2026-06-08, 22:27
  #469
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hmm, frågan är bara hur mycket "föreställning" det är att män som grupp använder mer våld mot andra än dito kvinnor.

Med tanke på hur överväldigande statistiken ser ut avseende våldsanvändning i övriga sammanhang vore det rätt märkligt om män inte även skulle dominera i nära relationer.

Vidare, det är de facto INTE lätt för någon som mördat att dölja sig.
Samma lär även gälla grövre våld som kräver insatser av samhället i form av sjukvård eller polis.

Så det som återstår är "lättare" våld, sånt som går att dölja.
Och visst där har du säkert rätt, människor är i regel mer misstänksamma mot män avseende deras våldspotential än kvinnor och kommer lättare fram till slutsatsen: manlig förövare, om de ser någon med en blåtira ex. undrar varför....
Psykisk misshandel som på något sätt leder till döden är lätt för en kvinna att dölja.

Kvinnor använder oftare våld, män rapporterar sällan att de misshandlats fysiskt. När män använder våld blir det oftare skador.
Citat:
In relationships where violence was non-mutual almost 70% of the violence was perpetrated by the woman. In other words, in almost 7 out of 10 cases of mutual violence, the batterer was a female.
https://www.domestic-violence-law.com/blog/2016/april/women-or-men-who-usually-instigates-domestic-vio/
Citera
2026-06-09, 08:54
  #470
Medlem
ExtremaMittens avatar
Tack. Intressant. Det svåra är att faktiskt minska våldet.

Våld i nära relationer måste börja sorteras bättre. Högriskfall med strypvåld, dödshot, stalking, vapen, separation och eskalering kräver akut skydd, polis, kontaktförbud och tät uppföljning. Tvångskontroll kräver dokumentation över tid med hot, isolering, ekonomi, digital övervakning och barn som maktmedel. Ömsesidigt situationsvåld kräver annan metod, med riskbedömning, missbruksinsatser, impulskontroll, konflikthantering och ibland säker parbehandling. Vid vårdnadstvister krävs också rättssäker prövning av både verkligt våld och falska/processuella anklagelser.

Sverige borde skyndsamt lära av det som verkar fungera bäst internationellt, dvs kall riskbedömning, snabb samordning och hård uppföljning. Spanien har VioGén. Storbritannien har MARAC och IDVA-stöd. Kanada granskar dödsfall bakåt. Skottland har tydligare fokus på tvångskontroll.

Det Sverige behöver omgående är regionala högriskteam med polis, socialtjänst, vård, psykiatri, beroendevård, skola, familjerätt, kvinnojourer och mansstöd. Psykiskt våld ska dokumenteras som mönster. Barn ska ha eget spår. Suicidrisk ska bedömas vid separation, hot, skam, förlorad barnkontakt och social isolering. Skyddade boenden ska kvalitetssäkras. Förövarinsatser ska styras av riskprofil, inte slogans.

Bästa modellen är varken “män är problemet” eller “kvinnor är lika illa”. Bästa modellen är att identifiera beteendet, mät risken, skydda den utsatta, behandla rätt problem, följ upp resultatet och ändra systemet när det misslyckas.

Om vi vill skydda våra medborgare och använda skattepengar effektivt. Om vi vill minska det omfattande våldet i nära relation. Om vi vill rädda liv.

Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Psykisk misshandel som på något sätt leder till döden är lätt för en kvinna att dölja.

Kvinnor använder oftare våld, män rapporterar sällan att de misshandlats fysiskt. När män använder våld blir det oftare skador.

https://www.domestic-violence-law.com/blog/2016/april/women-or-men-who-usually-instigates-domestic-vio/
Citera
2026-06-09, 17:56
  #471
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Psykisk misshandel som på något sätt leder till döden är lätt för en kvinna att dölja.

Kvinnor använder oftare våld, män rapporterar sällan att de misshandlats fysiskt. När män använder våld blir det oftare skador.

https://www.domestic-violence-law.com/blog/2016/april/women-or-men-who-usually-instigates-domestic-vio/
20 år gammal amerikansk studie....med drygt 1200 deltagare.

tja...

