2026-06-07, 17:00
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Nu handlar det ju knappast om att vara "rädd för högern", chang frick har ju varit med.

Men någonstans måste man dra gränsen och det känns faktiskt rimligt att dra den vid nazistpysslingen.
Citera
2026-06-07, 17:06
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Man bjuder in en influencer som Nick Alina, men man bjuder inte in partiledare som Gustav Kasselstrand så han kan få sin röst hörd.
Troligtvis eftersom Nick Alina inte är speciellt kontroversiell i det han säger, han riktar ingen kritik mot den riktiga makten i Sverige.
Det är mest käbbel om självklara saker till exempel vem som är svensk, hbtq, vänsterblivna är fula och utvecklingsstörda, antifa är dumma osv.
Saker som alla redan är införstådda med, medvetet eller undermedvetet.
Citera
2026-06-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Men någonstans måste man dra gränsen och det känns faktiskt rimligt att dra den vid nazistpysslingen.
Vem bestämmer var gränsen ska dras? Är det public services jobb att vara åsiktshygienisten i rummet?
Citera
2026-06-07, 19:18
Medlem
AI-2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Nu handlar det ju knappast om att vara "rädd för högern", chang frick har ju varit med.

Vänsterextremister har gått bra i alla år att gulla med i TV så det är ett hyckleri från alla som just nu skriker om att Nick är så farlig men som aldrig sagt ett ord om vänstern, som AFA-grundaren Wåg till exempel som är skribent på Aftonbladet. Helt knäpptyst om detta. Eller Bilan Osman, öppen förespråkare av sharia och tidigare skribent på den vänsterextrema tidningen Expo.
Citera
2026-06-07, 20:03
Medlem
dialektikers avatar
Har svt lyckats blanda ihop korten nu, för att vi inte ska prata om alla andra judehatande hamaskramande nazist/-medarbetare och inbjudna, inom svt:s väggar?

Det är ju för att någon hamaskramare i produktionen sett att Nick Alinia gjort det där tecknet som hen har bjudit in honom.
Besvikelsen är väl stor, då NA säger att det bara var ett ok-tecken och därför vill inte svt-produktions-medarbetaren att programmet sänds?
Citera
2026-06-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Vem bestämmer var gränsen ska dras? Är det public services jobb att vara åsiktshygienisten i rummet?
Tycker du personligen att det finns några gränser?
Citera
2026-06-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
De letade väl efter någon svensk motsvarighet till Konstantin Kisin och det här var det närmaste de kunde hitta. Får erkänna att enda anledningen till att jag hört talas om programmet är den här kontroversen, och det är inte direkt lockande att se på det nu, men, tja, man får väl försöka.

Jag ser det som pluspoäng till SVT att de försöker bredda debatten, och det är inte heller så att media ska behöva avslöja medverkande i förtid. Det är däremot också högst rimligt att folk får hoppa av, oavsett skäl, men vi tittare får ju också dra vilka slutsatser vi önskar från det.

Det som annars slår mig är att det är så ont om vänsterdebattörer med sting i, med invandrarbakgrund. Eller annan bakgrund också. Det är lite trist.

Konstantin Kisin håller en helt annan nivå. Går inte att jämföra.

Om de ville ha en invandrare med högeråsikter hade de väl kunnat ta Hanif Bali kanske?
Citera
2026-06-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tycker du personligen att det finns några gränser?
Absolut. Där något blir kriminellt drar jag min gräns, t.ex. vid mordhot eller förtal.
Citera
2026-06-07, 20:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise

Om de ville ha en invandrare med högeråsikter hade de väl kunnat ta Hanif Bali kanske?

Framför deltagarna sina politiska åsikter i programmet, varför är det relevant var deltagarna står politiskt?
Citera
2026-06-07, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise

Jag gillar kisin och brukar lyssna på hans podd. Eller om han är med på någon annan typ Joe Rogan etc. Han är skärpt och vältalig och tycker han förtjänar större publik.
Citera
2026-06-08, 00:40
Medlem
tobbeskinheads avatar
EXPO har en wikiartikel som tar upp Nick Alinias högerextrema kopplingar: https://expo.se/lar-dig-mer/wiki/nick-alinia/

Citat:
Vid flera tillfällen har Nick Alinia markerat sin goda relation till den nazistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsen (NMR), som terrorklassades av USA 2024. När NMR och Aktivklubb Sverige marscherade genom Salem i december 2025 var Alinia på plats. När polisen uppmanade alla medierepresentanter att flytta på sig, svarade Alinia: ”Arrangörerna har sagt att de är fine med att jag är nära, jag är inte massmedia”. Det framgår av ett klipp som Alinia själv postade på sin Telegramkanal i februari. I klippet ses också en NMR-representant säga: ”Han är den enda”. Alinia poserar också på flera bilder från Salemmarschen tillsammans med organiserade nazister.

Oväntat att idioten är nazikollaboratör
Citera
2026-06-08, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Nick slängde inga stolar, det var bara "kinesen" som började bete sig som en apa.

Ja - och kinesen kallade även Alinia för semit - samtidigt som t ex Expo anklagar Alinia för att stå NMR närma.

Hur går det ihop?

Alinia säger väl själv att han inte bryr sig så mycket om dessa frågor.

Kan det vara så att Alinia är opolitiskt och istället gett sig in i kulturkriget till 100% för att tjäna pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in