2026-06-09, 16:15
  #1
Medlem
AI-2000s avatar
I år så har jag enligt traderas översikt sålt samlarsaker för 65.000 kr och jag ska alltså skatta på detta om vinsten är 50.000 kr eller mer? Annars behöver jag inte göra några ändringar i deklarationen? Har jag förstått det rätt?

Tradera skickar väl in någon redovisning till skatteverket om jag förstått det rätt och om det säger att jag sålt saker för 65.000 kr, vad händer då? Vad behöver jag göra?

Ursäkta min totala okunskap, har aldrig pysslat med detta förut. Antar att jag behöver redovisa mina försäljningar i nästa års deklaration oavsett om jag gått med 50.000 kr vinst eller inte?
__________________
Senast redigerad av AI-2000 2026-06-09 kl. 16:22.
Citera
2026-06-09, 16:22
  #2
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
På 120 dagar så har jag enligt traderas översikt sålt samlarsaker för 65.000 kr och jag ska alltså skatta på detta om vinsten är 50.000 kr eller mer? Annars behöver jag inte göra några ändringar i deklarationen? Har jag förstått det rätt?

Tradera skickar väl in någon redovisning till skatteverket om jag förstått det rätt och om det säger att jag sålt saker för 65.000 kr, vad händer då? Vad behöver jag göra?

Ursäkta min totala okunskap, har aldrig pysslat med detta förut. Antar att jag behöver redovisa mina försäljningar i nästa års deklaration oavsett om jag gått med 50.000 kr vinst eller inte?
Om du gjort över 50000kr vinst ska du betala skatt på vinsten. Vad är oklart?
Citera
2026-06-09, 16:24
  #3
Medlem
AI-2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Om du gjort över 50000kr vinst ska du betala skatt på vinsten. Vad är oklart?

Måste jag redovisa försäljningarna trots att jag inte gått 50.000 i vinst? Säg att jag säljer för 70.000 totalt detta år men bara går 49.000 kr i vinst. Ska det ändå redovisas?
Citera
2026-06-09, 16:29
  #4
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Måste jag redovisa försäljningarna trots att jag inte gått 50.000 i vinst? Säg att jag säljer för 70.000 totalt detta år men bara går 49.000 kr i vinst. Ska det ändå redovisas?

Om vinsten (dvs försäljningspriset minus anskaffningsvärdet) är under 50 så borde du rimligen slippa att betala skatt. Dock tror jag du skall ta upp det i din deklaration och redogöra för dina kostnader.

Men enklast är att ringa Skatteverket, dom är hjälpsamma och vet. Så slipper du ev skattetillägg senare om flashbackare ger dig fel info.
__________________
Senast redigerad av madnesstookthem 2026-06-09 kl. 16:31.
Citera
2026-06-09, 16:34
  #5
Medlem
AI-2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Om vinsten (dvs försäljningspriset minus anskaffningsvärdet) är under 50 så borde du rimligen slippa att betala skatt.

Men enklast är att ringa Skatteverket, dom är hjälpsamma och vet. Så slipper du ev skattetillägg senare om flashbackare ger dig fel info.

Jo, men frågan är egentligen om jag måste bevisa för skatteverket att jag inte gått med 50k vinst på mina försäljningar eller behöver jag inte göra något alls?

(såg nu att du ändrade inlägget och svarade på den frågan)
Citera
2026-06-09, 16:40
  #6
Medlem
mikaelss avatar
Tänk på att det är vinsten, inte försäljningssumman, som beskattas. Dina varor har väl ett inköpsvärde?
Citera
2026-06-09, 16:44
  #7
Medlem
AI-2000s avatar
Så jag behöver inte ens redovisa mina försäljningar så länge vinsten inte överstiger 50k? Jag trodde att alla försäljningar skulle redovisas i deklarationen oavsett om man gått med 50k vinst eller inte. Även om man inte skattar vinster på under 50k så trodde jag ändå att det behövde redovisas.
Citera
2026-06-09, 16:48
  #8
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Så jag behöver inte ens redovisa mina försäljningar så länge vinsten inte överstiger 50k? Jag trodde att alla försäljningar skulle redovisas i deklarationen oavsett om man gått med 50k vinst eller inte. Även om man inte skattar vinster på under 50k så trodde jag ändå att det behövde redovisas.

Det beror ju lite på hur Skatteverket ser på din aktivitet. Om du regelbundet köper och säljer prylar på Tradera (vilket många gör) i vinstsyfte och inte bara kränger av en massa personliga prylar så kan det ju vara hobby- eller näringsverksamhet och då skall du redovisa i en helt annan omfattning - i synnerhet det sistnämnda.

Som sagt, ring och fråga.
Citera
2026-06-09, 17:00
  #9
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tänk på att det är vinsten, inte försäljningssumman, som beskattas. Dina varor har väl ett inköpsvärde?

Japp, och på den del som överstiger 50K i detta fall så ingen tror att 50 är någon slags gräns som sedan innebär skatt på hela vinsten.
Citera
2026-06-09, 17:55
  #10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Så jag behöver inte ens redovisa mina försäljningar så länge vinsten inte överstiger 50k? Jag trodde att alla försäljningar skulle redovisas i deklarationen oavsett om man gått med 50k vinst eller inte. Även om man inte skattar vinster på under 50k så trodde jag ändå att det behövde redovisas.
Jag antar att du kommer att se det när det är dags att deklarera, har Skatteverket infört uppgifterna i din deklaration måste du så klart redovisa inköpspris för ett antal artiklar så du kommer under beskattningsbar inkomst. Det går också att använda någon schablonregel liknande för aktieförsäljning, men det vet Skatteverket bättre än jag hur reglerna ser ut (men antar att beloppet 65 000 är relaterat till det).

Tänk också på att Skatteverket lägger ihop uppgifter dom får in från Tradera, Blocket, Marketplace m fl.
Citera
2026-06-09, 18:28
  #11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Det beror ju lite på hur Skatteverket ser på din aktivitet. Om du regelbundet köper och säljer prylar på Tradera (vilket många gör) i vinstsyfte och inte bara kränger av en massa personliga prylar så kan det ju vara hobby- eller näringsverksamhet och då skall du redovisa i en helt annan omfattning - i synnerhet det sistnämnda.

Som sagt, ring och fråga.

Det är viktigt att förstå att vinst från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan i inkomstslaget tjänst. Det skall också betalas egenavgifter på vinsten från hobbyverksamhet.

Det råder många missförstånd om beskattning av hobbyverksamhet här på Flashback.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html
__________________
Senast redigerad av trottwell 2026-06-09 kl. 18:40.
Citera
2026-06-09, 18:45
  #12
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
I år så har jag enligt traderas översikt sålt samlarsaker för 65.000 kr och jag ska alltså skatta på detta om vinsten är 50.000 kr eller mer? Annars behöver jag inte göra några ändringar i deklarationen? Har jag förstått det rätt?

Tradera skickar väl in någon redovisning till skatteverket om jag förstått det rätt och om det säger att jag sålt saker för 65.000 kr, vad händer då? Vad behöver jag göra?

Ursäkta min totala okunskap, har aldrig pysslat med detta förut. Antar att jag behöver redovisa mina försäljningar i nästa års deklaration oavsett om jag gått med 50.000 kr vinst eller inte?

Vad menar du med "samlarsaker"?

Det är inte alls säkert att du har något "skattefritt fribelopp" på 50 000:-.
Det beror på vilken typ av av samlarsaker det är frågan om och hur, varför och när du har köpt sakerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in