Brå...."uppger drygt 35 procent av alla kvinnor och över 20 procent av alla män i Sverige att de någon gång i livet har utsatts för partnervåld."

senaste datan...
"Den senaste statistiken från Brå - Brottsförebyggande rådet visar att totalt cirka 13,6 procent av befolkningen (16–84 år) uppger att de blivit utsatta för någon form av våld i nära relation under ett enskilt år, där en större andel kvinnor (15,2 procent) än män (11,7 procent) är drabbade"

misstänker att datan är från NTU undersökningar, som frågar 200 000 svenskar varje år.

https://bra.se/statistik/statistik-fran-enkatundersokningar/nationella-trygghetsundersokningen#h-Omstatistiken

går vi till EU

"Extensive EU-wide research and meta-studies reveal a complex picture of domestic and intimate partner violence (IPV). Large-scale surveys show that while roughly equal numbers of men and women experience some form of partner violence, women are significantly more likely to suffer severe physical and sexual violence, repeated abuse, and fear."

https://fra.europa.eu/en/publication/2026/eu-gender-based-violence-survey-evidence
Citera
2026-06-09, 19:56
  #472
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
20 år gammal amerikansk studie....med drygt 1200 deltagare.

Alltså, ibland undrar man ju faktiskt hur det är ställt med dig egentligen. Är du omedvetet inkompetent eller inte?

20 år gammal amerikansk studie med drygt 1200 deltagare är det första du säger. Låter som du gnäller på studiens storlek. Men vem var det nu igen som länkade till en studie nyligen med 20 deltagare? Jo, det var du. Studiernas storlek verkar enbart ha relevans för dig när det är något som du vill inte ska stämma. Men när du vill att något ska stämma, såsom att kvinnor är bättre på något, då minsann är inte empirisk disciplin viktigt längre för din del.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Several questions remain about these findings and are in large part due to the limitations of the current work. First, the study’s sample size presents a key limitation....

Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Psykisk misshandel som på något sätt leder till döden är lätt för en kvinna att dölja.

Kvinnor använder oftare våld, män rapporterar sällan att de misshandlats fysiskt. När män använder våld blir det oftare skador.

https://www.domestic-violence-law.com/blog/2016/april/women-or-men-who-usually-instigates-domestic-vio/


Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
tja...

Brå...."uppger drygt 35 procent av alla kvinnor och över 20 procent av alla män i Sverige att de någon gång i livet har utsatts för partnervåld



Det är tur att du inte jobbar med ett yrke som kräver logiska färdigheter. Jag har aldrig varit med om maken på någon som har så svårt att tänka rätt kring enkla saker.

Att en högre % av kvinnor (35 %) har någon gång i livet varit utsatta för partnervåld jämfört med män (20 %) innebär inte att ett påstående om att kvinnor använder oftare våld eller initierar merparten av våld är felaktigt per automatik. Båda två kan stämma samtidigt (ingen logisk motsägelse).

Men du får fortsätta kackla och fightas på det här forumet men du har ju inte ens torrt under fötterna.
__________________
Senast redigerad av Pellefant775 2026-06-09 kl. 20:04.
Citera
2026-06-10, 06:33
  #473
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Tack. Intressant. Det svåra är att faktiskt minska våldet.

Våld i nära relationer måste börja sorteras bättre. Högriskfall med strypvåld, dödshot, stalking, vapen, separation och eskalering kräver akut skydd, polis, kontaktförbud och tät uppföljning. Tvångskontroll kräver dokumentation över tid med hot, isolering, ekonomi, digital övervakning och barn som maktmedel. Ömsesidigt situationsvåld kräver annan metod, med riskbedömning, missbruksinsatser, impulskontroll, konflikthantering och ibland säker parbehandling. Vid vårdnadstvister krävs också rättssäker prövning av både verkligt våld och falska/processuella anklagelser.

Sverige borde skyndsamt lära av det som verkar fungera bäst internationellt, dvs kall riskbedömning, snabb samordning och hård uppföljning. Spanien har VioGén. Storbritannien har MARAC och IDVA-stöd. Kanada granskar dödsfall bakåt. Skottland har tydligare fokus på tvångskontroll.

