2026-06-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anno81
Dessa personer ska inte ha med barn att göra! De har levt i stort sett på fosterhemsbarnen och haft gott om pengar. Men de har även levt stort.
Just nu är bilarna och husbilen överskriven på dottern. Det har varit tidigare bråk och tjafs men även orosanmälan. Egna barn favoriter och fosterbarnen bara en ekonomisk grej.
Försäkringsbedräger och förskingring! De Avskyr inga medel för att tjäna pengar! Finns ju en orsak till att de flyttade och bytte län/kommun!
Hur det går i detta mål är osäkert men INGEN från deras tidigare bostadsort är ett dugg överraskade för att detta kommer nu. Det var på gång redan innan de flyttade men de bytte kommun och manipulerade soc och omgivningen då! De är väldigt slipade som familj!

Hur har du fått tag på uppgifter om att dottern står på bilarna?
Citera
2026-06-06, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen2025
Var väl den äldsta sonen som är misstänkt för ekobrott , men flydde som en skållad hund till Spanien och verkar bo i nån lyxvilla . Är den bekostad med fosterhemspengar kanske , vem vet

Låter som braxen är avundsjuk, så som jag vet så har han inte blivit åtalad för något brott. Detta skulle isåfall uppdagats i konkursen. Han lever väl ett liv som du aldrig kommer kunna göra braxen. Att dra in sonen tycker jag är bara löjligt. Han driver stora bolag idag och tjänar stora pengar. Så se dig själv i spegeln och skaffa ett liv istället.
Citera
2026-06-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilo78
Låter som braxen är avundsjuk, så som jag vet så har han inte blivit åtalad för något brott. Detta skulle isåfall uppdagats i konkursen. Han lever väl ett liv som du aldrig kommer kunna göra braxen. Att dra in sonen tycker jag är bara löjligt. Han driver stora bolag idag och tjänar stora pengar. Så se dig själv i spegeln och skaffa ett liv istället.

Åhå, jag tror nog att "han" spenderar en hel del tid här på flashback mitt i det extravaganta livet

En intressant detalj är att en av de vuxna sönerna plötsligt dök på ett HVB-hem för en anställningsintervju, där en av flickorna blivit placerade. Som av en händelse var det hans mamma som körde honom dit, tänk har han inte körkort mitt i lyxen...? Köras av mamsen till en jobbintervju låter verkligen framgångsrikt.
Flickan som var placerad där slog fullständigt bakut och han fick åka hem (med mamma...) med svansen mellan benen.

Gällande uppgiften att psykfallet till pappa i familjehemmet kört barn till HVB-hem står det i en sammanfattning av ett barnförhör i FUP:

En gång så hade barnen råkat göra något och sagt något fult ord. Då sa J åt *och * att
packa och sedan körde J dem till ett hem i Aneby. Hemmet var inte öppet så J körde hem
med dem igen och sedan fick de jättemycket skäll. Han sa att han skulle köra dit dem dagen efter men
det gjorde han aldrig. * blev rädd och det kändes jobbigt.

Detta beskrivs alltså av ett barn i förhör. Men du Akilo menar att den uppgiften om att de kördes till HVB-hem och hotades att bli lämnade där inte existerar i fupen?
Udda
Vi vet såklart inte om det hänt, eftersom vi inte var där, men det är felaktigt att påstå att detta inte finns i FUP, för detta berättar en av flickorna i förhör och det finns absolut i FUP.
Flickan som berättar om detta säger att hon var 10-11 år vid händelsen.
Citera
2026-06-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten-55
Jag tycker fortfarande att det är viktigt att skilja på vad som är bekräftade fakta och vad som är spekulationer. Att det funnits misstankar kring ett bolag eller att en konkursförvaltare gjort en anmälan innebär inte automatiskt att något brott har begåtts.

Det som också gör mig försiktig med att dra några slutsatser i det här fallet är att det, såvitt jag förstått, inte verkar finnas någon teknisk eller medicinsk bevisning som styrker de påstådda händelserna. Det betyder inte att man automatiskt kan avfärda anklagelserna, men det visar att saken är betydligt mer komplex än vad vissa inlägg ger sken av.

