2026-06-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Sett till Sverige som helhet var våren 2026 mycket varm. Den blev till och med den varmaste vår som uppmätts sedan de landsomfattande mätningarna inleddes 1859.

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-och-arstidernas-vader/arets-och-arstidernas-vader-och-vatten/2026-05-28-varen-2026---rekordvarm-var-med-rekordvarm-inledning

Det är 3:e året i rad med en varm vår. Det blev en rejäl putsning av rekorden i norr.
Citera
2026-06-03, 22:43
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Du kan omöjligen redan haft rätt när det är nästan 3 månader kvar av den kalendariska sommaren. Idag hade vi första högsommardagen i Göteborg. På eftermiddagen blåste värmen bort och det kom regn.

En dag varmt är ju meningslöst. Resten av veckan och nästa vecka kommer västkusten och hela sverige få regn, blåst och högst 15 grader. Låter mer som höst tycker jag.

Den enda milda månaden var mars resten av våren och förmodligen sommar kommer bli en köldchock med regn, blåst och kyla. Vi går mot en ny istid.
Citera
2026-06-03, 22:46
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
En dag varmt är ju meningslöst. Resten av veckan och nästa vecka kommer västkusten och hela sverige få regn, blåst och högst 15 grader. Låter mer som höst tycker jag.
Men det behövs regn, tänkte på det idag när jag såg marken som är snustorr.

Efter regn kommer solsken
Citera
2026-06-03, 22:48
Medlem
Citat:

Det stämmer inte, prognoserna visar att det ska vara runt 15 till 22 grader den närmsta veckan i befolkade trakter.

Har du någonsin hört talas om "midsommarväder"?
Citera
2026-06-04, 03:44
Medlem
Citat:
Det är 3:e året i rad med en varm vår. Det blev en rejäl putsning av rekorden i norr.

Nej, det stämmer inte alls

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-och-arstidernas-vader/arets-och-arstidernas-vader-och-vatten/2025-05-28-varen-2025---torr-och-varm-var-med-ostadig-avslutning
Citera
2026-06-04, 10:23
Medlem
Citat:
Nej, det stämmer inte alls

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-och-arstidernas-vader/arets-och-arstidernas-vader-och-vatten/2025-05-28-varen-2025---torr-och-varm-var-med-ostadig-avslutning

Nu kollar du på fel år. Jag menar såklart våren 2026 inte 2025.

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-och-arstidernas-vader/arets-och-arstidernas-vader-och-vatten/2026-05-28-varen-2026---rekordvarm-var-med-rekordvarm-inledning
Citera
2026-06-04, 10:28
Medlem
Citat:
Nu kollar du på fel år. Jag menar såklart våren 2026 inte 2025.

Tycker du att statistiken stödjer 3 år i rad med varm vår?
Citera
2026-06-04, 10:45
Medlem
Citat:
Tycker du att statistiken stödjer 3 år i rad med varm vår?

Ja, definitivt. 2024 var den varmaste våren på 10 år och bland de 5 varmaste som någonsin uppmätts för landet som helhet. 2025 var snäppet varmare och 2026 är den nya rekordhållaren.

2024 hade en väldigt varm maj som drog upp medelvärdet. 2025 och 2026 hade milda mars- och aprilmånader. Det innebär dock inte nödvändigtvis att dessa upplevdes som varma, särskilt inte om maj var svalare.
Citera
2026-06-06, 11:29
Medlem
Citat:
Ja, definitivt. 2024 var den varmaste våren på 10 år och bland de 5 varmaste som någonsin uppmätts för landet som helhet. 2025 var snäppet varmare och 2026 är den nya rekordhållaren.

2024 hade en väldigt varm maj som drog upp medelvärdet. 2025 och 2026 hade milda mars- och aprilmånader. Det innebär dock inte nödvändigtvis att dessa upplevdes som varma, särskilt inte om maj var svalare.

Smhi och deras "statistisk" går inte lita på längre. Smhi är statligt finansierat och därmed en del av klimatlögnpropagandan. Jag för egna mätningar och det skiljer väldigt ofta med den temp smhi presenterar, oftast är verklig temp både 1 eller ett par grader kallare.
Om du frågar folk i allmänhet om de upplever att årets vår och försommar varit varm kommer nästan alla säga nej. När det finns en så stor differens mellan de siffror staten presenterar och vad folk upplever då är det något som inte stämmer.
Mars är för övrigt mer av en vintermånad i halva landet så om du tar bort den ur vårstatistiken blir resultatet ett helt annat. Det verkar som du sitter och plockar russin ur kakan för att hitta siffror som stöder din klimatlögnpropaganda.
Senast redigerad av Al-Thar 2026-06-06 kl. 11:34.
Citera
2026-06-06, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Smhi och deras "statistisk" går inte lita på längre. Smhi är statligt finansierat och därmed en del av klimatlögnpropagandan. Jag för egna mätningar och det skiljer väldigt ofta med den temp smhi presenterar, oftast är verklig temp både 1 eller ett par grader kallare.
Om du frågar folk i allmänhet om de upplever att årets vår och försommar varit varm kommer nästan alla säga nej. När det finns en så stor differens mellan de siffror staten presenterar och vad folk upplever då är det något som inte stämmer.
Mars är för övrigt mer av en vintermånad i halva landet så om du tar bort den ur vårstatistiken blir resultatet ett helt annat. Det verkar som du sitter och plockar russin ur kakan för att hitta siffror som stöder din klimatlögnpropaganda.

Nej då, om du läser mitt inlägg så konstaterade jag själv att maj är den månad som främst påverkar folks upplevelse av våren. Men den kalendariska våren, per definition, är mars-maj. Konspirationsteorier om statlig lögnpropaganda ger jag inte mycket för.

Privata mätningar är bra, men sällan jämförbara med de som görs vid SMHI:s officiella mätstationer. Det har att göra med placering och kvalitén på utrustningen. Om du som exempel bor precis vid kusten eller mitt i skogen är det inget konstigt alls om det en sommardag är 1-3 varmare på en äng 10 km bort.
Senast redigerad av Jal16 2026-06-06 kl. 12:32.
Citera
2026-06-06, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar

Men maj är ju en sommarmånad och går därför bort ur statistiken, i stället kommer SMHI att börja räkna februari som vårmånad
Citera
2026-06-06, 19:35
Medlem
Citat:

Den enda milda månaden var mars resten av våren och förmodligen sommar kommer bli en köldchock med regn, blåst och kyla. Vi går mot en ny istid.

Exakt så. Jävla kuksommar igen. Det regnar ju fan varje dag. Men även fast regnet står som spön i backen, det blåser iskalla vindar och folk går runt och huttrar i jackor i mitten av juni så är dessa jävla klimatalarmister betalda av staten här i tråden och sprider sin lögnpropaganda om att det minsann blir varmare och vi håller på brinna upp!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in