Citat:
Ursprungligen postat av
kretinsky7
Normalt sett så tar man medalj i damernas sjukamp om man presterar i spannet 6400-6600 pts. Wärff hade 6271 pts i Götzis. Kan inte se det som helt uteslutet att hon kniper en medalj om hon lyckas toppa formen. Hon är ganska medioker i några grenar som längdhopp, 800m och 200m, och där finns det uppenbar förbättringspotential.
För medalj så har det krävts 6596 pts, 6515 pts, 6602 pts, 6408 och 6423 pts i de fem senaste EM:en.
Trots Wärffs fina resultat i Götzis och att hon är elva i Europa i år så är hon inte inkavlad till EM via rankingen. Både hon och Lovisa Karlsson behöver göra någon mer tävling i sommar och göra ett bra resultat. Kanske Ratingen eller SM.
Utifrån Wärffs Götzis-serie så tror jag att hon kan förbättra sig i kula och spjut. Däremot är jag tveksam om hon kan förbättra sig på 200 meter och i längd (mer än väldigt marginellt). Så 50-100 poäng till skulle hon kunna få vid en ny fullträff, men inte så mycket mer tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nossenos
Intressant. Jag är nog generellt inte lika optimistisk som du, med undantag för Almgren som jag absolut vill sätta upp som medaljkandidat. Roos skulle jag flytta till medaljutmanare och Perseus till osäkra medaljkandidater. De som nu befinner sig där skulle jag nog i flertalet fall hellre kalla möjliga topp åtta-kandidater, tror långt ifrån alla verkligen blir topp åtta ens. Som du själv skriver är läget osäkert på sprint. Där finns säkert ytterligare topp-åtta kandidater. Men knappast medaljörer. Vi skall komma ihåg att det i år är ett ”riktigt” EM utan att ett OS hägrar några månader senare. Konkurrensen blir säkert vassare än senast. Det ”ultimata” mästerskapet kan möjligen hålla tillbaka konkurrensen i några av grenarna men knappast i samma utsträckning som OS.
Mjo. Nu tror jag inte att både Axelina och Fanny tar medalj på EM men jag tror att en av dem gör det. När det gäller Fanny så har hon i år utomhus (4 tävlingar) bara tagit stryk av två européer, Schilder två gånger och Mabri en gång.