När det gäller familjehem känns det också som att många överskattar hur lönsamt det faktiskt är. De flesta som har insyn i verksamheten vet att det handlar om ett stort ansvar, mycket arbete och ofta barn med svåra erfarenheter och behov. Ersättningen är knappast någon genväg till ett lyxliv om man ser till den tid, energi och det engagemang som krävs.

Min spontana uppfattning är att familjen från början öppnade sitt hem för att hjälpa barn som behövde stöd och trygghet. Att vara familjehem är ett uppdrag som få människor är beredda att ta på sig, och de flesta gör det sannolikt av omtanke snarare än ekonomiska skäl.

Därför tycker jag att man ska vara försiktig med att dra långtgående slutsatser innan allt är ordentligt prövat. Att bygga upp en hel berättelse utifrån misstankar, ekonomi, boende eller rykten riskerar att säga mer om våra egna teorier än om vad som faktiskt har hänt. I dagens samhälle borde vi nog vara extra försiktiga med att behandla antaganden som sanningar.

Läs Fuppen så får vi se vad du bildar dig för uppfattning. En fråga är ju varför familjehemmet prompt skulle ta emot så många barn? Ta en titt på vad mannan taxerat senaste två åren så kan du själv se att det är rejäla summor. Hon uppger själv i fuppen att hon inte jobbar utan detta har varit hennes sysselsättning.
Citera
2026-06-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skakadsombebis
Åhå, jag tror nog att "han" spenderar en hel del tid här på flashback mitt i det extravaganta livet

En intressant detalj är att en av de vuxna sönerna plötsligt dök på ett HVB-hem för en anställningsintervju, där en av flickorna blivit placerade. Som av en händelse var det hans mamma som körde honom dit, tänk har han inte körkort mitt i lyxen...? Köras av mamsen till en jobbintervju låter verkligen framgångsrikt.
Flickan som var placerad där slog fullständigt bakut och han fick åka hem (med mamma...) med svansen mellan benen.

Gällande uppgiften att psykfallet till pappa i familjehemmet kört barn till HVB-hem står det i en sammanfattning av ett barnförhör i FUP:

En gång så hade barnen råkat göra något och sagt något fult ord. Då sa J åt *och * att
packa och sedan körde J dem till ett hem i Aneby. Hemmet var inte öppet så J körde hem
med dem igen och sedan fick de jättemycket skäll. Han sa att han skulle köra dit dem dagen efter men
det gjorde han aldrig. * blev rädd och det kändes jobbigt.

Detta beskrivs alltså av ett barn i förhör. Men du Akilo menar att den uppgiften om att de kördes till HVB-hem och hotades att bli lämnade där inte existerar i fupen?
Udda
Vi vet såklart inte om det hänt, eftersom vi inte var där, men det är felaktigt att påstå att detta inte finns i FUP, för detta berättar en av flickorna i förhör och det finns absolut i FUP.
Flickan som berättar om detta säger att hon var 10-11 år vid händelsen.

Det som står i FUP och det som åtalet faktiskt omfattar är inte samma sak. Förundersökningen innehåller många uppgifter, påståenden och berättelser, men det är åtalet som anger vad rätten ska pröva. Det är därför rimligt att fokusera på de konkreta gärningar som åklagaren valt att väcka åtal för.

Samtidigt framgår det av förhören att flera uppgifter är osammanhängande och att berättelser förändras över tid. Det är också en möjlig förklaring till att åtalet blivit relativt smalt jämfört med allt som förekommer i FUP. Det som inte gått att styrka tillräckligt har heller inte tagits med i åtalet.

Att ett barn berättar något i förhör innebär att uppgiften finns dokumenterad i FUP. Det innebär inte automatiskt att den är bevisad. Det är en viktig skillnad i varje rättsprocess.

