2026-06-09, 14:54
  #49
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Detta är goda nyheter. Att det redan var så i praktiken är uppenbart, men tydlighet inför ett val är generellt positivt. Nu kan väljarna ta ställning till två någorlunda definierade lag. Att C är till höger om både M och SD i avgörande ekonomifrågor garanterar att V inte kommer få en syl i vädret samtidigt som C kommer försöka snurra upp S på läktaren precis som Globalist Häxan Lööf gjorde med LAS. Det kommer bli svårt för sosseriet att få ihop detta, vilket är goda nyheter för Tidö.

C som parti är en hopplös soppa som saknar framtid, och Tandtrollet saknar all den styrka internt som Globalisthäxan hade.
Tydliga lag?
Tidö mot vadå?
Minns inte folk förrförra gången då det var val i Sverige? Vem det som var som styrde skutan i 3-4 månader visste ingen.
Citera
2026-06-09, 14:55
  #50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Tack. Du ställer faktiskt en bättre fråga nu. Jag vill rädda Sverige från två dåliga reflexer: vänsterns tro att staten kan lösa allt med mer skatt, och högerpopulismens tro att nationen räddas genom misstänksamhet och kulturkrig.

Det jag saknar från Alliansåren är arbetslinjen, reformviljan, företagarperspektivet, skattesänkningar på arbete, valfrihet, respekt för civilsamhället och idén att Sverige blir starkare när människor får mer ansvar – inte när staten eller partiet tänker åt dem.

Men Alliansen hade också blinda fläckar: integrationen blev för svag, skolan för ojämlik och tryggheten försummades för länge. Därför behövs en ny liberal mitten: hårdare krav, bättre integration, starkare rättsstat, fler jobb och mindre symbolteater. Det är inte att avskaffa Sverige. Det är att laga Sverige utan att göra SD till facit.

Som sagt. Den skitnödiga hästskoteorin. Lycka till kommande mandatperiod med detta tänk säger jag bara. Ni kommer bli uppätna från bägge hållen.
Citera
2026-06-09, 14:55
  #51
Medlem
ExtremaMittens avatar
Du avslöjar din blinda fläck tydligt. När människor arbetar, lär sig svenska, försörjer sig själva och startar företag kallar du det att “slita för kapitalet”. Jag kallar det vanlig vuxen frihet.

Centerpartiets krav handlar förstås inte om att folk ska gå under. Tvärtom. De handlar om att färre ska fastna i bidrag, utanförskap, passivitet och politiskt omhändertagande. Det är inte hårt. Det är anständigt. Sunt förnuft.

Det verkligt cyniska är att kalla beroende för omtanke. Sverige behöver jobb, språk, utbildning, företagande och social rörlighet. Inte vänsterns bidragsromantik eller högerns kulturkrig. Du verkar hålla på med båda…

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du glömmer berätta att Cs idé om krav är att låta folk slita för kapitalet eller gå under.

Missförstå mig inte:
Jag säger att er politik, ambitioner och ideologi går ihop. Resultatet är dock, om vi ska vara ärliga, någonting väldigt få vill ha.
Citera
2026-06-09, 14:55
  #52
Medlem
Jag förstår inte varför Centern existerar. De har mer eller mindre övergivit sina rötter för att jaga invandringsliberala företagarkvinnor i storstäderna. De överlever tack vare att deras traditionsröstare inte sett eller inte velat inse deras omvandling. Utan dessa skulle de hamna på max 2%. Som ett fallfärdigt hus med ett supermodernt kylskåp. Andersson gläder sig åt en partner som man kan pumpa och dumpa.
Citera
2026-06-09, 14:56
  #53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Tack. Du avslöjar dig när du kallar liberal demokrati, forskning, pragmatism och arbetslinje för att “föröda landet”. Det är inte sakpolitik. Det är dina känslor, din bitterhet och affekt. Ni tappade det här valet, SD. Dags att tvätta er igen. Skrubba ordentligt. 😉🇸🇪

Centerpartiet står inte mot folket. C står mot den enkla sagan att Sverige blir starkare av mer misstänksamhet, mer kulturkrig och mindre samarbete. Sverige behöver krav, trygghet, företagande, bildning och fungerande välfärd – inte ännu ett läger som ropar förräderi så fort någon räknar på verkligheten.