Det Sverige behöver omgående är regionala högriskteam med polis, socialtjänst, vård, psykiatri, beroendevård, skola, familjerätt, kvinnojourer och mansstöd. Psykiskt våld ska dokumenteras som mönster. Barn ska ha eget spår. Suicidrisk ska bedömas vid separation, hot, skam, förlorad barnkontakt och social isolering. Skyddade boenden ska kvalitetssäkras. Förövarinsatser ska styras av riskprofil, inte slogans.

Bästa modellen är varken “män är problemet” eller “kvinnor är lika illa”. Bästa modellen är att identifiera beteendet, mät risken, skydda den utsatta, behandla rätt problem, följ upp resultatet och ändra systemet när det misslyckas.

Om vi vill skydda våra medborgare och använda skattepengar effektivt. Om vi vill minska det omfattande våldet i nära relation. Om vi vill rädda liv.
Mycket av det du beskriver är självklarheter.

Varför det tyvärr gått åt andra hållet beror på överbelastad polis och socialtjänst efter årtionden av massinvandring från länder med hedersvåld, genomrutten kvinnosyn, systematisk barnmisshandel, kusinäktenskap, tvångsäktenskap, barnäktenskap, könsroller som inte är kompatibelt med svensk kultur och lagstiftning.

Även om det var så att varenda polis, psykolog och myndighetsperson var superprofessionell och duktig och felfri, innebär arbetsbelastningen att resultatet blir den katastrof många svenskar idag får lida av.

Till och med stackars hjälplösa åldringar på äldreboenden blir våldtagna av massinvandrade araber, på arbetstid.
Citera
2026-06-10, 06:56
  #474
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
20 år gammal amerikansk studie....med drygt 1200 deltagare.

tja...

Brå...."uppger drygt 35 procent av alla kvinnor och över 20 procent av alla män i Sverige att de någon gång i livet har utsatts för partnervåld."

senaste datan...
"Den senaste statistiken från Brå - Brottsförebyggande rådet visar att totalt cirka 13,6 procent av befolkningen (16–84 år) uppger att de blivit utsatta för någon form av våld i nära relation under ett enskilt år, där en större andel kvinnor (15,2 procent) än män (11,7 procent) är drabbade"

misstänker att datan är från NTU undersökningar, som frågar 200 000 svenskar varje år.

https://bra.se/statistik/statistik-fran-enkatundersokningar/nationella-trygghetsundersokningen#h-Omstatistiken

går vi till EU

"Extensive EU-wide research and meta-studies reveal a complex picture of domestic and intimate partner violence (IPV). Large-scale surveys show that while roughly equal numbers of men and women experience some form of partner violence, women are significantly more likely to suffer severe physical and sexual violence, repeated abuse, and fear."

https://fra.europa.eu/en/publication/2026/eu-gender-based-violence-survey-evidence
Många män anser sig inte vara drabbade när de utsatts för fysiskt våld.

Kvinnor anser sig vara drabbade när de känner sig avundsjuka eller dagen efter ångrar sin frivilliga sex och otrohet.
Citera
2026-06-10, 09:00
  #475
Medlem
ExtremaMittens avatar
Du har rätt i att hedersnormer, klankultur, tvångsäktenskap, barnäktenskap och grov kvinnosyn är verkliga problem och måste bekämpas hårt. Det är också sant att polis och socialtjänst är överbelastade, vilket gör att våld i nära relationer, barnskydd och hedersärenden hanteras för långsamt och för ojämnt.

Men sedan tappar du ju helt precisionen. Om du gör detta till “alla araber” eller “alla invandrare” som kollektiv hamnar du i samma falska förenkling som vänsterfeminismen. Du byter fakta mot affisch. Problemet är inte hudfärg eller ursprung, utan konkreta riskfaktorer hos vissa med hedersnormer, tidigare våld, kontroll, missbruk, psykisk ohälsa, patriarkala familjesystem, social isolering, kriminalitet, låg tillit till myndigheter och bristande integration.

