2026-06-06, 08:35
Medlem
b00b00s avatar
Jag försöker hitta information om de som mördade en person vid Bergsjöbadet. Hittade ingen tråd om detta.

Citat:
Datum:: 1993-03-20
Brottsort/adress: Bergsjö/Bergsjöbadet
BO: Peter Jan Comstedt Gonzales
Född: 1971-12-01 i Härlanda (Rötter i Spanien)
Händelse: BO som rörde sig i kriminella kretsar hittades skjuten vid Bergsjöbadet där han hade legat död i ca ett dygn.
MGM 1:Man, f. 1972 häktad
MGM 2:Man, f. 1972 häktad
MGM 3:Man, f. 1970 häktad

Från (FB) Skjutningar med dödlig utgång i Sverige 1984-2018

Den 19 mars 1993. Då hittades en 22-årig man mördad vid Bergsjöbadet i norra Göteborg. Mannen hade blivit skjuten, och upptäcktes av en person som promenerade i skogsområdet.Händelsen: Offret hittades på fredagsförmiddagen den 19 mars, men polisen bedömde att han mördades under natten till fredagen. Händelsen ledde till att polisen inledde en omfattande mordutredning och flera personer greps i samband med händelsen helgen efter. (google)
Citera
2026-06-06, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Jag försöker hitta information om de som mördade en person vid Bergsjöbadet. Hittade ingen tråd om detta.

Från (FB) Skjutningar med dödlig utgång i Sverige 1984-2018

Den 19 mars 1993. Då hittades en 22-årig man mördad vid Bergsjöbadet i norra Göteborg. Mannen hade blivit skjuten, och upptäcktes av en person som promenerade i skogsområdet.Händelsen: Offret hittades på fredagsförmiddagen den 19 mars, men polisen bedömde att han mördades under natten till fredagen. Händelsen ledde till att polisen inledde en omfattande mordutredning och flera personer greps i samband med händelsen helgen efter. (google)

Är det måhända BO:s far som startade företaget Comstedt 1983? Verkar drivas av en son idag född 1970, bror till till BO?
Citera
2026-06-06, 13:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifter gällande BO.

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Är det måhända BO:s far som startade företaget Comstedt 1983? Verkar drivas av en son idag född 1970, bror till till BO?

BO hade i a f ingen helbror på mammans sida.

Han hade enbart en yngre syster och som det verkar en halvbror född 1981 med ett helt annat efternamn. Hans föräldrar skildes 1978.

RegisterkällaSvbef1990
FörnamnJan Peter
EfternamnComstedt Gonzalez
Födelsedatum1971-12-01
FödelseplatsHärlanda, Göteborgs och Bohus
CivilståndOgift man
AdressKaprisg 42
Postadress424 44 Angered
Aktuell mantalsskrivning
Mantalsår1990
FastighetGårdsten 63:1
FörsamlingGunnared
KommunGöteborg
LänGöteborgs och Bohus
Föregående mantalsskrivning
Mantalsår1982
FastighetAngered 82:21
FörsamlingGunnared
KommunGöteborg
LänGöteborgs och Bohus
Citera
2026-06-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
BO hade i a f ingen helbror på mammans sida.

Han hade enbart en yngre syster och som det verkar en halvbror född 1981 med ett helt annat efternamn. Hans föräldrar skildes 1978.

RegisterkällaSvbef1990
FörnamnJan Peter
EfternamnComstedt Gonzalez
Födelsedatum1971-12-01
FödelseplatsHärlanda, Göteborgs och Bohus
CivilståndOgift man
AdressKaprisg 42
Postadress424 44 Angered
Aktuell mantalsskrivning
Mantalsår1990
FastighetGårdsten 63:1
FörsamlingGunnared
KommunGöteborg
LänGöteborgs och Bohus
Föregående mantalsskrivning
Mantalsår1982
FastighetAngered 82:21
FörsamlingGunnared
KommunGöteborg
LänGöteborgs och Bohus

Ok tack för dessa uppgifter Skaraborg2!
Eftersom att företaget är baserat i Göteborg och grundaren hette Jan Comstedt så var jag nästan säker på att det fanns en koppling.
Citera
2026-06-06, 17:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Släkten Comstedt.

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Ok tack för dessa uppgifter Skaraborg2!
Eftersom att företaget är baserat i Göteborg och grundaren hette Jan Comstedt så var jag nästan säker på att det fanns en koppling.

Kan mycket väl finnas en koppling mellan dem fast denna släkt är ganska stor - framför allt på spinnsidan.

Efternamnet Comstedt var BOs mammas flicknamn som hon i sin tur fick efter sin mamma. BOs mamma och grundaren av detta företag är inte syskon men kan ev. vara kusiner eller sysslingar. Paret Gonzalez skilde sig 1978-11-06.

Först 1985 blev Jan Peter mantalsskriven som Comstedt Gonzalez och innan dess enbart som Gonzalez.
Citera
2026-06-06, 19:11
Medlem
Citat:
Kan mycket väl finnas en koppling mellan dem fast denna släkt är ganska stor - framför allt på spinnsidan.

Efternamnet Comstedt var BOs mammas flicknamn som hon i sin tur fick efter sin mamma. BOs mamma och grundaren av detta företag är inte syskon men kan ev. vara kusiner eller sysslingar. Paret Gonzalez skilde sig 1978-11-06.

Först 1985 blev Jan Peter mantalsskriven som Comstedt Gonzalez och innan dess enbart som Gonzalez.

Tack för info!

Jag reagerade på efternamnet när jag såg tråden. Varför vet jag inte, är det någon känd person som heter Comstedt? Jag tycker det känns bekant. Har googlat men blev inte klokare.
Citera
2026-06-07, 15:27
Medlem
b00b00s avatar
Jag vill minnas från den tiden att ett hagelgevär användes. Vad var anledningen till mordet och vilka var de inblandade?
Citera
2026-06-08, 18:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket litet uppmärksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Jag vill minnas från den tiden att ett hagelgevär användes. Vad var anledningen till mordet och vilka var de inblandade?

Jag vet inte men eftersom BO själv rörde sig i dessa kretsar så kan det mycket väl ha varit en uppgörelse gällande ekonomiska spörsmål.

Ett fall som så många andra som har fått mycket litet uppmärksamhet.
Citera
2026-06-16, 10:50
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:

Det fanns en moderatpolitiker på 80-talet som hette Viggo Comstedt. Han satt i riksdagen, det kanske är honom du tänker på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in