2026-06-09, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag snackade nyligen med en kvinna som föddes i Sovjetunionen och hon sa att alla där som inte hade barn tvingades betala en extra skatt. Efter att ha funderat på det en kort stund så kom jag fram till att det låter faktiskt som en jävligt bra grej.

Sverige idag har rekordlågt barnafödande och kommer kollapsa pga det inom en inte alltför avlägsen framtid, men ingen regering verkar försöka göra någonting åt det överhuvudtaget. De ger ett barnbidrag på någon tusenlapp i månaden per unge, vilket självklart ingen modern ung svensk kvinna som vill resa och göra "karriär" bryr sig om.

Istället för att bara erbjuda en (väldigt) liten morot så borde staten även lägga på en piska på dem som inte skaffar barn. Tänk exempelvis om alla som inte har minst ett barn det år de fyller 25 skulle få betala en extra statlig skatt på 4% varje månad, som går till att betala ut en engångssumma på 100 000 kr till varje par/barn.

Tror ni inte att barnafödandet skulle öka märkbart då?

Vi som inte kan få barn tvingas redan betala massor av pengar för erat nöje. Tycker du det verkligen är rimligt att vi skall hosta upp ytterligare mer till er?

Sen kan man ju fråga sig vad det är för klientel som tycker att ploppa ut barn är ett lockande karriärsval? Risken blir ju att oduglingar ploppar ut oduglingar på löpande band. Sen står man där med en hord med oduglingar som kräver livslång försörjning. Låter som att det kan vara rent kontraproduktivt, lite beroende på vad du tänker lösa för problem med ökat barnafödande.
Citera
2026-06-09, 08:16
Medlem
Det är rätt svårt att göra innan den stora återvandringen. Det största problemet ligger i att det är väldigt dyrt för att unga att skaffa en bra bostad i ett svenskt område då invandrare tar både en bostad och gör alla bostäder i samma område oattraktiva. Detta leder till ett enormt tryck där svenskar bor.

Det är fortfarande ungefär samma % svenskar som föder barn som förr bara att man börjar senare och föder således färre rent naturligt. Alla insatser på att öka barnafödandet skulle leda till att den grupp man inte vill föda barn också ökar, dvs invandrare därför måste vi utvisa massor.
Citera
2026-06-09, 08:17
Medlem
ziracorns avatar
Det enda jag ser är barnvagnar och hundkoppel där jag bor (Mölndal). Överallt, allA tider på dygnet!!!

Går lknappt att komma fram.

Nån måste räknat fel.
Senast redigerad av ziracorn 2026-06-09 kl. 08:21.
Citera
2026-06-09, 08:18
Medlem
AndersPersson99s avatar
Man måste bryta feministnormerna om att kvinnor ska skaffa inkvoterade karriärer istället för att satsa på barn och familj.
Samhället la mycket energi på att montera ned kärnfamiljen och ersätta den med feminism, trans och pride.

Men denna regering har ju börjat atbetet med att informera om att kvinnors fertilitet dyker snabbare än många tror, så det är ju bra.

Man borde fortsätta informera om att en familj kan vara något fantastiskt, men att det är något man behöver prioritera sin tid på. Att ha två heltidsarbetande föräldrar plus flera barn skapar en mycket pressad situation.

Slutligen håller jag med om de ekonomiska incitamenten. Man borde också låta människor med barn gå ner i arbetstid, som staten täcker upp ekonomiskt på något sätt.
Citera
2026-06-09, 08:18
Medlem
Svårt o ändra en 700 år gammal mönster. Sverige har väl prioriterat kvalite före kvantitet.
Citera
2026-06-09, 08:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Man måste bryta feministnormerna om att kvinnor ska skaffa inkvoterade karriärer istället för att satsa på barn och familj.
Samhället la mycket energi på att montera ned kärnfamiljen och ersätta den med feminism, trans och pride.

Men denna regering har ju börjat atbetet med att informera om att kvinnors fertilitet dyker snabbare än många tror, så det är ju bra.

Man borde fortsätta informera om att en familj kan vara något fantastiskt, men att det är något man behöver prioritera sin tid på. Att ha två heltidsarbetande föräldrar plus flera barn skapar en mycket pressad situation.

