2026-05-13, 13:21
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Bara för att klargöra, gäller det här även personer som är folkbokförda i Sverige men jobbar i Danmark?
Det finns ett avtal mellan länderna som huvudsakligen rör Öresundspendlare. Jag har för mig att personer som jobbar i DK men är folkbokförda i SE endast betalar skatt till DK, som sedan skickar vidare en del till SE. För att det ska fungera smidigt bör inkomstuppgifter mm delas.
Ja, detta gäller även bropendlare som är folkbokförda i Sverige men arbetar i Danmark. Eftersom de beskattas enbart i Danmark registreras endast den danska inkomsten hos Skattestyrelsen/Skat.dk genom Årsopgørelsen, inte i den årliga deklarationen hos Skatteverket. Skatteverket får endast in uppgifter från svenska arbetsgivare. Har du arbetat för en utländsk arbetsgivare måste du själv ange din utländska inkomst i deklarationen hos Skatteverket.

Skatteverket: Deklarera inkomster från utlandet https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/deklarerainkomsterfranutlandet.4.71004e4c133e23bf6 db8000109217.html
Citera
2026-05-15, 19:35
Medlem
Det beror på vilka sorters skulder.
Det är DYRT att flytta.
En kompis blev blåst av en bekant, som flyttade utomlands, tog bort personnumret, bytte namn. Ändå blev han tagen och stämd då han kom tillbaka till Sverige.
(Fast Interpol var inget skickliga. Jag talade om två alternativ på vart han stuckit, men de hittade honom ändå inte!)
Citera
2026-05-15, 20:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det beror på vilka sorters skulder.
Det är DYRT att flytta.
En kompis blev blåst av en bekant, som flyttade utomlands, tog bort personnumret, bytte namn. Ändå blev han tagen och stämd då han kom tillbaka till Sverige.
(Fast Interpol var inget skickliga. Jag talade om två alternativ på vart han stuckit, men de hittade honom ändå inte!)

"lnterpol"??

Vad menar du med Interpol i detta sammanhang?

Varför skulle Interpol bry sig om en gäldenär som har flyttat från Sverige?

Efter att ha tittat i din posthistorik ser jag att du är mytoman.
Senast redigerad av trottwell 2026-05-15 kl. 20:27.
Citera
2026-05-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"lnterpol"??

Som jag skrev beror det på vilken sorts skuld och hur den uppkom. Interpol/polisen kan jaga folk då skulder uppkommit genom bedrägeri.
Som jag skrev blev han tagen då han kom tillbaka.
Citat:
I sådana fall är du en idiot, som tror på de idioter som HÄVDAR att jag är mytoman för att DE inte klarar av att ens tänka att det är möjligt att göra det som jag har GJORT...
De började snacka skit och hitta på lögner om mig då jag för drygt två år sedan påpekade att fotbollen är långt efter gällande att träna psyket. Det har senare bekräftats av både en stor undersökning och av spelare att JAG hade rätt, men det mobbargänget fortsätter ändå...

Har du något mer dumt att säga?
Citera
2026-05-15, 20:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Som jag skrev beror det på vilken sorts skuld och hur den uppkom. Interpol/polisen kan jaga folk då skulder uppkommit genom bedrägeri.
I sådana fall är du en idiot, som tror på de idioter som HÄVDAR att jag är mytoman för att DE inte klarar av att ens tänka att det är möjligt att göra det som jag har GJORT...
De började snacka skit och hitta på lögner om mig då jag för drygt två år sedan påpekade att fotbollen är långt efter gällande att träna psyket. Det har senare bekräftats av både en stor undersökning och av spelare att JAG hade rätt, men det mobbargänget fortsätter ändå...

Du är inte bara mytoman, du har också en grandios självbild.
Citera
2026-05-15, 21:06
Medlem
Citat:
Citat:

Du är inte bara mytoman, du har också en grandios självbild.
Du hade mer dumt att säga...

Det är INTE särskilt svårt att vara överlägsen sådana som er, som tror att jag måste vara mytoman BARA för att jag klarat av att göra mer än ni klarar av att tänka. Det behövs bara hårt arbete och att vara smartare än er, vilket uppenbarligen inte är särskilt svårt...
Citera
2026-05-16, 16:19
Medlem
Teus avatar
Citat:
"lnterpol"??

Var det historien om när han tentade av en kandidatexamen i en och samma sittning som gjorde att du drog den slutsatsen att General Lunkan var mytoman, eller var det snacket om hur han tog sin lokala bandyförening från division 5 till eliten på ett halvår genom att applicera sin överlägsna mentala träningsmetod?

General Lunkan är unik till och med på Flashback i sin skamlösa förmåga att konstant lyckas framhävda sin egen förträfflighet.

Hur som helst kan man efterlysa människor via Interpol förutsatt att brottet som begåtts kan ge fängelse i minst 2 år. Red Notice missnyttjas dock frekvent av pseudodemokratier som bara vill ha in politiska motståndare och dissidenter men givetvis inte av Sverige. För att Sverige ska ta sig tiden att skicka ut en sån ska det till särskilt grov brottslighet.

https://www.interpol.int/How-we-work/Notices/Red-Notices/View-Red-Notices
Citera
2026-06-01, 21:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ekonomi: övrigt --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2026-06-09, 00:41
Medlem
Roidberts avatar
Lagen har väl ändrats sedan tråden skapades så att det numera är enklare att klassa en gäldenär som delgiven? Det är väl i praktiken omöjligt att få skulder preskriberade numera? Eller KFM kanske inte kan använda sig av förenklad delgivning om det handlar om gamla skulder och gäldenären har varit folkbokförd i Sverige under en lång tid?
Senast redigerad av Roidbert 2026-06-09 kl. 00:45.
Citera
2026-06-09, 00:50
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallstreet1337
Uppdatering 6 år senare

Preskriptionstiden löper ut om ca 3,5 år och då ansöker jag om preskription då ingen delgivning/preskriptionsavbrott skett. Jag är inte folkbokförd i Sverige sedan 2020 och ingen adress har angetts i utlandet.

Ratsit/Mrkoll m.m titulerade mig som utvandrad fram tills nyligen då det står "adress okänd".

Livet går bra i utlandet och tiden har gått fort. Inga samarbeten mellan banker/myndigheter finns och vardagen är kanon.

Du borde nog undvika att besöka Sverige ö.h.t. tills dessa skulder är preskriberade. Polisen har numera ett nära samarbete med KFM. Skulle inte förvåna mig om KFM använder gränspolisen för delgivning om du reser in i Sverige och myndigheterna uppmärksammar detta.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in