Att hålla mitten strongt när ytterkanterna vill äga hela berättelsen är inte alls att föröda landet. Det är att vägra lämna landet till dem som gör politik av förakt. Det är att värna svenskheten på riktigt.
Centerpartiet står emot både empiri och forskning när det kommer till hur samhällen utvecklats vid den typ av decentralisering ni vill se. Att dessutom göra decentraliseringen på ett vis som centraliserar makten federalt är ett experiment som kommer att leda till ökade inhemska konflikter.

Väldigt tröttsamt förövrigt, att ni politiker aldrig klarar av debatt som inte följer de riktlinjer ni lagt för att besvara riksdagens partiers strategier. Detta är Flashback, inte ett forum för partiers strateger med följare utan ett debattforum för väljare.

Du lockar hittills inte tillbaka mig till C, det kan jag lova dig. Och jag är inte sverigedemokrat, har inte ens röstat Sd sedan 2014.

Finns en människa bakom den här rapmaskinen du uppträder som här inne?
Citera
2026-06-09, 14:58
  #54
Medlem
ExtremaMittens avatar
Du kallar det hästskoteori för att slippa sakfrågan. Men problemet är inte att vänster och höger är identiska. Problemet är att ytterkanterna ofta delar samma arbetsmetod, misstänkliggör motståndaren, förenkla verkligheten och låtsas att konflikt är lösning.

Mitten blir inte uppäten för att vi är fel ute. Den blir svag när den inte vågar tala klarspråk. Därför måste C vara tydligt liberalt med arbete före bidrag, företagande före planekonomi, rättsstat före ditt kulturkrig, klimatpolitik före din symbolpolitik och reformer före dina poser.

Det är inte skitnödigt. Det är vuxet klokt. Och rätt sällsynt.

Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Som sagt. Den skitnödiga hästskoteorin. Lycka till kommande mandatperiod med detta tänk säger jag bara. Ni kommer bli uppätna från bägge hållen.
Citera
2026-06-09, 14:58
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Centern har alltså gjort ett vägval. Det är med S man kommer att gå till val med.
Lika överraskande som att moderaterna vill ha Ulf Kristersson som statsminister.
Citera
2026-06-09, 15:00
  #56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Du kallar det hästskoteori för att slippa sakfrågan. Men problemet är inte att vänster och höger är identiska. Problemet är att ytterkanterna ofta delar samma arbetsmetod, misstänkliggör motståndaren, förenkla verkligheten och låtsas att konflikt är lösning.

Mitten blir inte uppäten för att vi är fel ute. Den blir svag när den inte vågar tala klarspråk. Därför måste C vara tydligt liberalt med arbete före bidrag, företagande före planekonomi, rättsstat före ditt kulturkrig, klimatpolitik före din symbolpolitik och reformer före dina poser.

Det är inte skitnödigt. Det är vuxet klokt. Och rätt sällsynt.

Ni kommer bli uppkäkade desto snabbare ju tydligare ni talar. Så för all del gör ni det. Inte mig emot. Jag skulle inte ha något emot att se C ramla ur riksdagen 2030 på samma sätt L just nu utplånas.
Citera
2026-06-09, 15:02
  #57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Tack. Du ställer faktiskt en bättre fråga nu. Jag vill rädda Sverige från två dåliga reflexer: vänsterns tro att staten kan lösa allt med mer skatt, och högerpopulismens tro att nationen räddas genom misstänksamhet och kulturkrig.

Det jag saknar från Alliansåren är arbetslinjen, reformviljan, företagarperspektivet, skattesänkningar på arbete, valfrihet, respekt för civilsamhället och idén att Sverige blir starkare när människor får mer ansvar – inte när staten eller partiet tänker åt dem.

