2026-06-09, 15:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Att "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" gynnar de fattiga.

Att covid skapades i kinesiskt labb 2019 och slank ut.
Citera
2026-06-09, 15:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det är inte Gud utan djävulen som styr världen. Gud påverkar oss bara via sitt budskap medan djävulen försöker påverka oss så mycket han kan.
Citera
2026-06-09, 15:09
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
När banken får in 100 000kr så kan den låna ut 90 000kr om kravet är t ex 10% av värdet i reserv. Dessa 90 000kr hamnar i en annan bank som lånar ut 81 000kr, och av dessa 81 000kr kan nästa bank låna ut 72 900kr osv. Dom 100 000kr som det började med blir i praktiken 1 000 000kr.
900 000kr skapade ur tomma luften.
Det finns ca 55 miljarder i kontanter i Sverige.

Vår BNP ca 6500 miljarder per år.

Är skillnaden ”luft”?

Glöm fysiska betalmedel.

Det är värdet som spelar roll.

Ditt exempel är otydligt men banker lånar ut allt de kan. Det är deras syfte. Varför tror du du får ränta på dina sparpengar? Det är för att de gör något med dina pengar som är mer värdefullt än den ränta de betalar dig. Klart som sjutton att pengarna snurrar runt. Du sätter in 100 kr som banken i sin lånar ut till din granne som köper en grej vars mottagare använder som handpenning för ett lån för att köpa en annan grej osv i oändlighet. ”Pengar” snurrar runt hela tiden. Banken sitter inte med en kista med dina pengar i kälkaren. Isåfall hade du inte fått ränta. Pengarna måste ut och ”jobba”. För att skapa värde. Och bankerna stoppar pengar där det är någorlunda låg risk med någorlunda vettig avkastning.

Detta är ABC för hur ekonomi funkar.

Och ändå ser vissa det här som ”konspiration”. Det är bara ren okunskap. En okunskap som borde vara pinsam att yttra. Som att se evolutionsteori som en konspiration.
Citera
2026-06-09, 15:11
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Koksalt? Sa ni inte förut att vaccinen var livsfarliga? Hur ska ni ha det nu?

Vet du vad, min vän? Om en galen serieboksskurk - eller för den delen, världens samlade läkemedels- /forskarkår - får chansen att utdela en-fem doser av ETT och samma läkemedel /vaccin - PÅ JORDENS HELA BEFOLKNING - då vore det tjänstefel att inte testa minst 800 olika substanser; vissa livsfarliga (Pfizer t ex) andra inte - om inte 8 000.

Och detta säger jag som lekman, pga att jag råkar vara lite påläst och informerad om statistik.
Citera
2026-06-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckmebackwards
Att Putin sitter på material där Trump finns med minderåriga på Epstein Island.

Det är därför Trump slickar Putin något fruktansvärt.

Du tycker inte att han slickar mer Israel röv?
Citera
2026-06-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Nej, det är ju precis det man inte gör!
Om någon har en teori om att en konspiration förekommit, och jag tror på denne någon, då tror jag väl på en konspirationsteori?
Citera
2026-06-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det finns ca 55 miljarder i kontanter i Sverige.

Vår BNP ca 6500 miljarder per år.

Är skillnaden ”luft”?

Glöm fysiska betalmedel.

Det är värdet som spelar roll.

Ditt exempel är otydligt men banker lånar ut allt de kan. Det är deras syfte. Varför tror du du får ränta på dina sparpengar? Det är för att de gör något med dina pengar som är mer värdefullt än den ränta de betalar dig. Klart som sjutton att pengarna snurrar runt. Du sätter in 100 kr som banken i sin lånar ut till din granne som köper en grej vars mottagare använder som handpenning för ett lån för att köpa en annan grej osv i oändlighet. ”Pengar” snurrar runt hela tiden. Banken sitter inte med en kista med dina pengar i kälkaren. Isåfall hade du inte fått ränta. Pengarna måste ut och ”jobba”. För att skapa värde. Och bankerna stoppar pengar där det är någorlunda låg risk med någorlunda vettig avkastning.

Detta är ABC för hur ekonomi funkar.

Och ändå ser vissa det här som ”konspiration”. Det är bara ren okunskap. En okunskap som borde vara pinsam att yttra. Som att se evolutionsteori som en konspiration.
Mitt exempel är extremt tydligt, det är så fractional banking fungerar. Är kravet 1% i reserv så går 100 000kr istället mot 10 000 000kr när hjulen snurrar.
100 000kr i köpkraft kan alltså handla för 10 000 000kr.
Citera
2026-06-09, 15:40
Medlem
Finns det ens någon teori kvar som inte bevisats vara sann?
Citera
2026-06-09, 15:46
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Om någon har en teori om att en konspiration förekommit, och jag tror på denne någon, då tror jag väl på en konspirationsteori?

Nej, du tror på teorin om att den påstådda konspirationsteorin är just en konspirationsteori.
Citera
2026-06-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Nej, du tror på teorin om att den påstådda konspirationsteorin är just en konspirationsteori.
Du verkar ha missuppfattat vad en konspirationsteori är.
Citera
2026-06-09, 16:21
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Du verkar ha missuppfattat vad en konspirationsteori är.

Det är just det som du har gjort!

Over and out!
Citera
2026-06-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är inte Gud utan djävulen som styr världen. Gud påverkar oss bara via sitt budskap medan djävulen försöker påverka oss så mycket han kan.

Satan finns inom oss alla. Det är vi själva som skapar vårt eget helvete. Detta då vi låter oss förföras av våra lägsta och mest destruktiva impulser. "Kärleken till pengar är roten till allt ont" som det står i Bibeln.

Skulle vi följa Jesus läror så skulle vi alla leva i himmelriket här på Jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in