2026-06-08, 12:37
Medlem
Hej hopp!

Har en lite märklig situation på halsen och tänkte att det kanske inte skadar att kolla om någon annan har erfarenhet av liknande situation.

Jag har drivit ett aktiebolag i många år men blev sjuk för ca 4 år sedan, kan ju bara börja med att berätta att jag knappt tagit mig upp ur sängen och läget var ganska allvarligt för nått år sedan.
Blev både utförsäkrad och ännu mer deprimerad av kontakten med försäkringskassan, sen blev jag även nekad socialbidrag på grund av att jag ägde mitt aktiebolag och socialtjänsten ville att jag skulle sälja eller avveckla bolaget för att få stöd och jag ville inte göra det för det skulle kosta att starta ett nytt igen när jag skulle börja jobba och det var helt enkelt uteslutet.

Så när jag skulle börja förbereda för att börja arbeta nu innan jul 2025 betalade jag bort en del av skulderna företaget dragit på sig under åren jag knappt pallat att öppna posten, gick även in med extra aktiekapital på 100.000 i november. I januari blev jag ansökt i konkurs av bolagsverket, jag hade missat att signera årsredovisningen.

Efter ett långt samtal med likvidatorn om huruvida jag skulle föröka lösa det eller ej får jag rådet av henne att låta det gå i konkurs, hon menade på att även om företaget INTE är konkursmässigt och att det finns tillgångar och medel på kontot är det bättre för mig att börja på en helt ny kula.

Hon menade på att det kan bli jobbigt att försöka reda i allt som blivit eftersatt och att det alltid kommer eftersläpande grejer som jag kanske inte kommer klara av, rimligt tyckte jag också.
Hon sa att det ska inte vara några problem att starta enskild firma eller aktiebolag heller om jag ville det efteråt. Sagt och gjort så blev det.

Jag har också god kontakt med han som blev utsett som konkursförvaltare. Han är införstådd i min situtation och tror inte att det ska innebära några problem för min del.

Nu har jag sedan några veckor skickat in en ansökan om F-skatt för enskild firma, fick i förra veckan avslag på detta med motiveringen at jag är ägare och har "bestämmandeinflytande" av ett företag som är under konkurs. När jag fick tag i handläggaren och ifrågasatte hela situationen frågade alltså handläggaren på skatteverket OM han fick kontaktar konkursförvaltaren direkt, vilket han fick och gjorde.

Jag rigide också upp konkursförvaltaren för att höra vad han tänkte om hela situationen, han sa att det var märkligt och han hade aldrig varit med om liknande. Både han och jag är överens om att jag inte har något bestämmandeinflytande över företaget längre för det har ju han som konkursförvaltare.
Vi tycker också att det är väldigt konstigt att skatteverket hindrar mig från att försöka göra rätt för mig och betala min skatt och moms.

Jag ringde upp skatteverket igen och frågade hur det kommer sig att de hindrar mig att betala skatt och moms istället för att försöka lösa situationen men fick till svar att han skulle prata med deras juridiska avdelning.

Konkursförvaltaren och jag har påpekat att jag inte har något bestämmandeinflytande över bolaget och att det är en pågående konkurs som förväntas vara avslutad i december. Varken konkursförvaltaren eller jag förväntar oss att jag skulle bli belagd med något näringsförbud.
Vad som händer får tiden utvisa men det finns inga skäl att misstänka några oegentligheter..

Så då är frågan om någon annan varit med om liknande?
Ska jag köpa ett färdigt lagerbolag istället?
Eller kan jag betala in moms på mitt privata skattekonto istället under tiden eller vad ska jag ta mig till?
Citera
2026-06-08, 12:46
Medlem
Tomtekukars avatar
Låter som att Skatteverket kör efter en riskmall snarare än den faktiska juridiken.
Efter konkursbeslutet är det konkursförvaltaren, inte aktieägaren, som har kontroll över bolaget. Därför låter motiveringen om "bestämmande inflytande" märklig.

Om konkursförvaltaren inte ser risk för näringsförbud eller oegentligheter är detta sannolikt ett administrativt problem snarare än ett verkligt hinder.
Och lagerbolag lär inte hjälpa. Samma personkontroll görs ändå.

Min bedömning är att du överklagar snarast, låt konkursförvaltaren yttra sig och kräv att Skatteverket anger exakt lagstöd. Detta luktar mer riskhantering än juridik.
Citera
2026-06-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Min bedömning är att du överklagar snarast, låt konkursförvaltaren yttra sig och kräv att Skatteverket anger exakt lagstöd. Detta luktar mer riskhantering än juridik.

