Igår, 10:29
Medlem
rovmuns avatar
Är det bara jag som direkt tappar festkänslan när en inbjudan innehåller meningen:

Det ingår 2 enheter i baren.

Vad är det för ställe? En psykiatrisk avdelning? Ett laboratorium? En konferens om kvalitetsstyrning? Ingen normal människa har någonsin sagt Ska vi gå ut och ta några enheter?

Jag förstår att man vi göra så man täcker in öl, drink, vin etc men ordet låter så hela stel.

Genom åren har jag fått flera bröllops- och festinbjudningar där ordet enheter dyker upp, och det är nästan kusligt hur ofta det varit de stelaste tillställningarna. Inte alltid men ofta för att man ska börja se ett mönster.

Det börjar med 2 enheter i baren , fortsätter med att folk står i små grupper och småpratar om renoveringar och räntor, och slutar med att någon redan vid 21:30 säger Det är ju en dag i morgon också…
Det roliga är att man aldrig ser Fria enheter i baren. Då försvinner det administrativa myndighetsspråket direkt. För mig är enheter festvärldens motsvarighet till att kalla en grillkväll för utomhusbaserad termisk livsmedelsbehandling.

Är det bara jag som tycker detta ord enheter är en festdödare?
Citera
Igår, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Det är vad som ingår, en enhet är ett glas vin, en drink, en öl, en snaps...

Hur menar du annars att man ska skriva för att vara tydlig? Att du får betala själv om du vill ha mer?

På min begravning kommer det att vara fria enheter, synd bara att jag inte får vara med då.
Citera
Igår, 10:37
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det är väl ingen festdödare heller. Kort, koncist, tydligt. Behövs knappast mer.
Citera
Igår, 10:38
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Kanske för att din läkare tjatar på dig att du ska dricka mindre och använder det uttrycket? Nej, det är väl inte helt ovanligt att så kallade övertörstiga lirare är tämligen känsliga för allt som kan associeras till deras (miss)bruk, som de för övrigt gör allt för att dölja.
Senast redigerad av halaltarzan Igår kl. 10:46.
Citera
Igår, 10:44
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Det är vad som ingår, en enhet är ett glas vin, en drink, en öl, en snaps...

Hur menar du annars att man ska skriva för att vara tydlig? Att du får betala själv om du vill ha mer?

På min begravning kommer det att vara fria enheter, synd bara att jag inte får vara med då.

Det är ju ett problem de fester som är roliga så skriver man sällan någon om begränsningen man kanske skriver bar finns eller fri bar etc men man skriver då aldrig fria enheter…
Citera
Igår, 10:54
Medlem
Citat:
Det är ju ett problem de fester som är roliga så skriver man sällan någon om begränsningen man kanske skriver bar finns eller fri bar etc men man skriver då aldrig fria enheter…
Och varför skulle man skriva det om enheten saknar betydelse?

Hur tänker du att man annars skulle kunna skriva om antalet enheter är begränsat?

Såklart man kan skriva att det ingår två öl, glas vin, drinkar eller snapsar. Men blir det bättre för dig?
Senast redigerad av Krascha Igår kl. 10:57.
Citera
Igår, 11:17
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Är det bara jag som direkt tappar festkänslan när en inbjudan innehåller meningen:

I vilka kretsar rör du dig där du får sådana inbjudningar?
De enda tillfällen jag läser uttrycket enhet i alkohol sammanhang är under de årliga hälsokontrollerna.
Citera
Igår, 11:21
Medlem
SpontanEjakulations avatar
TS har rätt.

Begreppet "enheter", är byråkrat-lingo.

Den som anordnar fest, har inte allitd språk-känsla - eller känsla för feststämning.

Mitt eget motto, när jag är värd, är fri bar, alkoholfia alternativ och fri hemkörning av gästerna.
Citera
Igår, 11:23
Medlem
fjollciggs avatar
Enhet känns som en byråkratisk term som främst används när man pratar om missbruk, så håller med om att det inte är särskilt festligt. Men att två fria enheter skulle sabba hela kvällen låter både otacksamt och överkänsligt.
Citera
Igår, 11:26
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Vad är det för ställe? En psykiatrisk avdelning? Ett laboratorium? En konferens om kvalitetsstyrning? Ingen normal människa har någonsin sagt Ska vi gå ut och ta några enheter?

Jag förstår att man vi göra så man täcker in öl, drink, vin etc men ordet låter så hela stel.

Genom åren har jag fått flera bröllops- och festinbjudningar där ordet enheter dyker upp, och det är nästan kusligt hur ofta det varit de stelaste tillställningarna. Inte alltid men ofta för att man ska börja se ett mönster.

Det börjar med 2 enheter i baren , fortsätter med att folk står i små grupper och småpratar om renoveringar och räntor, och slutar med att någon redan vid 21:30 säger Det är ju en dag i morgon också…
Det roliga är att man aldrig ser Fria enheter i baren. Då försvinner det administrativa myndighetsspråket direkt. För mig är enheter festvärldens motsvarighet till att kalla en grillkväll för utomhusbaserad termisk livsmedelsbehandling.

Håller med det låter tråkigt, ingen fest jag skulle vilja gå på!
Citera
Igår, 11:39
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

De som skulle gifta sig, brukar de löpträna? Det känns som att det kan hänga ihop. Socialstyrelsen rekommenderar ju löpträning och max 3 enheter alkohol. Det ingår två enheter och du kan få köpa en tredje enhet, inte mer.
Citera
Igår, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
TS har rätt.

Begreppet "enheter", är byråkrat-lingo.
Det är faktiskt det man använder professionellt, men visst kan det bero på att det kommer från byråkratin.

Jag tycker enheter är bra till skillnad från att spalta upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in