulf Kristersson.
Dom sänder en signal till KD och L att Ulf Kristersson är uträknad och det är dags att bilda lag/regering snart.
Märk väl att dom valt Magdalena Andersson och S, C har inte sagt något om V och MP.
En mitten regering kommer allt närmare.
Står i artikeln att Thand inte litar på Kristersson, vad hon nu menar.

Eftersom C inte kommer att rösta för en regering med V i så faller ändå allt eftersom V kräver plats i regeringen och är dubbelt så stora som C. V lägger sig visserligen historiskt alltid för att få välja S men inte där här gången tror jag.
https://www.expressen.se/ledare/ledare-centers-onskedrom-krossas-i-danmark/
Citera
2026-06-09, 18:11
  #125
Medlem
Klart att pedofilmuslimerna i C väljer socialistiskt.
Citera
2026-06-09, 18:16
  #126
Medlem
Ja C är ju ett "anti-SD-parti", partiet har ingen riktigt politik.

Man satt tidigare och tjurade i mitten då det såg ut att högern skulle ta det här och man vill inte sitta med det förlorande laget.

Nu när vänstern istället har lite vind i seglet så vill man inte stå ensam (då tappar man röster). Så man vänder kappan efter vinden.

Problemet kvarstår dock för den rödgröna röran 2.0 :

- Kommunisterna i V vill inte samarbeta med C och tänker inte acceptera C
- Marknadsliberalerna i C vill inte samarbeta med V och tänker inte acceptera V
- Miljöfacisterna i MP kommer inte samarbeta med någon som inte tänker lägga ner kärnkraften. Alla andra är överens om att kärnkraften är ett måste för framtiden.
- S vill fortsätta med högerns politik kring brott och straff (hårdare tag), det vill dock inte V och MP, V och MP vill fortsätta med "saft o bulla" till gängkriminella och stoppa alla utvisningar. Man vill dessutom importera ännu fler bidragsparasiter från Afrika och Mellanöstern.

S som alltid väljer makten före allt kommer tappert försöka lappa ihop det här men det slutar med att man återigen får vika sig i alla frågor.

Jag ser verkligen inget här som tyder på att vi inte kommer få en repris av kaosåren 2014-2022. Ett odugligt regeringsalternativ där kaos och nya misstroendeförklaringar kastas ut varje vecka.
__________________
Senast redigerad av korvstofft 2026-06-09 kl. 18:19.
Citera
2026-06-09, 18:25
  #127
Medlem
CyberIngmars avatar
Tecken på att det blir en mittenregering? Andersson är själv rätt mycket mitten. S/C-regering med stöd av M när M till slut krupit till korset efter valet, och L om de fortfarande sitter kvar i riksdagen. KD är redan öppna för samarbete och kan tänka sig att stödja S vid en S-vinst. Andersson har dessutom öppet flirtat med M trots att de rödgröna leder med 12 procentenheter i sista SCB:n före valet.
Citera
2026-06-09, 18:32
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Tecken på att det blir en mittenregering? Andersson är själv rätt mycket mitten. S/C-regering med stöd av M när M till slut krupit till korset efter valet, och L om de fortfarande sitter kvar i riksdagen. KD är redan öppna för samarbete och kan tänka sig att stödja S vid en S-vinst. Andersson har dessutom öppet flirtat med M trots att de rödgröna leder med 12 procentenheter i sista SCB:n före valet.

Maggan kommer inte att behöva M. Hon vill egentligen inte ha dem eller något annat Tidö parti heller. Hon behöver däremot V och MP som stödstrumpor och vill samregera med C.
__________________
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-09 kl. 18:42.
Citera
2026-06-09, 18:34
  #129
Medlem
Vintergrisens avatar
Det kom väl som allt annat än en överraskning men samtidigt är det väl bra att de som överväger att rösta på de rödgröna får svart på vitt vad som väntar vid en eventuell valseger. Att regeringsförhandlingarna på den rödgröna sidan ser helt omöjliga ut är en annan femma.
Citera
2026-06-09, 18:34
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Står i artikeln att Thand inte litar på Kristersson, vad hon nu menar.

Eftersom C inte kommer att rösta för en regering med V i så faller ändå allt eftersom V kräver plats i regeringen och är dubbelt så stora som C. V lägger sig visserligen historiskt alltid för att få välja S men inte där här gången tror jag.
https://www.expressen.se/ledare/ledare-centers-onskedrom-krossas-i-danmark/
Det blir en minoritetsregering utan V och förhoppningsvis MP.
Jag tror C är mer sugna på att ha med MP än vad S är.
S vill nog helst slippa MP helt.

När talmannen utser en statsministerkandidat och utlyser en omröstning så är det inte flest röster för eller över 50% som gäller.
Det är tvärtom, det krävs fler emot röster för att talmannen inte skall gå vidare, den kandidat som fått minst röster emot sig får uppdraget att bilda regering.

För att fälla Magdalena Andersson krävs det att Tidö, V, SD (MP) röstar emot med fler röster emot än för.
Tveksamt att MP kommer fälla en sosseledd regering och MP kanske även ingår i regeringen.
Men Tidö 2.0 är körda, tänk på det alla SD väljare att inte slösa bort er röst på att stödrösta på L.
SD behöver bli så stora som möjligt för att pressa S.
Citera
2026-06-09, 18:37
  #131
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Man är socialist om man föredrar en socialistisk regering framför en icke socialistisk.
Liberalism och socialism är motpoler i alla som rör individer och kollektiv. En fundamental
skillnad i syn på människor och vilka konsekvenser de får på politiken.
Borde så vara,men C spelar på sin filosofi att ändra i systemen så det passar deras väljare.Därför nationella intressen faller bort såsom "Maga-socialisterna" SD blir ovidkommande för samarbeten.
Citera
2026-06-09, 18:37
  #132
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Oj, det var historielöst uttryckt. Socialdemokrati tog Sverige från att vara ett fattigt bondesamhälle till att bli en blomstrande välfärdsstat, så jag vill nog påstå att det funkat ganska bra här. Vi ansågs vara världens bästa land att leva så länge sossarna fick sköta samhället. Det är de senaste 20 åren med högermajoritet som har skadat oss.

Kina har det också gått hyfsat för. Just saying.

SD är mer sossar idag än vad socialdemokraterna är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in