2026-06-08, 12:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Hur kan det komma sig att offentlig sektor ibland tycks ha obegränsat med pengar när det kommer till olika byggprojekt, trots att det knappt aldrig tycks finnas pengar för vårdpersonal etc?

Senaste raden av alla exempel är Riksbanken som nu tydligen ska renovera Riksbankshuset vid Brunkebergstorg för 3,3 miljarder, alltså 3.300.000.000 kr. Hur kan det vara möjligt att det ska kosta så mycket? Var inne och läste och det står att de ska byta ut teknisk infrastruktur som el, reservkraft m.m. Själva byggnaden är kulturminnesmärkt, så den ska hanteras ytterst varsamt. Vad i hela friden är det som kostar så mycket pengar? Totalt jobbar cirka 500 personer på Riksbanken men långt ifrån alla jobbar i det aktuella huset. Ska kablarnas ledare bestå av solitt guld istället för koppar eller vad är det frågan om?

Inte ens att jämna hela skiten med marken och bygga ett nytt från grunden borde kosta så mycket som 3,3 miljarder, utan mellan tummen och pekfingret mellan 500 mkr til 1 miljard. En viss erfarenhet har jag trots allt av stora byggprojekt och kontorsbyggnader.

Man blir ju klart nyfiken på hur denna upphandling gått till och vad som ligger bakom siffrorna. För it makes no sense to me. Sen lär väl skiten gå över budget också och notan landar på 5 miljarder, eller 10 mkr per anställd. Eller vad tror ni? Sen borde väl personalstyrkan kunna bantas med 90% vid användandet av AI och hela skiten borde kunna utlokaliseras till Kista där det finns billiga lokaler att hyra. Är ju trots allt skattebetalarna som får stå för notan.
Citera
2026-06-08, 12:14
Medlem
3,3 miljarder låter onekligen extremt, men jämförelsen med en vanlig kontorsbyggnad haltar.

Det handlar om en säkerhetsklassad, kulturminnesmärkt byggnad med omfattande krav på reservkraft, IT, fysisk säkerhet och drift under renoveringen. Däremot är det fullt rimligt att kräva transparens kring kalkylen och upphandlingen.

Att samtidigt påstå att 90 procent av personalen kan ersättas av AI visar mest att den påstådda erfarenheten av stora projekt inte omfattar någon förståelse för Riksbankens verksamhet.
Citera
2026-06-08, 12:17
Medlem
Upplyftens avatar
Ganska lustigt att man betecknar den där fula vårtan till byggnad "kulturhistoriskt värdefull " Inte ens 50 år gammalt och avgjort helt gräslig .

Platta till skiten och bygg nåt läckrare
Citera
2026-06-08, 12:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
3,3 miljarder låter onekligen extremt, men jämförelsen med en vanlig kontorsbyggnad haltar.

Det handlar om en säkerhetsklassad, kulturminnesmärkt byggnad med omfattande krav på reservkraft, IT, fysisk säkerhet och drift under renoveringen. Däremot är det fullt rimligt att kräva transparens kring kalkylen och upphandlingen.

Att samtidigt påstå att 90 procent av personalen kan ersättas av AI visar mest att den påstådda erfarenheten av stora projekt inte omfattar någon förståelse för Riksbankens verksamhet.

Alldeles oavsett spelar det mindre roll för min grundfrågeställning. Säkerhetsklassade byggnader finns det många av. Det betyder inte att en uppfräschning av en kontorsbyggnad för några hundra anställda ska behöva kosta mångmiljardbelopp. Misstänker att upphandlingen är sekretessbelagd, men annars hade detta varit något för en granskande journalist att gräva i. Slöseriombudsmannen?
Citera
2026-06-08, 12:20
Medlem
Makten har alltid pengar att kasta. Med lite tur kommer yrkeskeiminella alltid att casha in på naiva liberaler. Typ pedocentern och fuckpartiet .
Citera
2026-06-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Alldeles oavsett spelar det mindre roll för min grundfrågeställning. Säkerhetsklassade byggnader finns det många av. Det betyder inte att en uppfräschning av en kontorsbyggnad för några hundra anställda ska behöva kosta mångmiljardbelopp. Misstänker att upphandlingen är sekretessbelagd, men annars hade detta varit något för en granskande journalist att gräva i. Slöseriombudsmannen?
Jag vet inte vem Slöseriombudsmannen är och bryr mig inte heller. Min poäng var att din jämförelse med en vanlig kontorsrenovering är alldeles för förenklad.
Citera
2026-06-08, 12:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Jag vet inte vem Slöseriombudsmannen är och bryr mig inte heller. Min poäng var att din jämförelse med en vanlig kontorsrenovering är alldeles för förenklad.

Du bryr dig inte vad dina skattepengar används till? jag tycker de borde användas till att bemanna upp sjukhusen med personal, så folk inte dör i vårdköerna, men istället används de så här. Hur kan man tycka att det är okej?
Citera
2026-06-08, 14:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Håller med, även om byggnaden är K-märkt osv så känns 3,3 miljarder som en väldig hög siffra. Att tillägga så kommer det säkerligen tillkomma ett flertal miljoner till när man börjar riva i skiten.
Slutfakturan kommer landa på minst 3,6-3,9 miljarder.
Citera
2026-06-08, 23:33
Medlem
Jag tog in några offerer på jobb på min privata villa.

En firma var mindre en annan större.
Den större gjorde enligt de själva många jobb åt kommunen.

Den mindre firmans offert var 30% kostnad mot den störres.
Så min uppfattning är att de större firmorna mjölkar stat och kommun på pengar.

Varför, jo för att de kan, helt enkelt.

Det verkar bara vara större, välkända firmor som får lämna anbud.

Ibland kan det självfallet vara så att en liten firma inte har tillräckliga resurser att utföra jobbet i tid tex.
Då går de större företagen in, de kan då sätta priset själva för ingen annan har resurser att utföra jobbet.

Så skulle tro att det verkliga priset är ca 1/3 av de 3 miljarderna.

Förresten, se bara på de enorma infrastrukturjobben som görs i Göteborg.

Där fick huvudentreprenören sparken av Gbg stad, allt pga saltade räkningar och fiffel, det var miljardbelopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in