2026-06-09, 16:44
  #1
Medlem
CoZeCos avatar
Hej, jag har pratat med en del luftvapenföreningar om jag mot betalning kan använda deras område för luftvapenskytte med eget kulfång, tavlor, vapen och ammunition men fått nej från alla.

Jag skulle gå med som medlem direkt om jag inte haft ett så tidsavvikande jobb.

Jag är intresserad av ett ställe där jag kan skjuta prickskytte enbart för lugn och ro och syssla med min hobby utan att riskera att bryta mot lagen, vart kan jag syssla med luftvapenskytte i lugn och ro utan något lagbrott?
Citera
2026-06-09, 16:50
  #2
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
Hej, jag har pratat med en del luftvapenföreningar om jag mot betalning kan använda deras område för luftvapenskytte med eget kulfång, tavlor, vapen och ammunition men fått nej från alla.

Jag skulle gå med som medlem direkt om jag inte haft ett så tidsavvikande jobb.

Jag är intresserad av ett ställe där jag kan skjuta prickskytte enbart för lugn och ro och syssla med min hobby utan att riskera att bryta mot lagen, vart kan jag syssla med luftvapenskytte i lugn och ro utan något lagbrott?

Bli medlem i en klubb, de flesta har ju upplägget att du kan åka dit närsomhelst för att träna.
Citera
2026-06-09, 16:53
  #3
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
Hej, jag har pratat med en del luftvapenföreningar om jag mot betalning kan använda deras område för luftvapenskytte med eget kulfång, tavlor, vapen och ammunition men fått nej från alla.

Jag skulle gå med som medlem direkt om jag inte haft ett så tidsavvikande jobb.

Jag är intresserad av ett ställe där jag kan skjuta prickskytte enbart för lugn och ro och syssla med min hobby utan att riskera att bryta mot lagen, vart kan jag syssla med luftvapenskytte i lugn och ro utan något lagbrott?

Vet inte vart i landet du bor. Går det inte hitta någon gammal grusgrop som är lämplig att skjuta i ?
Får du klagomål är det ju bara att packa ihop och åka hem.
Citera
2026-06-09, 16:58
  #4
Medlem
EnCartes avatar
Det beror väl på om du bor i lägenhet eller inte och vilket avstånd du vill skjuta på. Vanligast är väl tio meter.

Har de motiverat varför de inte vill låta dig skjuta. Tycker det låter konstigt. Bor du på landet får du skjuta på din egen tomt. Till och med med studsare, om du har licens.
Citera
2026-06-09, 17:08
  #5
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det beror väl på om du bor i lägenhet eller inte och vilket avstånd du vill skjuta på. Vanligast är väl tio meter.

Har de motiverat varför de inte vill låta dig skjuta. Tycker det låter konstigt. Bor du på landet får du skjuta på din egen tomt. Till och med med studsare, om du har licens.

Har bott på landet tidigare och skjutit på egen tomt, bor numera i lägenhet och de föreningar som svarat har sagt att de inte vill ha folk skjutandes på deras område utanför deras öppettider oavsett betalning eller ej.

Jag har varit medlem i luftvapenklubb förr men det var när jag bodde på annan ort och de tillät inte skytte ens av medlemmar utanför tiderna. Men då hade jag ju en tomt att göra detta på.
Citera
2026-06-09, 17:16
  #6
Medlem
Det är väl inte olagligt att skjuta ute i naturen?

Jag brukade dra ut till en grillplats och tända en brasa och skjuta på lite under tiden man grillade. Ingen som klagat...
Citera
2026-06-09, 17:16
  #7
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
Har bott på landet tidigare och skjutit på egen tomt, bor numera i lägenhet och de föreningar som svarat har sagt att de inte vill ha folk skjutandes på deras område utanför deras öppettider oavsett betalning eller ej.

Jag har varit medlem i luftvapenklubb förr men det var när jag bodde på annan ort och de tillät inte skytte ens av medlemmar utanför tiderna. Men då hade jag ju en tomt att göra detta på.
Du har inte 10m inne. Men det hörs nog tyvärr om det inte är välisolerat.
Citera
2026-06-09, 17:18
  #8
Medlem
Du vill alltså skjuta med luftvapen utomhus om jag fattat rätt? Antar att du kontaktat en förening med 300 meters bana. Anledningen att de inte vill ha dig där är att man inte vill ha icke betalande medlemmar rännandes på banan.
Bli medlem. Gå deras löjligt enkla kurs. Sen har du tillgång till banan 24/7.
Finns en gren som heter field target som alla föreningar som tillhör skyttesportförbundet kan skjuta.
https://ftsverige.org/

De skjuter med lite olika luftgevär på fallmål i terrängen. Finns en klass för gevär med 35 joule som du helt plötsligt kan köpa pga medlemskap i en förening.

Absolut enklast är att du går med i en jaktskytteklubb. De är inte lika kinkiga. Du får dock maka på dig om de riktiga skyttarna kommer dit.

Då du skjuter luftgevär gör att du kan skjuta utanför eventuella skjuttider då det inte smäller så högt vilket är praktiskt för dig då du får vara ostörd.
Citera
2026-06-09, 17:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Det är väl inte olagligt att skjuta ute i naturen?

Jag brukade dra ut till en grillplats och tända en brasa och skjuta på lite under tiden man grillade. Ingen som klagat...
Du får inte skjuta hur som helst och absolut inte på mark som inte tillhör dig. Men som sagt, så länge man inte stör brukar det gå bra med luftvapen.
Citera
2026-06-09, 18:05
  #10
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Du vill alltså skjuta med luftvapen utomhus om jag fattat rätt? Antar att du kontaktat en förening med 300 meters bana. Anledningen att de inte vill ha dig där är att man inte vill ha icke betalande medlemmar rännandes på banan.
Bli medlem. Gå deras löjligt enkla kurs. Sen har du tillgång till banan 24/7.
Finns en gren som heter field target som alla föreningar som tillhör skyttesportförbundet kan skjuta.
https://ftsverige.org/

De skjuter med lite olika luftgevär på fallmål i terrängen. Finns en klass för gevär med 35 joule som du helt plötsligt kan köpa pga medlemskap i en förening.

Absolut enklast är att du går med i en jaktskytteklubb. De är inte lika kinkiga. Du får dock maka på dig om de riktiga skyttarna kommer dit.

Då du skjuter luftgevär gör att du kan skjuta utanför eventuella skjuttider då det inte smäller så högt vilket är praktiskt för dig då du får vara ostörd.

Där har du problemet, jag får använda banan om jag är medlem, men de klubbar jag har pratat med kräver att man deltar i både övningar samt tävlingar och jag som kliver upp vid midnatt har inte möjlighet till detta då erat 16:00 är mitt 23:00 och detta gör det väldigt svårt för mig.
Citera
2026-06-09, 18:14
  #11
Medlem
Med tanke på gevärsskyttets tillbaka gång de senaste 40 åren borde de stå i giv akt när nya medlemmar kommer.
Du får leta upp en nerlagd bana som ligger i skymundan. Kulfånget brukar vara kvar. Finns massor då 300 meterskyttet är i praktiken nedlagt pga bristande intresse.
Citera
2026-06-09, 18:52
  #12
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
Där har du problemet, jag får använda banan om jag är medlem, men de klubbar jag har pratat med kräver att man deltar i både övningar samt tävlingar och jag som kliver upp vid midnatt har inte möjlighet till detta då erat 16:00 är mitt 23:00 och detta gör det väldigt svårt för mig.
Har du försökt förklara detta för dem. Låter väldigt osympatiskt och oförstående.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in