2026-06-08, 23:07
  #1
Avstängd
Inom dansbandskulturen är det vanligt förekommande med låtar där man sjunger om yngre tonårstjejer t ex

Bara 15 år är en svensk dansbandslåt skriven av Gert Lengstrand och Rune Wallebom, vilken ursprungligen spelades in 1974 av Jigs på albumet Goa bitar 4 [1], av Streaplers på albumet Lady Banana [2] och av Drifters samma år på albumet I kväll [3] samt av Jan-Inges på albumet Tusentals sköna toner

Alltså inte mindre än fyra pedofil-dansband valde att framföra den låten under 1974.

Larz-Kristerz tyckte det var en bra idé att ge ut sin version 2007 och Arvingarna sin 2008, vi har alltså en återkommande pedofili som sträcker sig mellan 1974 och 2008 en tid av 34 år.

Exempel på text från låten:

"Hon är en drottning klädd i jeans, ja, det vackraste som finns"

"Hennes ögon, de är blå, hon är söt att titta på"

"Hennes jumper verkar trång när hon går runt på stan"

Streaplers har fortsatt spela låten live, bl a på Liseberg och i Café Norrköping.

Ett annat exempel är Hon är sexton år idag av Flamingokvintetten från 1968. (en svensk version av låten Happy Birthday Sweet Sixteen av Neil Sedaka) han har kritiserats på senare år för att då 25 år gammal skrev den låten) någon kritik mot dom som framför låten i Sverige verkar dock inte förekomma.

Även här har Larz-Kristerz vart framme och spelat in den, 2003.

Exempel på text från låten:

"Nu är hon sötast av de flickor man vill ha
Hon är 16 år idag"

"En sista sommar fylld av frihet och behag"

Är det en större acceptans för pedofili bland dansband och dess publik? Dessa låtar har ju spelats in och framförts live i över 50 år.
Citera
2026-06-08, 23:10
  #2
Medlem
Voloteas avatar
Det är normalt att män gillar yngre tjejer i pubertal ålder. Det är inte pedofili. Pedofili innebär att man tänder på tjejer som inte kommit in i puberteten än.

Varför kleta pedofil på artister som inte är det?
Citera
2026-06-08, 23:14
  #3
Medlem
Onanikrems avatar
Som Volotea säger.

60 och 70 talet var det heller inte samma stigmatisering som i dag. Män var i väldigt begränsad del dagisfröknar, sjuksköterskor osv. då jämfört med nu.
Citera
2026-06-08, 23:16
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Som Volotea säger.

60 och 70 talet var det heller inte samma stigmatisering som i dag. Män var i väldigt begränsad del dagisfröknar, sjuksköterskor osv. då jämfört med nu.

Och därför har jag i mitt inlägg talat om att dessa låtar spelats in och spelats live ända sen dess, det kan alltså inte rättfärdigas med att det var annat på den tiden.
Citera
2026-06-08, 23:18
  #5
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Det är inte normalt för en vuxen karl att sjunga "Hennes jumper verkar trång när hon går runt på stan" och syfta på en 15-åring.

Klar pedovarning på det, och på dig.
Inget fel med det. Alla lider inte av gerontofili. Är hon femton så är hon laglig. Framförallt 1974 när låten du syftar på skrevs. Om det är ”pedofili” med moderna mått mätt så är vi många som är pedofiler.
Citera
2026-06-08, 23:19
  #6
Medlem
gregersnegrers avatar
Historiskt sett är det ytterst normalt. Inte i vår tid dock kanske. Men å andra sidan är det normalt i vår tid att kvinnor är män och män kvinnor samt att män för in sina penisar i andra mäns ändtarmar, så ..

Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Det är inte normalt för en vuxen karl att sjunga "Hennes jumper verkar trång när hon går runt på stan" och syfta på en 15-åring.

Klar pedovarning på det, och på dig.
Citera
2026-06-08, 23:21
  #7
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Och därför har jag i mitt inlägg talat om att dessa låtar spelats in och spelats live ända sen dess, det kan alltså inte rättfärdigas med att det var annat på den tiden.
Det hjälper inte - du har ändå direkt fel vilket gör din frågeställning till en ren halmgubbe.

Definitionen av pedofili är att tända på prepubertala små barn. Vilket en 15-16-åring knappast är.
__________________
Senast redigerad av frange 2026-06-08 kl. 23:25.
Citera
2026-06-08, 23:24
  #8
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Och därför har jag i mitt inlägg talat om att dessa låtar spelats in och spelats live ända sen dess, det kan alltså inte rättfärdigas med att det var annat på den tiden.
Det var en helt annan tid. När farfar var ung, Sofia dansar gogo, Ruth, vad har du under blusen Ruth? Vore ganska otänkbara att skrivas i dag av nuvarande dansband. Även fast de kanske spelas ibland ändå? Är inget fan av dansband så jag vet inte?
Citera
2026-06-08, 23:25
  #9
Medlem
sen har vi dr hook , she was only sixteen only sixteen and i love her so , she was to young too fal in love but i was to young to know.
Citera
2026-06-08, 23:26
  #10
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Ja det är många som är pedofiler, du t ex.

Och att försöka rättfärdiga nåt med resonemanget "i så fall är vi många" håller förstås inte.
Klart det håller. Du försöker skapa stigma och skamma. Det fungerar bara om man tror att man är ensam om sin belägenhet. Vi vet att så inte är fallet när det kommer till mäns dragning åt yngre kvinnor. Män är okulära varelser. Vi går igång på det vi ser. Ungdom, skönhet, yppiga kurvor och tajta kroppar kommer alltid att trumfa ålderdom, celluliter, slappt fett och gäddhäng. Det är bara hos enstaka skadade perversa män som signalerna i hjärnan slår fel och kuken reser sig inför tecken på infertilitet. Det är inte normalt. Män reagerar på fruktsamhet och en yppig 15-17-åring kommer alltid att signalera just fruktsamhet, särskilt i jämförelse med en trött saggig 50-åring.

Ditt oidipuskomplex är alltså inte normen. Det handlar om att något gick snett i din barndom. Det är hela saken.
Citera
2026-06-08, 23:29
  #11
Medlem
gregersnegrers avatar
Jungfru Maria födde Jesus när hon var 13-15 år. Är Gud pedofil?
Citera
2026-06-08, 23:30
  #12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
sen har vi dr hook , she was only sixteen only sixteen and i love her so , she was to young too fal in love but i was to young to know.
Sam Cooke hade en hit med den 1959.

House of the rising sun har ju blivit en älskad låt. Traditionell, men både Animals och Dylan har ju gjort sina egna tolkningar av att hur det var att växa upp på ett horhus.
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2026-06-08 kl. 23:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in