Igår, 14:04
Medlem
Om vi leker med en inte omöjlig tanke att S får 35 % i valet och M 17%.
Det troliga är ju då att talmannen ber S om möjligt bilda regering.Varför kan då inte M acceptera att blockpolitik vinsten är borta och man borde öka möjligheten av att kunna påverka i riksdagen istället.
S går troligen till val på ej blockpolitik vilket hatas av regeringingsunderlaget M.KD.L.SD.
M borde då stödja en S regering och en S budget.
Om inte S hittar stöd åt mitten eller över det hatliga blockpolitiken så går ju S till MP.V.C. Vilket är betydligt värre i mina ögon.Och jo jag röstar fortfarande M.
Citera
Igår, 14:10
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
M kommer väl aldrig att stödja S. De är ju politiskt varandras motpoler och största fiender.

S kan väl däremot försöka locka KD eller Centern.
Citera
Igår, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
M kommer väl aldrig att stödja S. De är ju politiskt varandras motpoler och största fiender.

S kan väl däremot försöka locka KD eller Centern.
Tror nog M är mer mogen politiskt än KD.C.
Lätare för M med de stora frågorna med S än med rabiata småpartier. Sedan måste bara M erkänna att S är större. Men snälla MP.V.C.Mycket bättre för M med bara S i regerings underlaget.
Citera
Igår, 14:35
Medlem
Ser ju hellre att S och M krokar arm än att miljötalibaner och kommunister får plats i riksdagen.
Citera
Igår, 14:37
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Det troliga är ju då att talmannen ber S om möjligt bilda regering.Varför kan då inte M acceptera att blockpolitik vinsten är borta och man borde öka möjligheten av att kunna påverka i riksdagen istället.
S går troligen till val på ej blockpolitik vilket hatas av regeringingsunderlaget M.KD.L.SD.
Om inte S hittar stöd åt mitten eller över det hatliga blockpolitiken så går ju S till MP.V.C. Vilket är betydligt värre i mina ögon.Och jo jag röstar fortfarande M.

En regering med S och M kommer inte att uppskattas av deras väljare då kompromisserna de behöver göra ger en urvattnad och spretig politik, så även om de kanske skulle klara fyra år ihop så kommer de att tappa rejält till nästa val, och vem gynnas mest av det tror du?
V i viss mån då vänsterorienterade sossar flyr dit, men framför allt SD som kommer att plocka massor av väljare från båda partierna då de är i opposition.

Det scenariot vill varken S eller M se.
Citera
Igår, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Ser ju hellre att S och M krokar arm än att miljötalibaner och kommunister får plats i riksdagen.
Min åsikt med.
Blir nog en mer vuxen debatt då.Kommer blir mer saklig debatt i riksdagen då med.
Citera
Igår, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
En regering med S och M kommer inte att uppskattas av deras väljare då kompromisserna de behöver göra ger en urvattnad och spretig politik, så även om de kanske skulle klara fyra år ihop så kommer de att tappa rejält till nästa val, och vem gynnas mest av det tror du?
V i viss mån då vänsterorienterade sossar flyr dit, men framför allt SD som kommer att plocka massor av väljare från båda partierna då de är i opposition.

Det scenariot vill varken S eller M se.
Nej M kommer inte sitta i regering. Det kommer bli en ren S regering. Men vore en vinst för M med en ren S budget och S politik än att blanda in MP.V.C.
Och framförallt en roligare debatt i riksdagen med en svag regering på 35%. Tvingar politiker till att bekänna färg och inte gömma sig bakom blockpolitik.
Citera
Igår, 18:36
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

S och M är motpoler i politiken finns ingen anledning för S att samarbeta med M!
Citera
Igår, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
S och M är motpoler i politiken finns ingen anledning för S att samarbeta med M!
Så du menar att M har mer gemensamt med MP.V ?
Citera
Igår, 20:16
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Så du menar att M har mer gemensamt med MP.V ?

Nej de har mer gemensamt med Kd och sd!
Citera
Idag, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej de har mer gemensamt med Kd och sd!
Hypotesen är ju att Tidö inte får över 50%.
Tidö går ju till val som just Tidö!
S går till val som S. Får inte S igenom mycket av sin politik eller budget med hjälp av något parti från Tidö tvingas ju S till MP.V C.Vilket inte skulle gynna M.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in