2026-06-05, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak

Som sammanfattning är texten mer ett exempel på den västeuropeiska post-upplysningskarikatyren av kristendom än en genuin analys av religionen. Texten innehåller antaganden och förutsättningar som skulle ta för lång tid att dekonstruera i mitt svar, detta får räcka för nu.

Exakt du ger upp, för du vet att ateismen besegrar kristendomen idag och imorgon.
Jag har varit kristen, djupt troende och min familj är det, med all respekt var dem i kyrkan igår.
Däremot betyder det inte att Gud skapade någonting, inte ens bibeln.

Trevlig helg.
Citera
2026-06-06, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hederligman
Exakt du ger upp, för du vet att ateismen besegrar kristendomen idag och imorgon.
Jag har varit kristen, djupt troende och min familj är det, med all respekt var dem i kyrkan igår.

Trevlig helg.
Du har aldrig varit kristen, i alla fall inte djupt. Om du varit så, skulle du förstå, vad Bibeln vill påstå(förmedla).

Vilket är sanning som vetenskap bekräftar
Citera
2026-06-06, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Inget jag behöver bry mig om efter jag är ren.
Vissa ser att ljuga som synd
Citera
2026-06-06, 11:36
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Vissa ser att ljuga som synd

Stygga människor begår synder.
Stolt oftast så märker inte själv.

Ingen här kunde väl acceptera verkligheten att Gud skapade världen.
Citera
2026-06-06, 15:35
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Detta är ju bra. Du verkar ha haft roliga äventyr och lärt dig många saker, fascinerande.

Ja, det har varit både kul och intressant. En dag man inte lärt sig något är inte nödvändigtvis förslösad, men det skaver ändå lite att det ibland finns sådana dagar.

Citat:
Jag skulle vilja bestrida dig om att det inte går att bevisa guds existens, jag tror det går. Även att det är fritt fram att göra vad man vill tror jag inte. Inom en viss korridor, visst, men den korridoren är enligt mig smalare än vad många tror.

Att du vill bestrida det är jag medveten om; du har ju till och med startat den här tråden. Men det ändrar inte det faktum att ingen hittills lyckats bevisa Guds existens och fått det till en objektiv och obestridbar sanning. Många har försökt och vissa påstår sig ha lyckats, men utan framgång.

Du påstår exempelvis mellan varven att du har bevis, men lägger varje gång fram sådant som faktiskt inte är bevis även om du är övertygad om att så är fallet.. Men det är väl där just 'tro' kommer in. Att tro är ju inte att veta och det är fortfarande en tro och inget annat...

Självklart är det fritt fram att göra vad man vill. Man får ta konsekvenserna av sina handlingar, men det ändrar ju inte det faktum att man får göra vad man vill.

Som Aleister Crowley uttryckte det:
"Do what thou wilt shall be the whole of the Law."

Citat:
Hinduism vet jag inte mycket om alls, det verkar för mig som ett mysterisk och komplicerad religion. Jag har svårt att få grepp om den riktigt. Kristendom går att beskriva ganska kort egentligen, "jesus är gud, han bevisade det genom att återuppstå och han dog för våra synder".

Kruxet är väl att det inte är bevisat att Jesus dött för våra synder och återuppstått. Det är inte heller bevisat att han är gud då det inte är bevisat att någon gud finns...

Ju mer man lär Hinduismen - och andra religioner - desto mer lär man sig om sig själv, människor och vad som får människor att tro och en massa annat.

Vissa behöver tro för att finna mening andra behöver tro för att få något att luta sig mot och så vidare. Andra behöver tro för att kunna fungera och ta sig genom livet utan att tappa greppet om allt. Någon behöver en tro för att finna regler, vägledning och råd för att inte agera olämpligt. Men det finns även människor som inte behöver någon tro och klarar av att leva sina liv ändå.

Citat:
Religionen får plats i en enkel mening, även om man kan fortsätta studera den i livstider. Hinduism verkar inte gå att kondensera till en enda mening, man behöver en hel bok för att förstå vad den är.

Det går alldeles utmärkt att kondensera ner Hinduismen till en enda mening.

Hinduismen handlar om att komma till insikt om att ens själ är för evigt sammanbunden med alltet och att målet är att uppnå upplysning så att man kan bryta cykeln av återfödelse för att lämna den här världen bakom sig och gå in i evigheten.

För övrigt är Hinduismen en monoteistisk religion i polyteistisk skepnad där "alla" olika gudar egentligen bara är olika aspekter av den enda (Brahman).
Citera
2026-06-06, 17:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja, det har varit både kul och intressant. En dag man inte lärt sig något är inte nödvändigtvis förslösad, men det skaver ändå lite att det ibland finns sådana dagar.
Stämmer.
Citat:
Att du vill bestrida det är jag medveten om; du har ju till och med startat den här tråden. Men det ändrar inte det faktum att ingen hittills lyckats bevisa Guds existens och fått det till en objektiv och obestridbar sanning. Många har försökt och vissa påstår sig ha lyckats, men utan framgång.