Precis, isht kräva lagstöd. Kan de inte göra det så verkar det snarare vara någon aktivist som tänker lite väl utanför boxen. Kanske har TS tänkt att syssla med något som är "fel" eller tycker att TS är moraliskt tvivelaktig person eller liknande.

Citat:
Om konkursförvaltaren inte ser risk för näringsförbud eller oegentligheter är detta sannolikt ett administrativt problem snarare än ett verkligt hinder.
Och lagerbolag lär inte hjälpa. Samma personkontroll görs ändå.

Verkligen? Har inte lagerbolaget redan skattsedel? I vilket fall så kan ju en bulvan ordna med allt sånt innan TS kommer in i bilden. Skatteverket har ju rätt lite att göra med vem som äger ett bolag, det är ju primärt en fråga mellan säljaren och köparen. Styrelsen anmäls till bolagsverket (IIRC).

Då skulle det ju återstå att återkalla F-skatten, men då skall de väl ha ytterligare på fötterna (vilket de redan verkar ha tunt med). Dessutom så skulle det ju vara baserat på uppgifter som främst kommer in till andra myndigheter (om de kommer in alls).
Citera
2026-06-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Precis, isht kräva lagstöd. Kan de inte göra det så verkar det snarare vara någon aktivist som tänker lite väl utanför boxen. Kanske har TS tänkt att syssla med något som är "fel" eller tycker att TS är moraliskt tvivelaktig person eller liknande.

Verkligen? Har inte lagerbolaget redan skattsedel? I vilket fall så kan ju en bulvan ordna med allt sånt innan TS kommer in i bilden. Skatteverket har ju rätt lite att göra med vem som äger ett bolag, det är ju primärt en fråga mellan säljaren och köparen. Styrelsen anmäls till bolagsverket (IIRC).

Då skulle det ju återstå att återkalla F-skatten, men då skall de väl ha ytterligare på fötterna (vilket de redan verkar ha tunt med). Dessutom så skulle det ju vara baserat på uppgifter som främst kommer in till andra myndigheter (om de kommer in alls).

Tack för svar! Det ska visst gå att köpa färdiga lagerbolag med f-skattsedel, alternativt kan jag nog be någon starta ett aktiebolag och få f-skatt och sedan köpa detta bolag. Det är betydligt mer som krävs för att återkalla en f-skatt än vad som nu pågår med att neka min ansökan på rätt lösa grunder..

Och nej jag arbetar som en helt vanlig knegare i en hantverksbranch och tänker fortsätta med samma sak jag gjort i över 20 år. Finns gott om ande företag i den branschen också så inga tvivelaktigheter eller något som ens kan uppfattas som "fel".

"Moraliskt tvivelaktig person" är tveksamt, tror det kan finnas en skatteskuld som bör hinna regleras innan konkursen är avslutad, det ska finnas medel till det i bolaget. kan röra sig om 30.000:- kanske?

I och med att jag gått in med 100.000 extra i aktiekapital så kan man ju tänka sig att jag borde få göra förlustavdrag på den här affären så jag tänker att en ev skatteskuld bör ju reglera sig själv i slutändan ändå. i absolut värsta fall faller skatteskulden på mig privat i slutändan men då får jag förhålla mig till den då och betala den då.. frågan är ju hur de tänker att man ska kunna betala något när man hindras från att arbeta..
Citera
2026-06-08, 14:36
Medlem
Fick även ett brev med en "Fråga" från skatteverket efter deras beslut.

"Du har skickat in en nyanmälan till Skatteverket enligt
vilken du önskar bli registrerad för F-skatt samt
anmäla dig för registrering till moms för att bedriva
Frisör och barbering, Övrig stödverksamhet för
utbildningsväsendet samt Partihandel med parfym och
kosmetika.

Du har tidigare fått ett förslag till beslut om att
inte godkännas för F-skatt.
Hur kommer du att bedriva ekonomisk verksamhet som
innefattar tjänster om
du inte kan godkännas för F-skatt?
Tänk på att när du bedriver verksamhet utan ett
godkännande för F-skatt innebär det att dina kunder ska
betala skatt på den ersättning de betalar ut till
dig.