Samma sak med kvinnor och falska anklagelser. Ja, falska eller processuella anklagelser förekommer och kan förstöra liv, särskilt i vissa vårdnadskonflikter. Men det betyder inte att vissa kvinnors sexualbrottsutsatthet kan avfärdas som ånger eller avundsjuka. Då gör du exakt samma sak som de du kritiserar, du förenklar bort verkliga offer.

Den kloka linjen är enkel, börja mät beteende, risk och bevis. Skydda kvinnor från verkligt våld. Skydda män från osynlig utsatthet och falska anklagelser. Skydda barn från heder, våld, manipulation och myndighetsfel. Och avkräv politiker ansvar för att massinvandring, segregation och systemöverbelastning faktiskt har förvärrat vissa riskmiljöer.

Den avgörande frågan är väl inte vilken grupp vi ska hata? Frågan är vilka riskmönster Sverige fegt har vägrat se – och hur vi stoppar dem utan att kasta rättssäkerheten överbord.

Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Mycket av det du beskriver är självklarheter.

Varför det tyvärr gått åt andra hållet beror på överbelastad polis och socialtjänst efter årtionden av massinvandring från länder med hedersvåld, genomrutten kvinnosyn, systematisk barnmisshandel, kusinäktenskap, tvångsäktenskap, barnäktenskap, könsroller som inte är kompatibelt med svensk kultur och lagstiftning.

Även om det var så att varenda polis, psykolog och myndighetsperson var superprofessionell och duktig och felfri, innebär arbetsbelastningen att resultatet blir den katastrof många svenskar idag får lida av.

Till och med stackars hjälplösa åldringar på äldreboenden blir våldtagna av massinvandrade araber, på arbetstid.
Citera
2026-06-11, 10:49
  #476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Många män anser sig inte vara drabbade när de utsatts för fysiskt våld.

Kvinnor anser sig vara drabbade när de känner sig avundsjuka eller dagen efter ångrar sin frivilliga sex och otrohet.

Tror alla fattar när de utsätts för fysiskt våld eller inte.

Idén att kivnnors våldtäktsanmälningar etc...skulle vara = "ånger av frivilligt sex" är antifeministiskt nonsens.
Citera
2026-06-11, 11:13
  #477
Medlem
ExtremaMittens avatar
Du har rätt i att våldtäktsanmälningar inte ska reduceras till “ånger”. Det är osakligt och skadar verkliga brottsoffer. Sexualbrott ska prövas seriöst. Och ånger och hämnd måste få finnas med i prövningen. Liksom vid alla brott.

Men du gör ju såklart som vanligt motsvarande förenkling åt andra hållet. Alla förstår inte alltid sin utsatthet, särskilt inte i nära relationer. Skam, normalisering, hot, beroende, manipulation och psykiskt våld gör att många förminskar det. Många män tolkar dessutom våld mot dem som “bråk” eller något de borde tåla. Det tycker ju du med. Dubbla måttstockar och pompöst hyckleri.. 😉

Det är just här grupper reagerar olika. Vänsterfeminister tolkar kvinnors utsatthet brett och strukturellt, men mäns utsatthet mycket snävt och extremt misstänksamt. Högerpopulister gör ofta tvärtom, de ser mäns utsatthet men förminskar kvinnors sexualbrottsutsatthet. Myndighetssystemet hamnar ofta mitt emellan, det erkänner komplexitet på papperet men arbetar ändå efter gamla vänsterideologiska enkla könsmallar. En sorts ineffektiv korruption

Den rimliga linjen är ju att inte avfärda kvinnors sexualbrott som ånger, och avfärda inte mäns våldsutsatthet som obetydlig. Pröva bevis, beteende, risk och mönster.

Vill du ens skydda faktiska offer – eller bara den offerbild som passar din falska vänsterideologi? För att få mera bidrag eller för att dölja något?

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tror alla fattar när de utsätts för fysiskt våld eller inte.

