2026-06-09, 14:51
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
För 25e gången så kan man fixa både utbildning, jobb och bostad innan man fyller 30. Om man däremot ska ha två utbildningar och klättra i karriären några år, så inkräktar man på de sista åren man är fertil som kvinna. Du förstår inte skillnaden?

Dessutom kan en kvinna skaffa en några år äldre man som redan är etablerad på arbetsmarknaden så att hon kan lägga större fokus på sådant som är kvinnans roll. Ingen på dödsbädden kommer ågra att de umgicks med sina barn istället för att jobba lite mer.
Vad snackar du om? Bostadsmarknaden idag är ju helt fucked jämfört med 90-talet?
Citera
2026-06-09, 17:45
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Vad snackar du om? Bostadsmarknaden idag är ju helt fucked jämfört med 90-talet?

Exakt! Man måste ju ha en bra lön (och fast anställning och utbildning) för att kunna ha råd med en större bostad. Och större bostad krävs om man vill ha en familj med minst två barn.
Citera
2026-06-09, 18:14
  #243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
För 25e gången så kan man fixa både utbildning, jobb och bostad innan man fyller 30. Om man däremot ska ha två utbildningar och klättra i karriären några år, så inkräktar man på de sista åren man är fertil som kvinna. Du förstår inte skillnaden?

Dessutom kan en kvinna skaffa en några år äldre man som redan är etablerad på arbetsmarknaden så att hon kan lägga större fokus på sådant som är kvinnans roll. Ingen på dödsbädden kommer ågra att de umgicks med sina barn istället för att jobba lite mer.

Ja, absolut. Det har jag skrivit till dig också många gånger. Att man kan hinna med både utbilda sig och skaffa jobb innan 30. Men fortsatt ska man ha en partner också att skaffa ett stabilt, tryggt och bra liv med. Och det är inte säkert att man finner en bra partner innan man är 30! Och då kan man ju faktiskt parallellt med letandet efter partner också skaffa sig en utbildning till(studier kan vara en bra ta att träffa en bra partner på).

---------

"Din ålder har betydelse
Du är som mest fertil mellan 20-25 års ålder. Därefter sjunker fertiliteten för varje år. Från 35 års ålder sjunker fertiliteten snabbare fram till klimakteriet och därefter försvinner förmågan att bli gravid.

Hög ålder innebär färre ägg och sämre kvalitet på både ägg och spermier, vilket kan försvåra befruktning och leda till negativa konsekvenser för fostrets utveckling. Hög ålder kan även innebära ökade risker för komplikationer under graviditet och förlossning."
Källa: https://www.1177.se/Halland/barn--gravid/graviditet/du-som-planerar-att-bli-gravid/

Det är inte kört att få barn efter 30. Vilket du verkar tro.

-------

Aborter är vanligast i åldersspannet 25-34. Av någon anledning.
Så. Även om 20-25 åringarna är som mest fertila. Så blir en jädra massa 25-34 åringar oönskat gravida och gör abort. Vilket visar på hög fertilitet även hos 25-34 åringarna. Även bland 35-39 åringarna sker en hel del aborter. Och även bland de som är 40+. De gör lika många aborter/år som de under 19.
https://www.socialstyrelsen.se/contentassets/424c1688ea874235888d3b08d7a0f2f1/2025-5-9592.pdf

Så. Fertiliteten finns där till över 40. Men äggens och spermiernas kvalitet minskar med åldern. I regel är det dock för flertalet inga större problem att få barn upp till 39 års ålder. Efter 40 börjar det krångla för många. Och efter 45 är det extremt svårt att bli gravid på naturlig väg.

Dock får flertalet kvinnor barn kring 28-32 års ålder. Och hinner alltså med både två och tre barn innan vid 35-36. Om de inte tillhör den skara kvinnor som får trubbel med fertiliteten redan vid 30 eller rentav innan 30.

------------------

Ja, men det gör ju kvinnor i regel också. Skaffar sig en man som är 2-4 år äldre än henne själv. Det är vad kvinnor föredrar. Men som jag skriver: hon ska ju träffa en bra man också. Och få det där trygga och stabila livet ihop med honom där båda är redo att satsa på familjeliv. Innan det blir barn.
Citera
2026-06-09, 20:35
  #244
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, absolut. Det har jag skrivit till dig också många gånger. Att man kan hinna med både utbilda sig och skaffa jobb innan 30. Men fortsatt ska man ha en partner också att skaffa ett stabilt, tryggt och bra liv med. Och det är inte säkert att man finner en bra partner innan man är 30! Och då kan man ju faktiskt parallellt med letandet efter partner också skaffa sig en utbildning till(studier kan vara en bra ta att träffa en bra partner på).