Du påstår exempelvis mellan varven att du har bevis, men lägger varje gång fram sådant som faktiskt inte är bevis även om du är övertygad om att så är fallet.. Men det är väl där just 'tro' kommer in. Att tro är ju inte att veta och det är fortfarande en tro och inget annat...
Vem bestämmer vad som är en objektiv och obestridbad sanning? Om kristendom enligt dig bevisades på ett obestridbart sätt, hur hade det utspelat sig i världen? Hur hade världen skiljt sig från hur den är nu?
Citat:
Självklart är det fritt fram att göra vad man vill. Man får ta konsekvenserna av sina handlingar, men det ändrar ju inte det faktum att man får göra vad man vill.

Som Aleister Crowley uttryckte det:
"Do what thou wilt shall be the whole of the Law."
Fri vilja. Stämmer, men konsekvenser finns.
Citat:
Kruxet är väl att det inte är bevisat att Jesus dött för våra synder och återuppstått. Det är inte heller bevisat att han är gud då det inte är bevisat att någon gud finns...

Ju mer man lär Hinduismen - och andra religioner - desto mer lär man sig om sig själv, människor och vad som får människor att tro och en massa annat.

Vissa behöver tro för att finna mening andra behöver tro för att få något att luta sig mot och så vidare. Andra behöver tro för att kunna fungera och ta sig genom livet utan att tappa greppet om allt. Någon behöver en tro för att finna regler, vägledning och råd för att inte agera olämpligt. Men det finns även människor som inte behöver någon tro och klarar av att leva sina liv ändå.
Kristendom handlar inte om att man behöver tro för att må bra. Sankt paulus säger tydligt: "om jesus inte har återuppstått, så är vi de mest patetiska människorna på jorden" eller något liknande.
Citat:
Hinduismen handlar om att komma till insikt om att ens själ är för evigt sammanbunden med alltet och att målet är att uppnå upplysning så att man kan bryta cykeln av återfödelse för att lämna den här världen bakom sig och gå in i evigheten.
Okej. Fortfarande lite mer vagt än kristendom men jag tror jag förstår.
Citat:
För övrigt är Hinduismen en monoteistisk religion i polyteistisk skepnad där "alla" olika gudar egentligen bara är olika aspekter av den enda (Brahman).
Det var vad jag misstänkte.
Citera
2026-06-07, 03:57
Medlem
Det lika enkla som självklara argumentet vi ateister har brukar räcka: Bevisa att gud finns.
Citera
2026-06-07, 14:16
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det lika enkla som självklara argumentet vi ateister har brukar räcka: Bevisa att gud finns.

Inte undra på att inte får vara med i gemenskapen och umgås med Gud..
Citera
2026-06-07, 15:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
https://eucharisticmiracles.faith/miracle/mex-tixtla
REMARKABLE FINDINGS

•Confirmed human blood containing hemoglobin and DNA of human origin
•Two forensic studies using different methodologies showed substance originates from INTERIOR of Host (excludes external application)
•Blood type AB (matching Lanciano, Shroud of Turin, Buenos Aires)
•Cardiac muscle (myocardium) with elongated cells
•LIVING TISSUE - lacerated with recovery mechanisms, intact white blood cells, red blood cells, active macrophages engulfing lipids, mesenchymal cells with elevated biophysiological dynamism
•FRESH BLOOD IN 2010: While upper part coagulated since 2006, underlying internal layers showed FRESH BLOOD in February 2010 (4 years after event)

Expert conclusion: 'No study exists that can maintain alive a cardiac tissue in this situation... this is truly unexplainable for science.'
Här. Nöjd?
Citera
2026-06-07, 16:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
https://eucharisticmiracles.faith/miracle/mex-tixtla
REMARKABLE FINDINGS

•Confirmed human blood containing hemoglobin and DNA of human origin
•Two forensic studies using different methodologies showed substance originates from INTERIOR of Host (excludes external application)
•Blood type AB (matching Lanciano, Shroud of Turin, Buenos Aires)
•Cardiac muscle (myocardium) with elongated cells
•LIVING TISSUE - lacerated with recovery mechanisms, intact white blood cells, red blood cells, active macrophages engulfing lipids, mesenchymal cells with elevated biophysiological dynamism
•FRESH BLOOD IN 2010: While upper part coagulated since 2006, underlying internal layers showed FRESH BLOOD in February 2010 (4 years after event)

Expert conclusion: 'No study exists that can maintain alive a cardiac tissue in this situation... this is truly unexplainable for science.'
Här. Nöjd?

"Truly unexpalinable" betyder inte "Gud finns". Det betyder att vi inte kan förklara fenomenet. Att stoppa in gud där blir bara det vanliga "God of the gaps".
Citera
2026-06-07, 16:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
"Truly unexpalinable" betyder inte "Gud finns". Det betyder att vi inte kan förklara fenomenet. Att stoppa in gud där blir bara det vanliga "God of the gaps".
Om stjärnorna en dag flyttat på sig så att de skrev 'JAG ÄR GUD' i himlen skulle du säkert sagt samma sak.
Citera
2026-06-07, 18:52
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hederligman

Trevlig helg.

Ateismen förlorar idag och imorgon och du är lurad som många andra kommunister. Beklagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in