2026-06-08, 09:34
  #1
Medlem
Hejsan!

Min kära fru körde in i en stolpe på parkeringen. Dagarna därefter ökade jag på vår försäkring till helförsäkring, i hopp om att de ska ta kostnaderna.

Däremot är det hög tid för service och besiktning efter sommaren.

Är detta bara jättedumt? Att laga skadorna lär kosta 20-30k gissningsvis.

Vilka risker finns? Dokumenteras skador på service exempelvis? Hur länge bör jag vänta innan jag skickar in försäkringsärende nu med helförsäkring? Eller ska jag bara strunta i min idé?
Citera
2026-06-08, 09:39
  #2
Medlem
NyaHenriksss avatar
Det du beskriver kallas bedrägeri.
Väx upp och ta ditt ansvar och lär din fru köra bil, alternativt köp ett busskort till henne.
Citera
2026-06-08, 09:40
  #3
Medlem
proconsuls avatar
Service och besiktning har inget med försäkringen att göra. Om skadan ger anmärkning på besiktningen kommer den så klart att dokumenteras på besiktningspappret.

Men det är nog bara att köra annars. När du fått klart att du är helförsäkrad anmäler du skadan.
Eller väntar ett par veckor för att det inte ska vara alltför uppenbart.
Citera
2026-06-08, 09:44
  #4
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Det du beskriver kallas bedrägeri.
Väx upp och ta ditt ansvar och lär din fru köra bil, alternativt köp ett busskort till henne.
Yepp, försäkringsbedrägeri, och det är något TS kan göra utan att försäkringsbolaget går omkull.
De kommer inte att märka den summan men för TS gör det säkert stor skillnad i plånboken.
Citera
2026-06-08, 11:10
  #5
Medlem
Amazon-mannens avatar
Varför blandar TS in service och besiktning i det hela? Är TS dum inuti sitt huvud?
Citera
2026-06-08, 11:15
  #6
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelsjuk
Hejsan!

Min kära fru körde in i en stolpe på parkeringen. Dagarna därefter ökade jag på vår försäkring till helförsäkring, i hopp om att de ska ta kostnaderna.

Däremot är det hög tid för service och besiktning efter sommaren.

Är detta bara jättedumt? Att laga skadorna lär kosta 20-30k gissningsvis.

Vilka risker finns? Dokumenteras skador på service exempelvis? Hur länge bör jag vänta innan jag skickar in försäkringsärende nu med helförsäkring? Eller ska jag bara strunta i min idé?

Du kan nog räkna med att dem kollar filmmaterial från platsen om sådant finns, så kom inte dragandes med att det skett utanför ICA tex där det finns kameror, har dem minsta misstanke om bedrägeri lär dem granska ärendet ordentligt, ett idiotsäkert alternativ kan ju vara att köra in i stolpen igen (eller liknande) nu när du har försäkring som täcker 😊
Citera
2026-06-08, 11:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Du kan nog räkna med att dem kollar filmmaterial från platsen om sådant finns, så kom inte dragandes med att det skett utanför ICA tex där det finns kameror, har dem minsta misstanke om bedrägeri lär dem granska ärendet ordentligt, ett idiotsäkert alternativ kan ju vara att köra in i stolpen igen (eller liknande) nu när du har försäkring som täcker 😊
Smart, då är det ju egentligen, i teorin, inget bedrägeri längre.
Dessutom känns det bättre för samvetet att inte ha fuskat.
Citera
2026-06-08, 12:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Det du beskriver kallas bedrägeri.
Väx upp och ta ditt ansvar och lär din fru köra bil, alternativt köp ett busskort till henne.

Därför jag tvekar. Men känns otroligt drygt att betala så mycket på en inkomst när man betalat för en dyr och tydligen rätt meningslös försäkring under många år.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Service och besiktning har inget med försäkringen att göra. Om skadan ger anmärkning på besiktningen kommer den så klart att dokumenteras på besiktningspappret.

Men det är nog bara att köra annars. När du fått klart att du är helförsäkrad anmäler du skadan.
Eller väntar ett par veckor för att det inte ska vara alltför uppenbart.

Det har gått ett par veckor, lite rädd att det ska börja rosta. Men tänkte vänta ett tag till såvida service kan drabbas mig där (vilket folk har påpekat så fint).

Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Varför blandar TS in service och besiktning i det hela? Är TS dum inuti sitt huvud?

Mycket möjligt. Men att försäkringsbolag inte skulle ha tillgång till besiktningsprotokoll vid granskning känns märkligt. Och då blev jag rädd att de kunde få mer detaljer ifall det behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Du kan nog räkna med att dem kollar filmmaterial från platsen om sådant finns, så kom inte dragandes med att det skett utanför ICA tex där det finns kameror, har dem minsta misstanke om bedrägeri lär dem granska ärendet ordentligt, ett idiotsäkert alternativ kan ju vara att köra in i stolpen igen (eller liknande) nu när du har försäkring som täcker 😊

Körde inte i en stolpe där det inte finns kameror alls.
Citera
2026-06-09, 14:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Service och besiktning har inget med försäkringen att göra. Om skadan ger anmärkning på besiktningen kommer den så klart att dokumenteras på besiktningspappret.

Men det är nog bara att köra annars. När du fått klart att du är helförsäkrad anmäler du skadan.
Eller väntar ett par veckor för att det inte ska vara alltför uppenbart.
Du uppmanar ju till försäkringsbedrägeri!
Citera
2026-06-09, 14:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Varför blandar TS in service och besiktning i det hela? Är TS dum inuti sitt huvud?
Jepp, han är dum, det har han bevisat med sin tråd - och dessutom kriminell!
Citera
2026-06-09, 14:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Smart, då är det ju egentligen, i teorin, inget bedrägeri längre.
Dessutom känns det bättre för samvetet att inte ha fuskat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in