Idén att kivnnors våldtäktsanmälningar etc...skulle vara = "ånger av frivilligt sex" är antifeministiskt nonsens.
Citera
2026-06-11, 17:30
  #478
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Du har rätt i att hedersnormer, klankultur, tvångsäktenskap, barnäktenskap och grov kvinnosyn är verkliga problem och måste bekämpas hårt. Det är också sant att polis och socialtjänst är överbelastade, vilket gör att våld i nära relationer, barnskydd och hedersärenden hanteras för långsamt och för ojämnt.

Men sedan tappar du ju helt precisionen. Om du gör detta till “alla araber” eller “alla invandrare” som kollektiv hamnar du i samma falska förenkling som vänsterfeminismen. Du byter fakta mot affisch. Problemet är inte hudfärg eller ursprung, utan konkreta riskfaktorer hos vissa med hedersnormer, tidigare våld, kontroll, missbruk, psykisk ohälsa, patriarkala familjesystem, social isolering, kriminalitet, låg tillit till myndigheter och bristande integration.

Samma sak med kvinnor och falska anklagelser. Ja, falska eller processuella anklagelser förekommer och kan förstöra liv, särskilt i vissa vårdnadskonflikter. Men det betyder inte att vissa kvinnors sexualbrottsutsatthet kan avfärdas som ånger eller avundsjuka. Då gör du exakt samma sak som de du kritiserar, du förenklar bort verkliga offer.

Den kloka linjen är enkel, börja mät beteende, risk och bevis. Skydda kvinnor från verkligt våld. Skydda män från osynlig utsatthet och falska anklagelser. Skydda barn från heder, våld, manipulation och myndighetsfel. Och avkräv politiker ansvar för att massinvandring, segregation och systemöverbelastning faktiskt har förvärrat vissa riskmiljöer.

Den avgörande frågan är väl inte vilken grupp vi ska hata? Frågan är vilka riskmönster Sverige fegt har vägrat se – och hur vi stoppar dem utan att kasta rättssäkerheten överbord.
Vi ska inte hata någon grupp.

Men gör vi sverige till en månfacetterad mångkultur med kvinnomisshandlande islamister, judar, våldtäktsnegrer, böghatande muslimer, tjuvzigenare och andra välfärdsparasiter, då kommer alla atta hata alla, oavsett vilken "värdegrund" man försöker påtvinga "folket".

Och både män och kvinnor kommer att dödas i mängder, helt i onödan.
Citera
2026-06-11, 17:57
  #479
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tror alla fattar när de utsätts för fysiskt våld eller inte.

Idén att kivnnors våldtäktsanmälningar etc...skulle vara = "ånger av frivilligt sex" är antifeministiskt nonsens.
Finns gott om rättegångar där kvinnor blivit dömda för just det beteendet.

Vilket givetvis inte betyder att man ska döma någon på förhand.

Mycket få män som blir fysiskt misshandlade av närstående kvinnor anmäler det till polisen. Visst fattar de. Men många blåhåriga feminister på diverse myndigheter och hos polisen har mycket svårt att agera professionellt eller att fatta situationen när män anmäler kvinnor för fysiskt våld. Extra svårt blir det när kvinnan är manipulativ och agerar offer.
Citera
2026-06-11, 18:15
  #480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Finns gott om rättegångar där kvinnor blivit dömda för just det beteendet.

Vilket givetvis inte betyder att man ska döma någon på förhand.

Mycket få män som blir fysiskt misshandlade av närstående kvinnor anmäler det till polisen. Visst fattar de. Men många blåhåriga feminister på diverse myndigheter och hos polisen har mycket svårt att agera professionellt eller att fatta situationen när män anmäler kvinnor för fysiskt våld. Extra svårt blir det när kvinnan är manipulativ och agerar offer.

Nej, inte "gott om", några fåtal fall per år.
snabb googling gav siffran 30 för totalt 5 år...dvs ca 6 per år ( AI)

Falsk tillvitelse återfinner du lite överallt, men är inte fler kivnnor eller just våldtäktsfall som detta gäller mest.

Däremot så är de enkom några fåtal % av alla våldtäktsanmälningar som leder ens till domstol, och ännu färre som leder till domar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in