För en momsregistrering krävs det att den sökande med
objektiva omständigheter styrker att en ekonomisk
verksamhet föreligger (1 kap. 1 §
mervärdesskattelagen).
För att Skatteverket ska kunna bedöma om din verksamhet
uppfyller de kriterier som ställs för att bli
registrerad för moms ber vi dig att komplettera din
anmälan enligt följande, sista svarsdatum hittar du
längst ner i brevet.

Du skriver att du arbetat som frisör och har stamkunder
och kommer att hyra stol i befintlig salong. Även hålla
i kurser och utbildningar åt andra företag där även
viss konsultverksamhet förekommer.

1. Kvarstår din anmälan för moms eller vill du återta
din anmälan för momsregistrering?

2. Enligt anmälan har du påbörjat ekonomisk verksamhet
genom första försäljning i eller inköp till
verksamheten den 1 maj 2026.
Var god och skicka in underlag (objektiva
omständigheter) som visar att det är ekonomiskt
verksamhet du bedriver eller har för avsikt att
bedriva.
Exempel på sådana handlingar kan vara kopior av:

- uppdragsavtal
- utställda fakturor
- inköpsfakturor eller liknande avseende anskaffning
av verksamhetstillgångar,
varulager eller inventarier
- hyreskontrakt eller liknande avseende frisörstol
- affärsplan
- avtal om marknadsföringsåtgärder
- tagna lån eller försäkringar

3. Finns det något annat som kan göra det tydligt för
Skatteverket att du säljer eller ska sälja
skattepliktiga varor eller tjänster?

Beskriv i så fall vad och skicka in kopior på dokument
som visar att det du svarat stämmer.
Du får gärna lämna de uppgifter som går elektroniskt
via Skatteverkets e-tjänst på Verksamt.se eller via e-
post (uppgifterna framgår ovan). Notera att e-post som
skickas till ovan angivna adress skickas okrypterat
över öppna Internet och passerar servrar som
Skatteverket inte ansvarar för. Handlingar som skickas
med post skickas tillsammans med svarsblanketten till
Skatteverkets inläsningscentral på adressen angiven på
svarsblanketten.

Om du inte skickar in några handlingar kan det leda
till att du inte blir registrerad enligt din anmälan.
"

Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till dessa frågor, det känns rent spontant som att om jag skivkar in namn på kunder/uppdraggivare eller samarbetspartners som de efterfrågar så är det inte för att se att det verkligen finns utan snarare att det skapar ännu mer problem?

Har skickat detta till konkursförvaltaren idag för att få höra vad han tycker och tänker.
Citera
2026-06-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-Sister
Tack för svar! Det ska visst gå att köpa färdiga lagerbolag med f-skattsedel, alternativt kan jag nog be någon starta ett aktiebolag och få f-skatt och sedan köpa detta bolag. Det är betydligt mer som krävs för att återkalla en f-skatt än vad som nu pågår med att neka min ansökan på rätt lösa grunder..

Och nej jag arbetar som en helt vanlig knegare i en hantverksbranch och tänker fortsätta med samma sak jag gjort i över 20 år. Finns gott om ande företag i den branschen också så inga tvivelaktigheter eller något som ens kan uppfattas som "fel".

"Moraliskt tvivelaktig person" är tveksamt, tror det kan finnas en skatteskuld som bör hinna regleras innan konkursen är avslutad, det ska finnas medel till det i bolaget. kan röra sig om 30.000:- kanske?

I och med att jag gått in med 100.000 extra i aktiekapital så kan man ju tänka sig att jag borde få göra förlustavdrag på den här affären så jag tänker att en ev skatteskuld bör ju reglera sig själv i slutändan ändå. i absolut värsta fall faller skatteskulden på mig privat i slutändan men då får jag förhålla mig till den då och betala den då.. frågan är ju hur de tänker att man ska kunna betala något när man hindras från att arbeta..

Det jag menar är om personen på SKV inte kan ge en juridisk hållbar grund till att neka dig F-skatt, och för det krävs ju lite att man kan peka på lagrum som stöd. Kan man inte det så lutar det ju lite mot att det är någon typ på skatteverket som sitter och tycker snarare och det kan man ju göra lite hur som helst - så det är inte något personligt att det skulle vara något "fel" med dig, bara att denna person kanske tycker så?

Har de svajiga grunder så tycker jag som sagt att man bör överklaga beslutet. Då bör det ju bedömmas med färska ögon som förhoppningsvis ser att det inte riktigt finns grund att neka dig F-skatt. Det är för övrigt rätt orimligt att förvänta sig att frisörkunder skall hålla på och klydda med "dina" skatter (i andra brancher det kanske skulle ha kunnat funka).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in