När det gäller familjehemmets ekonomi framgår det enligt taxeringsuppgifter att familjehemsmamman även haft anställningar, bland annat inom kommunen. Oavsett vilket har familjens inkomster i sig ingen avgörande betydelse för frågan om de gärningar som åtalet gäller har begåtts eller inte.

Att familjehem får ersättning för sitt uppdrag är heller inget nytt eller anmärkningsvärt. Även HVB-verksamheter får betydande ersättningar per placerat barn. Diskussionen om inkomster riskerar därför att bli ett sidospår från den centrala frågan: vad som faktiskt kan bevisas i det aktuella åtalet.

Jag noterar också att flera här verkar betydligt mer intresserade av familjens ekonomi, barn och släktingar än av själva bevisvärderingen i målet.
Citera
2026-06-07, 07:11
Medlem
Det som står i FUP och det som åtalet faktiskt omfattar är inte samma sak.

Är det någon som påstått det, Akilo?

När det gäller familjehemmets ekonomi framgår det enligt taxeringsuppgifter att familjehemsmamman även haft anställningar, bland annat inom kommunen.

Ja, hon har haft anställningar. Enligt henne själv senast 2017 om jag minns rätt ur FUP.
Det är inte olagligt att ha dåligt omdöme och trycka in så många barn som möjligt för maximal vinst, men det kan vara svar på varför de ens var familjehem.
Varför tar du upp att hon ”haft anställningar inom kommunen” — det är snart 10 år sedan?
Det är inget snack om att familjehemmet tjänat storkovan på barnen.
Ingen av föräldrarna är utbildade men de har dragit in stora summor. Runt en miljon om året har bara kvinnan dragit in.
Det är inte olagligt, men kan som sagt säga något om drivkraften.

Förundersökningen innehåller många uppgifter, påståenden och berättelser, men det är åtalet som anger vad rätten ska pröva. Det är därför rimligt att fokusera på de konkreta gärningar som åklagaren valt att väcka åtal för.

Du är på Flashback nu. Vi som skriver i den här tråden ÄR intresserade av uppgifter som ges i förhören.

Sedan finns det säkert ett och annat nyreggat konto i tråden som har eget intresse i att uppgifter från FUP inte ska komma fram.
Men vet du Akilo? Jag tycker ABSOLUT att t.ex uppgiften att flera barn berättar att de varit ÖVERVAKADE MED KAMEROR till och med på toaletten, är intressant.
Enligt ett barn fanns det ”kameror överallt”.
Jag tror inte att ett barn med NPF som inte ens nått tonåren knappt vet att kameraövervakning är olagligt - så varför skulle hon spontant berätta det…?
Citera
2026-06-07, 09:50
Medlem
Citat:
Det som står i FUP och det som åtalet faktiskt omfattar är inte samma sak.

Är det någon som påstått det, Akilo?

När det gäller familjehemmets ekonomi framgår det enligt taxeringsuppgifter att familjehemsmamman även haft anställningar, bland annat inom kommunen.

Ja, hon har haft anställningar. Enligt henne själv senast 2017 om jag minns rätt ur FUP.
Det är inte olagligt att ha dåligt omdöme och trycka in så många barn som möjligt för maximal vinst, men det kan vara svar på varför de ens var familjehem.
Varför tar du upp att hon ”haft anställningar inom kommunen” — det är snart 10 år sedan?
Det är inget snack om att familjehemmet tjänat storkovan på barnen.
Ingen av föräldrarna är utbildade men de har dragit in stora summor. Runt en miljon om året har bara kvinnan dragit in.
Det är inte olagligt, men kan som sagt säga något om drivkraften.

Förundersökningen innehåller många uppgifter, påståenden och berättelser, men det är åtalet som anger vad rätten ska pröva. Det är därför rimligt att fokusera på de konkreta gärningar som åklagaren valt att väcka åtal för.

Du är på Flashback nu. Vi som skriver i den här tråden ÄR intresserade av uppgifter som ges i förhören.

