Citat:
Ursprungligen postat av
Lill-Ann
En annan aspekt är ju detta med att jag upplevde att detta med god tillgång till pengar förändrade mig. Just detta att det gick så lätt att vänja sig vid pengar, alldeles rasande lätt och sedan nästan ta för givet att de ska bara finnas där.
Inte trängas på IKEA som ett hjon längre. Nej ens möbler beställs från Newport med hiskeliga priser räknat på en arbetarlön. Plötsligt har en två löner att leka med. Aldrig titta åt extrapriser och så vidare.
Så visst förändras jag litegrann mot vad jag var tidigare; mycket nudlar blev det so to speak.
Kanske dags att nypa mig i örat och påminna mig om att jag var fattig en gång som nyinflyttad uska.
Eller hur känner ni andra i er relation till pengar?
Din berättelse om frihet och pånyttfödelse är så fin. ❤ Jag hade inget jag kände att jag behövde frigöra mig från, men det var ändå nån slags rensning och rening att flytta till ett nytt land och ge sig in i ny värld. Ingen visste vem jag var och jag kunde själv forma min framtid.
Pengar då. För mig var det ett stort behov av pengar där och då. En dyr stad att leva i och jag hade dragit dit lite på impuls, eller nej egentligen inte jag gick ju på uni och det är en process att söka och bli antagen osv. Men det kanske inte var heeeelt genomtänkt så där blev det ganska påtagligt för mig hur påfrestande det är när pengarna inte räcker till. Då var ju sexarbete verkligen en räddning. Det hade knappt funkat att dra runt vardagen utan det faktiskt. Då hade det verkligen bara blivit nudlar och vatten. Och skörbjugg! 🤪
Jag har pluggat väldigt mycket och gått ett långt program och det har varit skönt att kunna slippa CSN, jobba lite på vaniljjobb och ändå ha en ekonomisk grundtrygghet. Jag har skrivit om det förut men sexarbete har verkligen underlättat mitt liv på så många sätt. Jag tror att det var du som uttryckte det så bra förut -- det är RELATIVT LÄTTJÄNTA pengar. Många utomstående (och särskilt kunder!) får för sig att det bara är väldigt enkla pengar, men sexarbete är en udda bransch och vi behöver inte gå in på varför igen. Men risker, stigma, känslor och situationer att hantera som inte uppstått på andra jobb, inte så många som kan relatera osv. Sexarbete har verkligen underlättat min vardag, men jag kan inte säga att det bara är enkelt. Det vore att ljuga. Men det är ju ett val jag gjort själv och jag trivs med det. Som alla andra jobb har det sina ups and downs. Ganska så självkart. Det vore väldigt oärligt av mig att bara framställa det som härligt, enkelt och kul. Så är det inte, men det positiva med bra träffar och vad de tillför i mitt liv (förutom pengarna) gör det värt det. 100% 😊
Nu jobbar jag med det jag är utbildad för och behöver alltså inte sexarbeta för att att få vardagen att rulla, men jag träffar mina återkommande kunder när det funkar och jag har lust. Som jag skrev nyligen så lägger jag verkligen inte mina horpengar på nåt spännande och sexigt. Det handlar om guldkant på tillvaron liksom och i mitt fall handlar det mest om att köpa den mat jag vill ha när jag är sugen på den (nja inte riktigt). Matlagning är ett av mina största intressen och när matpriserna har varit helt bananas så var det sjukt skönt att inte ens behöva tänka på det. Det var ett stort samtalsämne på jobbet (där alla tjänar bra). Skenande matpriser och kaffe för en hundring paketet. Jag vet den enda som aldrig nämnde nåt om det. 😅
Lite så här -- att inte ha pengar är en stor stress. Att ha dem är lugnande. Och nu är inkomsten från sexarbete verkligen bara fråga om guldkant och en extra trygghet. Ska bilen in på service? Inga problem, bara att omfördela resurserna lite. Det finns liksom alltid pengar. Jag behöver inte tänka på oförutsedda utgifter.
Det jag unnar mig är alltså dyra råvaror och väldigt praktiska saker. Nya sommardäck typ. Jag är ingen stor shoppare, jag köper få men dyra saker. Vi diskuterade slagborr tidigare, jag funderar på att köpa mig en sån så kan jag fixa och greja lite i sommar. 😊
På tal om sommaren så har sexarbete gjort att jag har fått mycket tid till återhämtning. Jag har kunnat ha lång ledighet på sommaren trots att jag pluggade. Jag har inte behövt sitta på vaniljjobbet hela sommaren och inte få nåt ledigt. Det är ingen runt mig som undrat över det, de tror nog att det är min sambo som betalat allt, men det har varit sjukt skönt att kunna vara i hans hemland hela somrarna. Nu när jag är anställd och har mina skruttiga små semesterveckor så ser det annorlunda ut så klart, men jag ska försöka stretcha ledigheten lite och jobba borta två veckor i sommar.
Jag vet inte när jag kommer att sluta sexarbeta, jag funderade på att göra det när jag tog examen och började jobba "på riktigt". Men det blev inte så och jag tycker ju faktiskt uppriktigt om mina gulliga och fina kunder så det skulle kännas ganska konstigt att aldrig mer träffa dem och inte veta hur det går för dem i livet. En dag kommer ju den dagen att komma, det vet jag ju. Men inte än. Jag har några roliga träffar inbokade innan sommaren och ledigheten börjar. Ska bli så skönt att slippa hålla efter kroppsbehåring och naglar och gå runt i bekväma kläder i värmen. 💃
Pengar -- väldigt viktigt och nåt vi alla måste förhålla oss till. Men ja, det är gött att ha dem. 💰