---------

"Din ålder har betydelse
Du är som mest fertil mellan 20-25 års ålder. Därefter sjunker fertiliteten för varje år. Från 35 års ålder sjunker fertiliteten snabbare fram till klimakteriet och därefter försvinner förmågan att bli gravid.

Hög ålder innebär färre ägg och sämre kvalitet på både ägg och spermier, vilket kan försvåra befruktning och leda till negativa konsekvenser för fostrets utveckling. Hög ålder kan även innebära ökade risker för komplikationer under graviditet och förlossning."
Källa: https://www.1177.se/Halland/barn--gravid/graviditet/du-som-planerar-att-bli-gravid/

Det är inte kört att få barn efter 30. Vilket du verkar tro.

-------

Aborter är vanligast i åldersspannet 25-34. Av någon anledning.
Så. Även om 20-25 åringarna är som mest fertila. Så blir en jädra massa 25-34 åringar oönskat gravida och gör abort. Vilket visar på hög fertilitet även hos 25-34 åringarna. Även bland 35-39 åringarna sker en hel del aborter. Och även bland de som är 40+. De gör lika många aborter/år som de under 19.
https://www.socialstyrelsen.se/contentassets/424c1688ea874235888d3b08d7a0f2f1/2025-5-9592.pdf

Så. Fertiliteten finns där till över 40. Men äggens och spermiernas kvalitet minskar med åldern. I regel är det dock för flertalet inga större problem att få barn upp till 39 års ålder. Efter 40 börjar det krångla för många. Och efter 45 är det extremt svårt att bli gravid på naturlig väg.

Dock får flertalet kvinnor barn kring 28-32 års ålder. Och hinner alltså med både två och tre barn innan vid 35-36. Om de inte tillhör den skara kvinnor som får trubbel med fertiliteten redan vid 30 eller rentav innan 30.

------------------

Ja, men det gör ju kvinnor i regel också. Skaffar sig en man som är 2-4 år äldre än henne själv. Det är vad kvinnor föredrar. Men som jag skriver: hon ska ju träffa en bra man också. Och få det där trygga och stabila livet ihop med honom där båda är redo att satsa på familjeliv. Innan det blir barn.


Jag tror att det är konstigt ifall en kvinna inte hittat en man fram tills hon är 30. Jag tror det då är något fel på hennes personlighet och förväntningar. Och ja, innan du vänder på resonemanget så kan jag göra det åt dig, att man kan se det som att det är något fel på männen. Från mitt perspektiv är det dock mer fel på kvinnorna, då det är de som borde känna sig manade att anpassa sig pga den biologiska klockan som inte män har på samma sätt.

Att män blivit mindre attraktiva skulle jag dock kunna tänka mig också stämmer. Ingen av dessa kvinnors eller mäns gener kommer dock leva vidare.

Sen då vi refererar till samma källa men fortsätter tjafsa så kan jag konstatera att jag upplever att du tonar ned hur stor inverkan på barnafödandet det har när kvinnor väntar för länge med att skaffa barn, vilket forskare och regeringens utredare håller med mig om. Det handlar dels om fertilitet, missfall och funktionshindrade barn, men också hur långt kvar kvinnan har att föda fler barn på.
Citera
2026-06-12, 17:46
  #245
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Svensken lägger mindre andel av disponibel inkomst idag än 1990 på mat. Maten är betydligt billigare. 1990 var sushi, tacos, finare kött än flintastek rena lyxen. Det var blodpudding och snabbmakaroner på menyn nästan varje dag hos gemene svensk.

Hade man två bilar var den ena i regel en skrothög.

