2026-06-07, 18:44
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej, det är inte säkert. Ingen är säker när den israeliska militären härjar. Tyvärr jag vissa människor oturen att bo i dom områden som Israel vill erövra.

Faktum kvarstår. Bombningen skedde i Libanon. Dom judiska terroristerna ska inte befinna sig där.
Ja, ni har gjort det tydligt att MÖ ska vara 100% muslimskt.
Citera
2026-06-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Naturligtvis kan dom satsa på att bli världens fattigaste land om dom vill det. Eller det kanske dom redan är förresten...
Om Trump hade haft rätt kort från början
hade kriget med Iran redan varit avslutat.
Citera
2026-06-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
varför citerar du mig i allt det där offerkoftandet? missade du rapportera-knappen?

Antisemitisk myt 3. Genom att avfärda kritik som offerkofta använder du det som kallas sekundär antisemitism. Det är en klassisk myt där man anklagar judar för att cyniskt utnyttja historiskt lidande eller förföljelse som ett verktyg för att tysta debatten eller skaffa sig fördelar.

Har du något att säga om själva krigshandlingarna eller går du helt in i spridandet av antisemitiska myter?

Jag tror som sagt att den iranska kapaciteten är permanent nedsatt och att landet inte längre har förmåga till storskaliga ballistiska angrepp mot Israel. Men vi får kanske se ikväll.
Senast redigerad av Petronius 2026-06-07 kl. 19:14.
Citera
2026-06-07, 19:07
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Om Trump hade haft rätt kort från början
hade kriget med Iran redan varit avslutat.
Man ska inte underskatta skadan på Iran som blockaden utgör.
Citera
2026-06-07, 19:07
Avstängd
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Flashback är ju rena rama konferensen för den klassiska stereotypen av antisemit.

Dessa två myter sprids nonstop i tråd efter tråd, inklusive denna.
1. Bläckfiskmotivet. Juden har makt över informationen och sina tentaklar i media, lobby osv globalt. Informationsflödet styrs av juden.

2. Blodsanklagelsen. Detta är den klassiska myten som uppstod under medeltiden och gick ut på att judar kidnappade och mördade kristna barn för att använda deras blod i religiösa ritualer (exempelvis vid bakning av osyrat bröd till påsk/pesach). Den lever kvar i modern debatt genom att porträttera Israel eller judar som besatta av att skada just barn, vilket visar sig genom den ständiga användningen av ord som "barnamördare" på Flashback.

Det är intressant att de klassiska myterna om judar används både av rena nazister som Devalvera, graavarg, ettkontotill2 m fl, och konton som tror sig höjda över simpel rasism som Engelbrekkeggfjert. Dessa myter är extremt starka markörer och gör att man lätt kan skilja ut rasisterna från de som bara kritiserar Israel, vilket är tillåtet, det gör jag själv hela tiden.

Fan snackar du om? Det ena mer bisarra inlägget efter det andra. Barnblod till påskbaket. Feberyrar du?

Svara på inlägget från i förmiddags om Chaz Freemans spaningar i podavsnittet från igår istället. Det har du duckat, som vanligt.
Citera
2026-06-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Fan snackar du om? Det ena mer bisarra inlägget efter det andra. Barnblod till påskbaket. Feberyrar du?

Du är inte klassiskt bildad. Då vet vi. Använd google, det är gratis. Jag tyckte annars att mitt inlägg var mycket tydligt angående hur de antisemitiska myterna tillämpas på Flashback. Väldigt tydligt.

Har du något att säga om återstarten av kriget, JA/Nej? Eller är du bara här för metadebatt och spridandet av antisemtiska myter och konspirationsteorier från ryssvänliga youtubekanaler?

Det jag har hört är att IDF:s flygvapen nu har ett större antal piloter sittande i flygplanen och i direkt anslutning (minuter bort) med bomber lastade under vingarna, redo att lyfta så fort satelliterna visar robotuppskjutningar i Iran.
Citera
2026-06-07, 19:23
Medlem
Avayas avatar
Citat:
Tack. Men varför är detta ett så stort problem för användare här på fb? Dessa pengar och deras lobbying är ingenting jämfört med hur mycket pengar Kina och Qatar, exempelvis, plöjer ner i USA. Där har man en påverkan som borde oroa alla demokratiskt sinnade människor.