Men Alliansen hade också blinda fläckar: integrationen blev för svag, skolan för ojämlik och tryggheten försummades för länge. Därför behövs en ny liberal mitten: hårdare krav, bättre integration, starkare rättsstat, fler jobb och mindre symbolteater. Det är inte att avskaffa Sverige. Det är att laga Sverige utan att göra SD till facit.
Du anser inte att tidö sänkt skatten på arbete? Eller satsat på företag? Du är missnöjd med vad Tidö gjort rörande sjukskrivningar?

Nej, C är givetvis emot Tidö pga Sd, därför att Sd delvis står emot visionen om en delad värld som byggs utifrån individer och där staten mest liknar en kanal för att föra ut individers politiska makt till ett (helst) globalt maktcentra. Liberalismen och nationalismen är varandras motpoler.

Samtidigt, så delar ni fortfarande liberalismen i ganska hög grad med både gamla alliansen och Mp, och även S. Så givetvis står ni emot Sd och V på denna grund.

Den liberala åskådning ni har och driver innebär per definition nationalstatens förminskande och slutligen avskaffande.
Citera
2026-06-09, 15:04
  #58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du anser inte att tidö sänkt skatten på arbete? Eller satsat på företag? Du är missnöjd med vad Tidö gjort rörande sjukskrivningar?

Nej, C är givetvis emot Tidö pga Sd, därför att Sd delvis står emot visionen om en delad värld som byggs utifrån individer och där staten mest liknar en kanal för att föra ut individers politiska makt till ett (helst) globalt maktcentra. Liberalismen och nationalismen är varandras motpoler.

Samtidigt, så delar ni fortfarande liberalismen i ganska hög grad med både gamla alliansen och Mp, och även S. Så givetvis står ni emot Sd och V på denna grund.

Den liberala åskådning ni har och driver innebär per definition nationalstatens förminskande och slutligen avskaffande.

Tidö är bara center-höger sidan utav samma liberala utförsäljningsmynt som C dock. Det är Tidö som sett till att Peter Thiel och Alex Karp snart vet när varenda invånare i Sverige gick på dass sist.

Ja. Svenska polisens samarbete med Palantir inleddes redan 2021 innan Tidö-regeringen dock. Men det är under Tidö samarbetet eskalerat ännu mer. Och det är Tidö som tog in oss i NATO trots att det var ja återigen Maggan som först lämnade in ansökan. Det är Tidö som drev igenom DCA avtalet.
__________________
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-09 kl. 15:07.
Citera
2026-06-09, 15:06
  #59
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Modigt av Centerpartiet att berätta om det som varit uppenbart sedan Januariavtalet
Citera
2026-06-09, 15:06
  #60
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Du avslöjar din blinda fläck tydligt. När människor arbetar, lär sig svenska, försörjer sig själva och startar företag kallar du det att “slita för kapitalet”. Jag kallar det vanlig vuxen frihet.

Centerpartiets krav handlar förstås inte om att folk ska gå under. Tvärtom. De handlar om att färre ska fastna i bidrag, utanförskap, passivitet och politiskt omhändertagande. Det är inte hårt. Det är anständigt. Sunt förnuft.

Det verkligt cyniska är att kalla beroende för omtanke. Sverige behöver jobb, språk, utbildning, företagande och social rörlighet. Inte vänsterns bidragsromantik eller högerns kulturkrig. Du verkar hålla på med båda…
Varför ska människor lära sig svenska, när de helt uppenbart kan bygga egna samhällen och driva dessa parallellt med svenska samhället inom svenska staten? Är det inte snarare sjuka och funktionsnedsatta utan sgi, samt andra personer inkapabla att anpassa sin arbetsförmåga som hamnar på gatan i en liberal drömvärld?

Varför ska staten se till att människor lär sig svenska, för övrigt? Klarar inte folk av det själva?

Obligatoriskt språktest var dessutom knappast någonting vi såg under alliansregeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in