1990 hade i princip inga svenskar varit utanför europa. Jag som då tillhörde den övre medelklassen var den enda o bekantskapen som varit i USA eller Asien. Man semestrade i en husvagn eller en pytteliten sommarstuga med utedass och ofta utan el.
Trams. Kilopriset på nötfärsfärs var typ 20kr ibland 15kr på rea. Potatis på tidigt 90tal 1kr per kg. Idag är det 10kr som är standardpriset på potatis. Så både köttfärs och potatis är x10 i pris. Lönerna kring 1990 var runt 13-16k ut för en vanlig knegare, typ elektriker. Akassan låg på ut 9000kr Skulle matpriset och lönerna hängt med varandra som denne loser tycks antyda skulle en vanlig elektriker ha ut 150.000 i månaden. Fan vilken sopa denne Flanders som inte fattar grundläggande matematik. Idiotsopa!
Citera
2026-06-13, 08:55
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag tror att det är konstigt ifall en kvinna inte hittat en man fram tills hon är 30. Jag tror det då är något fel på hennes personlighet och förväntningar. Och ja, innan du vänder på resonemanget så kan jag göra det åt dig, att man kan se det som att det är något fel på männen. Från mitt perspektiv är det dock mer fel på kvinnorna, då det är de som borde känna sig manade att anpassa sig pga den biologiska klockan som inte män har på samma sätt.

Att män blivit mindre attraktiva skulle jag dock kunna tänka mig också stämmer. Ingen av dessa kvinnors eller mäns gener kommer dock leva vidare.

Sen då vi refererar till samma källa men fortsätter tjafsa så kan jag konstatera att jag upplever att du tonar ned hur stor inverkan på barnafödandet det har när kvinnor väntar för länge med att skaffa barn, vilket forskare och regeringens utredare håller med mig om. Det handlar dels om fertilitet, missfall och funktionshindrade barn, men också hur långt kvar kvinnan har att föda fler barn på.

Men du. Du tycks helt och hållet ha missat att flertalet människor har flera olika partners innan de finner den rätta. Dvs. Kvinnor som inte har barn innan 30, har givetvis oftast haft både 1-2 och ibland fler män som de har varit tillsammans med. Men det är inte alltid att genuin kärlek uppstår efter förälskelsen... Och det är inte alltid säkert att man vill samma sak. Hon kanske vill ha barn snart, då hon är 25 år och vill ha 3 barn innan hon är 32. Medans han vill vänta 5 är med barn, till de är över 30. Det är svårt för män och kvinnor att finna rätt. Att du tror att det därmed är något fel på kvinnorna är idiotiskt tänkt. Det är svårt att hitta partners där der blir rätt.

När de väl har funnit rätt man (vilket kan bli när hon är över 30), så blir det ju bra! Och det är ju bättre att hon får barn med rätt man vid 33 och 35 och där det blir ett långt och fint förhållande. Än att hon får barn med fel man vid 24 och 26, där det blir skilsmässa, vårdnadstvister och tandgnissel. Tex. För kvinnor är det ytterst viktigt att inte skaffa barn med "första bästa", då han mycket väl kan vara den sämsta. För henne. För en annan kvinna som han är mer kompatibel med, kan han vara den bästa.

Det gäller att både män och kvinnor hittar sin rätta pusselbit, helt enkelt. Bäst så för de blivande barnen. Att samarbetet mellan föräldrarna funkar bra, oavsett om de fortsätter som par eller om de separerar.

Kan kvinnan få barn mellan 30-44, så har hon uppenbarligen inte "väntat för länge". Och autism, ADHD, bipolaritet samt schizofreni beror främst på att mannen är äldre.

Flertalet kvinnor kan få barn utan diagnoser innan de är 35. Många kvinnor kan få barn utan diagnoser upp till 40. Och ytterligare ett gäng kvinnor kan få barn utan diagnoser när de är mellan 40-45. Vilka det är som kan detta, kan man dock inte veta på förhand. Och det är ju en risk kvinnor vet om. Att de kanske inte blir några barn om de är över 35, eller över 40. Förmodligen därav Flertalet kvinnor föder barn nummer ett vid cirka 31 års ålder och barn nummer två vid cirka 33 års ålder. Man vågar inte vänta tills över 35, helt enkelt. Inte med barn 1-2 iaf.

Många kvinnor och män vill inte ha fler än 2 barn, i övrigt. Att då få barn 1 när hon är 29 och han är 32. Samt barn 2 när hon är 31 och han är 34. Är inte sent. Även om den bästa åldern för kvinnor att få barn I är mellan 20-30 och för män mellan 20-35.

Vill man dessutom ha 5 barn, så är det ju klokt att sätta igång så fort hon är 20 och han 23.
Barn 1 vid 21.
Barn 2 vid 23.
Barn 3 vid 25.
Barn 4 vid 27.
Barn 5 vid 29.
Och en liten sladdis vid 37. Då bebislängtan kommit igen och de fem äldsta barnen är 16, 14, 12, 10 och 8 år.
__________________
Senast redigerad av TomatKungen 2026-06-13 kl. 09:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in