Sedan finns det säkert ett och annat nyreggat konto i tråden som har eget intresse i att uppgifter från FUP inte ska komma fram.
Men vet du Akilo? Jag tycker ABSOLUT att t.ex uppgiften att flera barn berättar att de varit ÖVERVAKADE MED KAMEROR till och med på toaletten, är intressant.
Enligt ett barn fanns det ”kameror överallt”.
Jag tror inte att ett barn med NPF som inte ens nått tonåren knappt vet att kameraövervakning är olagligt - så varför skulle hon spontant berätta det…?

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan familjehemmets inkomster och frågan om vad som faktiskt har hänt i det aktuella målet.

Att någon tjänat pengar på att vara familjehem är i sig inte ett bevis för vare sig skuld eller oskuld. Ersättningar till familjehem är dessutom offentligt reglerade och avsedda att täcka ett uppdrag som ofta innebär ett mycket stort ansvar.

När det gäller det aktuella målet är det också värt att hålla isär vad paret faktiskt är åtalade för och andra uppgifter som förekommer i diskussionen. Åtalet gäller barnfridsbrott och misshandel, inte kameraövervakning. Uppgifter om kameror kan förekomma i förundersökningen eller i debatten kring fallet, men det är inte samma sak som vad åtalet avser.

Det har även framkommit uppgifter om att familjehemmet vid vissa tillfällen tackat nej till placeringar och att socialtjänsten samtidigt haft svårt att hitta familjer som varit villiga att öppna sina hem för barn i behov av placering. Sådana omständigheter kan vara relevanta för att förstå bakgrunden, men de avgör i sig inte frågan om skuld eller oskuld i det aktuella målet.

När det gäller uppgifter i FUP håller jag med om att de kan vara intressanta att diskutera, men det är också viktigt att komma ihåg att en förundersökning innehåller många olika påståenden som inte nödvändigtvis har prövats i domstol. Därför brukar man skilja mellan vad som står i FUP och vad åklagaren faktiskt anser sig kunna styrka genom att väcka åtal.
Citera
2026-06-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten-55
Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan familjehemmets inkomster och frågan om vad som faktiskt har hänt i det aktuella målet.

Att någon tjänat pengar på att vara familjehem är i sig inte ett bevis för vare sig skuld eller oskuld. Ersättningar till familjehem är dessutom offentligt reglerade och avsedda att täcka ett uppdrag som ofta innebär ett mycket stort ansvar.

När det gäller det aktuella målet är det också värt att hålla isär vad paret faktiskt är åtalade för och andra uppgifter som förekommer i diskussionen. Åtalet gäller barnfridsbrott och misshandel, inte kameraövervakning. Uppgifter om kameror kan förekomma i förundersökningen eller i debatten kring fallet, men det är inte samma sak som vad åtalet avser.

Det har även framkommit uppgifter om att familjehemmet vid vissa tillfällen tackat nej till placeringar och att socialtjänsten samtidigt haft svårt att hitta familjer som varit villiga att öppna sina hem för barn i behov av placering. Sådana omständigheter kan vara relevanta för att förstå bakgrunden, men de avgör i sig inte frågan om skuld eller oskuld i det aktuella målet.

När det gäller uppgifter i FUP håller jag med om att de kan vara intressanta att diskutera, men det är också viktigt att komma ihåg att en förundersökning innehåller många olika påståenden som inte nödvändigtvis har prövats i domstol. Därför brukar man skilja mellan vad som står i FUP och vad åklagaren faktiskt anser sig kunna styrka genom att väcka åtal.

Ni håller samma linje, du och vår käre Akilo.
Det är för att kunna diskutera uppgifter i fup som fuppar läggs upp här (inte i just detta fall, än) annars hade det räckt med åtalet.

Självklart vill vissa i tråden till varje pris undvika att barnens uppgifter om inlåsningar i jordkällare, kameror på toaletten, psykisk terror med mera, kommer ut.
Det är tydligt.

Ni som vill veta mer om vilket helvete barnen levt i kan ringa TR i Eksjö och säga att ni vill läsa Fup på plats. Målnummer finns bakåt i tråd.
De kan behöva sekretsspröva och då behöver de några dagar på sig.

