Angående nödvändiga förändringar, stor intervju med Edvin Anger i Aftonbladet (bakom betalvägg):
Citat:
– Jag har inte snackat någonting med Byström efteråt. Men Anders Högberg hade jag ett långt snack med och det var bra. Båda förstod varandra och det är inga "hard feelings" där.
Citat:
– Jag vet inte. Jag har inte pratat med honom, och det är lite konstigt i sig. Är man en landslagschef och saker och ting händer, så tycker jag att den chefen borde ha ringt efter fem minuter för att diskutera det. Men det har vi inte gjort och jag lägger ingen energi på det. Han är driven för sporten och han älskar skidor men vår relation, det får man fråga honom om.
Citat:
– Det var ju rörigt där ett tag. Det finns absolut många saker som hade kunnat göras bättre. Nu är det som det är, men det känns i alla fall skönt att det är nytt folk in. Det kommer inte hända igen med den ledningsgrupp som är här. Niklas Jonsson känns otroligt bra. Av det lilla pratet jag haft med honom så märker man att han är en ledare ut i fingerspetsarna. Det är något vi saknat och jag skulle vilja ha haft lite mer av det, och det tror jag många i laget har velat ha.
Citat:
Norrmannen [Egil Kristiansen] kommer att drilla Anger när han är med landslaget. När Anger är hemma i Östersund – där han till vardags har sin bas – är det Ola Ravald som kommer att vara hans tränare. Samarbetet med Lars Ljung är med andra ord avslutat efter fyra år tillsammans. Anger har inget ont att säga om Ljung, snarare tvärtom. En vital del i tränarbytet har varit att Ljung bor i Söderhamn. I och med att Ravald bor i Östersund kan han jobba tajtare med Anger. Han vill helt enkelt ha en tränare nära sig hela tiden.
Citat:
– Vi [Anger och Ljung] hade ett jättebra snack där vi gick igenom säsongen. Han är en otroligt skicklig tränare på alla sätt och vis och grym på statistik. Vi gick igenom och kollade vad som egentligen gick fel. Jag sa att jag hade kontaktat andra tränare och att jag troligtvis ska byta tränare. Han är så professionell så han förstår det. Vi har jobbat med varandra i fyra år och jag tror att det kommer att bli bra.
Både Anger och Ljung var överens om att det var i oktober som man borde ha gjort saker annorlunda. Då fortsatte de att ösa på när det gick ”för bra” i stället för att sakta ner.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/6qBAJz/edvin-anger-hemma-pa-garden-i-hedemora