Jag läse något på BBC som gjorde mig både bekymrad och arg. Det handlade om en åtgärd som ska vidtas i fallet med de inblandade poliserna i fallet Henry Nowak.
Citat:
A jury inquest next year will also examine the circumstances surrounding Nowak's death.
Hampshire coroner Jason Pegg said jurors would consider whether any act or omission by police officers, or any delay in treatment, caused or contributed to his death.
https://www.bbc.com/news/articles/cpvpv2xylgeo (under rubriken "What Happens Next?")
Ursäkta språket, men vad i helvete? En jury ska avgöra om polisernas avskyvärda beteende mot Henry Nowak "orsakade eller bidrog till hans död". Men det gjorde det ju inte, det vet vi ju redan! Henry Nowak var så svårt skadad att hans liv inte kunde räddas i alla fall!
Så juryn är alltså tvungen att komma fram till att poliserna INTE orsakade Henry Nowaks död. Vilken slutsats ska dras av det? Att det var okej att tvinga ner en döende man på magen på marken, tvinga hans armar bakom hans rygg och sätta handklovar på honom, därför att detta fruktansvärda beteende mot ett döende brottsoffer INTE bidrog till brottsoffrets död?
Om poliserna helt slipper straff för sitt fruktansvärda beteende mot Henry Nowak för att Henry Nowak skulle ha dött i vilket fall som helst, så hoppas jag faktiskt att det blir nya upplopp i Storbritannien!