Parets linje, att en 15-årig flicka ska ha duperat sju andra flickor och vuxna kvinnor, att berätta om psykisk och fysisk misshandel, övervakning och inlåsningar är ju skrattretande.
Flera av de som berättar är nu vuxna fd familjehemsbarn. Skulle de låta sig duperas av en 15-åring? Osannolikt.

Även detta, att barn låsts in i jordkällare, framgår i fupp. https://www.smt.se/eksjo/barnens-skrackuppgifter-blev-inlasta-i-jordkallaren/
Citera
2026-06-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ni håller samma linje, du och vår käre Akilo.
Det är för att kunna diskutera uppgifter i fup som fuppar läggs upp här (inte i just detta fall, än) annars hade det räckt med åtalet.

Självklart vill vissa i tråden till varje pris undvika att barnens uppgifter om inlåsningar i jordkällare, kameror på toaletten, psykisk terror med mera, kommer ut.
Det är tydligt.

Ni som vill veta mer om vilket helvete barnen levt i kan ringa TR i Eksjö och säga att ni vill läsa Fup på plats. Målnummer finns bakåt i tråd.
De kan behöva sekretsspröva och då behöver de några dagar på sig.

Parets linje, att en 15-årig flicka ska ha duperat sju andra flickor och vuxna kvinnor, att berätta om psykisk och fysisk misshandel, övervakning och inlåsningar är ju skrattretande.
Flera av de som berättar är nu vuxna fd familjehemsbarn. Skulle de låta sig duperas av en 15-åring? Osannolikt.

Även detta, att barn låsts in i jordkällare, framgår i fupp. https://www.smt.se/eksjo/barnens-skrackuppgifter-blev-inlasta-i-jordkallaren/

Jag tror inte att någon försöker hindra att uppgifter ur FUP diskuteras. Däremot tycker jag att det är rimligt att skilja mellan att en uppgift förekommer i ett förhör och att den faktiskt har prövats och bedömts som styrkt.

Att flera personer berättar liknande saker kan naturligtvis vara relevant, men det är också just sådant som domstolen har till uppgift att värdera. Antalet uppgifter i sig avgör inte automatiskt vad som är sant eller hur olika berättelser ska tolkas.

Samma sak gäller uppgifterna om jordkällare, kameror och andra påståenden. Att de förekommer i FUP gör dem intressanta att diskutera, men det betyder inte att man redan på förhand vet hur rätten kommer att bedöma dem eller vilken bevisning som finns för respektive uppgift.

Jag tycker därför att det är fullt möjligt att både läsa FUP och samtidigt ha ett öppet sinne inför domstolens bedömning. Annars riskerar man att hamna i samma fälla som man ofta kritiserar andra för – att ha bestämt sig för utgången innan hela processen är avslutad.
Citera
2026-06-07, 12:07
Medlem
Nu är ju inte flashback någon rättegång utan rent tyckande och tänkande, det är ju själva flashbacks idé.

Det som skrivs i tråden och det som det pratas om ger en mörk bild av familjehemmets vardagsliv.
Detta oavsett vad domen blir.
Det framkommer hur några i tråden försvarar familjehemmet till varje pris.

Familjen har öppnat upp hemmet av kärlek och trygghet står det i tråden. Kärlek till vad?
Det som kommenterats i tråden av parets inkomst, till det får inte glömmas de summor som betalas ut som inte är skattepliktiga.
Ett familjehem inte minst i deras höga ålder, har ett ansvar att säga ifrån till socialtjänsten när svårigheterna och belastningen blir för stor. Det ansvaret ligger endast på familjehemsparet.
Varför har de inte gjort det? De har hindrat andra att ha insyn och träffa barnen vilket framkommit i media.

Någon skriver att sonen tjänar stora pengar då han driver stora bolag. Förstår att du befinner dej väldigt väldigt nära familjen. Skrivs också att han lever ett liv som den andra trådskrivaren inte kommer att kunna göra. Märkligt skrivit.
Det finns många sätt att få in stora pengar på och allt som syns behöver man inte äga själv.

