2026-06-08, 10:26
Medlem
Neandertalsbarns avatar
Någon som vet mer om detta?
Vad gäller det för arbetsgivare?
Norran - larmar om allvarliga problem och uteblivna löner
Citat:
Det handlar om en butik i Skellefteå. Nästan alla som vi har pratat med har varit anställda de senaste åren, men vittnesmålen sträcker sig från 2016 fram till våren 2026. Många var minderåriga under sin tid som anställda.

Citat:
Många av butikens tidigare anställda uppger att lönebesked ofta har saknats. Arbetstider skrevs enligt flera personer upp på lösa papper som de menar senare kunde ändras.
Citera
2026-06-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neandertalsbarn
Någon som vet mer om detta?
Vad gäller det för arbetsgivare?
Norran - larmar om allvarliga problem och uteblivna löner

Butiken Normal ha varit i fokus 🤔
Citera
2026-06-08, 11:31
Medlem
Normal fanns inte i Skellefteå 2016
Citera
2026-06-08, 11:35
Medlem
Ica Maxi? Rusta? Dollarstore? De brukar väl alla ha rätt mycket tonåringar som jobbar där?
Citera
2026-06-08, 11:36
Medlem
Reflexdjurs avatar
Det står i artikeln att de var tvungna att jobba 11-timmarsskift utan rast. Och att butiken funnit sen minst år 2016. Butiker för kläder, skor, smink etc i kommunens alla delar har inte öppet så länge vad jag kan komma på. Och alla butiker i kommunen med så långa öppettider har inte funnits i 10 år.

I centrum har vi ICA, Lidl och Hemmakväll som det passar in på.

På Solbacken har vi Maxi, Willys och Biltema som det passar in på.

I stadsdelarna Stora Coop Sörböle, ICA Morön, Kvantum, Coop Erikslid som det passar in på.

Jag vet inte om bensinmackarna räknas som butik av Norran. Och jag känner tyvärr inte till alla affärer utanför stan, så fyll på med de butiker som funnits sen minst år 2016 och har öppet minst 11 timmar.
Citera
2026-06-08, 12:42
Medlem
Tvivlar på att det handlar om någon kedja.

Vad finns det för butiker i Skellefteå, som bara finns där? Och vad kan det handla om för typ av butik? Närlivs? Kanske ett café även om det inte brukar räknas som butik? Godisskiosk intill en skola?

Edit: 11-timmarsskift gör väl att det lutar åt någon närlivs.
Citera
2026-06-08, 13:03
Medlem
"Handlingar från Kronofogden visar att chefens sammanlagda skulder i maj månad översteg 200 000 kronor, och att en betydande del av beloppet var föremål för pågående indrivning."
Med tanke på den formuleringen i norran så låter det enligt mig som att det borde röra sig om ett handelsbolag eller en enskild firma, vettefan varför annars dom skriver chefens skulder och inte företagets skulder?
Citera
2026-06-08, 13:41
Medlem
Citat:
Vid ett tillfälle uppmanar chefen de anställda att inte diskutera lön och timmar ”bakom disken” och ber om att det ska ske ”privat” för att ”hålla lugn och fokus i arbetet”.

Flera som jobbar samtidigt = stryker de som bara har en person, typ Karamelltåget och Ingers kiosk
Bakom en disk och inte i kassa = stryker alla matbutiker

Kanske inte Hemmakväll eftersom de har gjort ett chefsbyte: https://branschstegen.se/jobb/hemmakvall-skelleftea-soker-en-ny-butikschef
Senast redigerad av Brunomannen 2026-06-08 kl. 13:59.
Citera
2026-06-08, 13:57
Medlem
NorthSNKRs avatar
11-timmarsskift kan väl innebära jobb både innan och efter butikens ordinarie öppettider?
Citera
2026-06-08, 14:23
Medlem
Café på bit?
Öppettider 11-22, många unga bakom disken, butik/café, öppnade 2014.
Citera
2026-06-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Café på bit?

Det kan nog stämma! Har hört att saker inte går rätt till där. Te-magasinet är en annan kandidat men de har inte lika långa dagar?
Citera
2026-06-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Café på bit?

Jag har själv jobbat där. Lönen på 80-90kr/h stämmer in, inget kollektivavtal, och ingen OB stämmer också in, dock hade alla jag jobbat med, inklusive mig själv, alltid ett skriftligt arbetsavtal och det har aldrig förekommit att lönerna inte betalats ut i tid. Jag jobbade där för några år sedan, så har inte någon koll på hur det är nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in