2026-06-07, 17:23
Medlem
Valdagens avatar
Från 20 juni till 16 augusti
Klockan 13.00 i P1 - 58 Sommarpratare.

Robin Larmérus är Lyssnarnas Sommarvärd 2026.
https://www.sverigesradio.se/artikel/robin-larmerus-ar-lyssnarnas-sommarvard-2026

https://www.sverigesradio.se/artikel/sommarpratare-2026-hela-listan
Citat:
– I vår splittrade tid behöver vi mer än någonsin
program som Sommar i P1, som kanske inte
omedelbart förändrar världen, men som kan
förändra människors sätt att se på världen, och
sig själva, och på så vis vidga perspektiven på
oanade sätt, säger programchef Bibi Rödöö.

Ordet är fritt om sommarpratet ....
Citat:
9 juni presenteras årets Sommarpratare

Trevlig sommar/
🇸🇪🌞
Citera
2026-06-07, 18:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Så på tisdag kl 13 välter internet, då kommer listan
Citera
2026-06-07, 19:10
Avstängd
Tycker att det varit för få inom vetenskap och liknande de senaste åren. Och någon inom privatekonomi, tror jag aldrig jag sett. Så bort med några inom det estetiska och plocka in forskare istället.

Samtidigt brukar en del av de där som i beskrivningen verkar vara minst intressanta, vara riktigt spännande.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-07 kl. 19:13.
Citera
2026-06-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tycker att det varit för få inom vetenskap och liknande de senaste åren. Och någon inom privatekonomi, tror jag aldrig jag sett. Så bort med några inom det estetiska och plocka in forskare istället.
Om det aldrig mer är en "sportstjärna" med så blir jag glad. Torftigare historier får man leta efter. Trams-tv kändisar och influencers bör inte heller finnas med.
Citera
2026-06-08, 18:07
Medlem
Programmet sommarpratare har helt spelat ut som roll som underhållning då SR nästan bara tar in vänsteranhängare.
Citera
2026-06-08, 19:52
Medlem
jarhoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Om det aldrig mer är en "sportstjärna" med så blir jag glad. Torftigare historier får man leta efter. Trams-tv kändisar och influencers bör inte heller finnas med.
100 spänn på Gyökeres
Citera
2026-06-08, 20:00
Avslutad
Vilken gängkriminell rappare kommer det bli i år då?

Spänningen är olidligt
Citera
2026-06-09, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Samtidigt brukar en del av de där som i beskrivningen verkar vara minst intressanta, vara riktigt spännande.
Det är alltid för få forskare och naturvetare.
Citera
2026-06-09, 09:05
Medlem
Riksreptilens avatar
Minst en rejält gnällig kulturtant från svenska filmbranschen så allt fler inser att något är rejält fel i Filminstitutets® utdelande av stödmiljoner till filmer som sedan några tusen vill titta på.
Citera
2026-06-09, 09:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Det är alltid för få forskare och naturvetare.
Och troligen även i år, för många influensers och idrottsstjärnor, vars följare inte ens vet vad P1 är, och desto mindre vet hur man ställer in det på en radio eller har SR-appen i sin mobil.
Citera
2026-06-09, 09:27
Medlem
xMaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellollep
Programmet sommarpratare har helt spelat ut som roll som underhållning då SR nästan bara tar in vänsteranhängare.

Skiter i om det är vänster. De kunde väl tagit med intressanta sådana personer ändå. Lite kgb-agenter och liknande. Nu är det ju då jävla lamt att man storknar. Trött på Eva Dahlgren mfl...
Citera
2026-06-09, 09:40
Medlem
Jag tror att hon som trillade i OS får prata - den där tjejen som snurrade runt på längdskidor.

Sen tror jag Gustaf Skarsgård får prata - han älskar Palestina, är en Skarsgård och skriver artiklar med Magda Gad, han känns som självskriven.

Det är ju ett år där man inte ska ta in politiker (valår) så i stället tar man in såna som har tydliga politiska åsikter utan att vara politiker, som Gustaf Skarsgård. Eller avdankade politiker.

Det brukar ju alltid vara en "årets flykting" också. En iranier/kurd/valfri MENA som berättar om sin resa till Sverige och att bli svensk.

Ibland har man ju också någon kriminell som ska prata och berätta om sin resa att sluta mörda/råna folk, men jag tror världen har svängt lite för mycket till höger för det för att höra om mördare som talar ut (om än inte Bibi Rödöö) Möjligen någon drogberoende som slutat ta droger.

En jäkla massa kulturmänniskor tyvärr.

Har alla Wahlgren/Ingrossos pratat ännu?

Ett par influencers.

Ett tips lite från sidan är Ida Bauhn. Årets kock 2025 och kvinna, det borde räcka.

Edit: Naturligtvis kommer en palestinier och en med judiskt ursprung prata, det är givet.
Senast redigerad av Hoppsasteg 2026-06-09 kl. 09:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in