Slutligen håller jag med om de ekonomiska incitamenten. Man borde också låta människor med barn gå ner i arbetstid, som staten täcker upp ekonomiskt på något sätt.

Man kan göra tvärtom också - gubbarna får stanna hemma och ta hand om hushållet, så jobbar kvinnorna.

En familj kan vara något fantastiskt.
Citera
2026-06-09, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99

Varken män eller kvinnor vill ha fler än 0-2 barn i någon större utsträckning det är för jobbigt. Vad är ditt bästa argument för att övertyga folk att skaffa fler än två barn?
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-06-09 kl. 08:40.
Citera
2026-06-09, 08:34
Medlem
Felet är att du tolkar detta som ett naturligt skeende. Det kanske det delvis är då barnafödande länge legat lågt i övriga Europa överlag men även i Sverige. Det kom dock en plötslig rekord-dipp 2024 eller något, varför vissa kopplar det till pandemin.

Dessa förklaringar som att folk är oroade för framtiden och annat pga global uppvärmning håller inte riktigt, då detta snackats om länge. Man bör istället ställa frågan varför barnafödande plötsligt sjönk när det gjorde...
Citera
2026-06-09, 08:35
Medlem
Kul ämne!

Min bild är att det är flera faktorer som samspelar:
- Sen familjebildning pga studier/karriär (påverkar val av partner och fertilitet)
- Dyrt med attraktiva boenden (vem kunde ana att +8-10% yoy skulle urarta?)
- Ont om attraktiva män (kvinnor söker sig socialt uppåt och givet att de själva avancerat så är poolen mindre. Samt att dessa män ofta söker nedåt och yngre)

Det optimala vore ju om en välmående familj hade avsevärt högre status än ett fint jobb, hem, instagram osv. Så verkar det inte vara idag.

Om man kan vända trenden med sent familjebildande med tex ekonomiskt stöd för att kombinera familj och studier så är mycket vunnet.
Om vi skaffar barn mellan 20-30 så blir vi pigga, erfarna och ekonomiskt väletablerade morföräldrar vid 40-60. Då finns det en helt annan trygghet i familjen vilket bör gynna barnen.

Vidlyftig utskrivning av psykofarmaka spelar också en roll med emotionell avtrubbning och sänkt sexualdrift.

Sedan finns det forskning som visar att P-piller påverkar val av partner från genetiskt diversifierat till homogent. Dvs kvinnor attraheras av män som liknar släktingar eftersom man under en (falsk) graviditet instinktivt söker beskydd av familjen.
Det blir problematiskt när man slutar med P-piller för att bli gravid på riktigt, eftersom man då inte alls är hormonellt attraherad av sin partner.

Som sagt, spännande ämne…
Senast redigerad av MidlifeRambler 2026-06-09 kl. 08:50.
Citera
2026-06-09, 08:36
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ektomorfen
Kommer inte förändra ett skit, vilken normal människa vill skaffa barn i ett land som Sverige när utvecklingen sett ut som den gjort senaste 20-30 åren. Du vet mycket väl vad jag syftar på och där har du det stora problemet.

Men jag tycker ändå att det är rimligt att de som inte skaffar barn, ska få betala för "ersättarna" från utlandet.
Det verkar ju vara en av anledningarna till att vi har en invandring överhuvudtaget.
Citera
2026-06-09, 08:47
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag snackade nyligen med en kvinna som föddes i Sovjetunionen och hon sa att alla där som inte hade barn tvingades betala en extra skatt. Efter att ha funderat på det en kort stund så kom jag fram till att det låter faktiskt som en jävligt bra grej.
...

Skatten var på 6%. Man behövde inte betala om man inte kunde få barn, fattig eller student. Det fanns andra undantag också. Folk skaffade sig faktiskt intyg på att de inte kunde få barn. Läkare trollade fram dem om man gav dem varor, tjänster eller pengar.

Det vanliga var att man gifte sig ung, fick två barn och skilde sig ganska snabbt.

Kvinnor betalade mellan 20 och 45 och män mellan 25 och 50.
Citera
2026-06-09, 08:47
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Det enda jag ser är barnvagnar och hundkoppel där jag bor (Mölndal). Överallt, allA tider på dygnet!!!
Det rör sig alltså om mörkhyade barnfamiljer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in