Jag såg siffror (länkar om jag hittar igen) som visade på att AIPAC spenderar ca. 50 miljoner dollar om året på lobbying.
Det dvärgas av Qatar som uppges lobba för ca 250 miljoner dollar om året.
Som sagt, uppdaterar inlägget om jag hittar källan igen

Ont:
Iran har utlovat hämnd mot Israel ikväll. Jag antar att detta kommer ske via ballistiska missiler samt drönare, eller sitter Iran på några andra vapen som kan nå Israel?
Vad tror ni?
Citera
2026-06-07, 19:26
Avstängd
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Du är inte klassiskt bildad. Då vet vi. Använd google, det är gratis. Jag tyckte annars att mitt inlägg var mycket tydligt angående hur de antisemitiska myterna tillämpas på Flashback. Väldigt tydligt.

Du kan då vrida ur en anklagelse om antisemitism ur till och med en uppeldad trasa du.

Citat:
Har du något att säga om återstarten av kriget, JA/Nej? Eller är du bara här för metadebatt och spridandet av antisemtiska myter och konspirationsteorier från ryssvänliga youtubekanaler?

Vad är det för konspirationsteori du menar att jag spridit?

Jag hinner inte ens diskutera kriget, för jag behöver ägna den mesta tiden åt att navigera i alla dina olika anklagelser och hjärnspöken.

Citat:
Det jag har hört är att IDF:s flygvapen nu har ett större antal piloter sittande i flygplanen och i direkt anslutning (minuter bort) med bomber lastade under vingarna, redo att lyfta så fort satelliterna visar robotuppskjutningar i Iran.

Låter rimligt. Detta har väl varit Netanyahus önskan enda sen vapenvilan inleddes.

Blir intressant att se hur Trump manövrerar i detta.
Citera
2026-06-07, 19:46
Medlem
Citat:
Man ska inte underskatta skadan på Iran som blockaden utgör.
Japp, USA:s blockad skadar Irans ekonomi medan amerikanska oljebolag gynnas ekonomiskt av de höga globala energipriser som konflikten skapar.
Citera
2026-06-07, 21:06
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Antisemitisk myt 3. Genom att avfärda kritik som offerkofta använder du det som kallas sekundär antisemitism. Det är en klassisk myt där man anklagar judar för att cyniskt utnyttja historiskt lidande eller förföljelse som ett verktyg för att tysta debatten eller skaffa sig fördelar.

Jag undrar vad det heter när man sprider pro-sionistiska lögner och lögnaktig dogma, är det "pro-semitism"? Eller är det bara vanliga ideologiskt drivna lögner?

Värt att notera är förstås också att alla araber är semiter, inklusive palestinierna. Så hatar man palestinier så är man en renodlad antisemit, och att förtala, ljuga och snedvrida om palestinier är precis lika mycket antisemitism som att göra det om judar.

Så visst finns det några utpräglade antisemiter i den här tråden, och det är väldigt enkelt att kolla upp genom att läsa tidigare inlägg. Men det är uttryckligen fråga om antisemiter som hatar palestinier och araber, sådan som hatar judar syns knappt till.

Dessutom ska man vara en total idiot om man blandar ihop Israel, sionism och antisemitism. Den "offerkoftan" är så löjlig och korkad att den knappt förtjänar att nämnas, men om tråden ska spåra ut i gråt och tandagnisslan om "antisemitism" så...
Citera
2026-06-07, 21:06
Medlem
Nu är de igång igen 🚀🚀🚀:

Citat:
—❗️🇮🇱/🇮🇷 BREAKING: Launches from Iran towards northern Israel

@Middle_East_Spectator
Citera
2026-06-07, 21:14
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:

Har du något att säga om själva krigshandlingarna eller går du helt in i spridandet av antisemitiska myter?

Jag tror som sagt att den iranska kapaciteten är permanent nedsatt och att landet inte längre har förmåga till storskaliga ballistiska angrepp mot Israel. Men vi får kanske se ikväll.

vilken kritik? du har inte lyckats uppbåda någon koherent kritik, du bara citerade mitt inlägg och radade upp diverse psykopatologiska fantasier från ADL. det är det enda du alltid gör, när du inte smashar rapportera-knappen som när en glasögonprydd bolsjevik sprang och rapporterade till tjekan

iran har kvar 60-70% av sin missilkapacitet och betydligt högre när det gäller drönare. supersoniska missiler kan sopa ner i tel aviv närhelst iran vill. israel valde att anfalla beirut för att återstarta den kinetiska krigföringen med iran
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in