Nog om detta - denna rättegång går mot sitt slut och domen kommer om ca:2 veckor.
Oavsett hur det går måste det vara en social skam för paret.
Citera
2026-06-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenkare1
Nu är ju inte flashback någon rättegång utan rent tyckande och tänkande, det är ju själva flashbacks idé.

Det som skrivs i tråden och det som det pratas om ger en mörk bild av familjehemmets vardagsliv.

Familjen har öppnat upp hemmet av kärlek och trygghet står det i tråden. Kärlek till vad?
Det som kommenterats i tråden av parets inkomst, till det får inte glömmas de summor som betalas ut som inte är skattepliktiga.
Ett familjehem inte minst i deras höga ålder, har ett ansvar att säga ifrån till socialtjänsten när svårigheterna och belastningen blir för stor. Det ansvaret ligger endast på familjehemsparet.
Varför har de inte gjort det? De har hindrat andra att ha insyn och träffa barnen vilket framkommit i media.

Någon skriver att sonen tjänar stora pengar då han driver stora bolag. Förstår att du befinner dej väldigt väldigt nära familjen. Skrivs också att han lever ett liv som den andra trådskrivaren inte kommer att kunna göra. Märkligt skrivit.
Det finns många sätt att få in stora pengar på och allt som syns behöver man inte äga själv.

Nog om detta - denna rättegång går mot sitt slut och domen kommer om ca:2 veckor.

Jag tycker faktiskt inte att någon här behöver försvara familjehemsparet för att samtidigt försöka se saken från mer än ett perspektiv. Att resonera kring olika möjligheter är inte samma sak som att ta ställning för någon.

Det som däremot blivit tydligt i tråden är att vissa verkar ha haft en väldigt negativ uppfattning om familjen långt innan rättegången ens började. Ibland får man nästan känslan av att det finns personliga motsättningar eller ett ogillande sedan tidigare som färgar hur vissa väljer att tolka all information som kommer fram.

Jag reagerar också på formuleringen att paret borde känna social skam oavsett hur domen blir. Om man anser att rättsprocessen är viktig borde väl domen också spela roll? Annars har man ju redan bestämt sig i förväg.

Och ärligt talat tror jag att väldigt få här faktiskt vet hur det är att vara familjehem. Det innebär ett stort ansvar, ofta dygnet runt, och att ta hand om barn som ibland bär med sig svåra erfarenheter och trauman. Man behöver inte tycka synd om någon för att samtidigt inse att verkligheten sannolikt är mer komplex än vad ett kommentarsfält kan fånga.

Jag tycker därför inte att det handlar om att försvara någon, utan om att försöka behålla ett visst mått av nyansering och inte utgå från att man redan känner till hela sanningen.
Citera
2026-06-07, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenkare1

“Kärlek till vad?” känns som en märklig fråga. De flesta människor som väljer att bli familjehem gör det sannolikt för att de vill hjälpa barn som behöver trygghet och stabilitet. Man behöver inte tro att någon är perfekt för att förstå att det ofta finns goda intentioner bakom att man öppnar sitt hem för placerade barn.

När det gäller ekonomin tycker jag att många verkar väldigt fokuserade på pengar. Ersättningarna till familjehem är inte någon hemlighet och systemet har sett ut så under lång tid. Om det nu är så lukrativt som vissa påstår kan man ju fråga sig varför det samtidigt råder stor brist på familjehem runt om i landet.

Frågan om de borde ha sagt ifrån tidigare är naturligtvis relevant, men ingen av oss här känner till alla omständigheter eller vilken dialog som funnits med socialtjänsten genom åren. Det blir lätt att i efterhand säga exakt vad någon borde ha gjort när man inte har hela bilden.

När det gäller uppgifter som förekommit i media tycker jag också att man ska komma ihåg att media sällan presenterar hela materialet eller alla perspektiv. Därför känns det klokt att vara försiktig med tvärsäkra slutsatser innan allt har prövats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in