2026-06-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
"Jämställdhet, skola och sjukvård är frågor som unga kvinnor värderar högt och därför tenderar de att rösta mer på de rödgröna partierna."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unga-man-och-unga-kvinnor-rostar-allt-mer-olika

Vad någon killgissande opinionsansvarig säger ger jag inte mycket för.

"Per Söderpalm tror att den stora skillnaden i partisympatier hos de unga väljarna beror på hur könen värderar olika frågor. Jämställdhet, skola och sjukvård är frågor som unga kvinnor värderar högt och därför tenderar de att rösta mer på de rödgröna partierna. Bland unga män står frågan om lag och ordning och migration högt."
Citera
2026-06-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Kvinnor föder ynka 1,42 barn per kvinna. Sluta skyll ifrån dig. Det finns alla jävla möjligheter och fantastiska förutsättningar för kvinnor att skaffa barn idag. Bättre än någonsin. Ändå klarar ni inte av mer än ynka 1,42.

Varför? För ni ska resa jorden runt, förverkliga er själva, ligga med halva Tinder, plugga 3 masters, och jobba på ert låtsasjobb i 10 år, innan ni ens funderar på barn. Problemet är att ni då är 35 och 10-15 år förbi ert bäst före-datum och sjunger på absolut sista versen vad gäller fertilitet.

Förutsättningarna, välfärd, förlossningsvård etc är bättre än NÅGONSIN. Och ändå föder kvinnor färre barn än NÅGONSIN. Ditt resonemang går helt enkelt inte ihop.

Men fine, gör som ni vill. Men det är fruktansvärt osmakligt att skylla ifrån sig på det sättet du gör. Ta åtminstone lite ansvar för era egna val istället för att likt små barn skylla allt på omvärlden.

Och om du hade lyssnat på inslaget så hade du också fått reda på att din vanföreställning om att kvinnor är medvetna om sin fertilitet inte stämmer. Utan när de gjort allt ovanstående och slutligen vid 35 ska skaffa barn så blir de förvånade när det inte går pga utgången fertilitet. Du borde helt enkelt lyssna på expertisen istället för att sitta här och killgissa.

Men ja, eftersom din moster Märta födde 7 barn efter 40 så kan vi väl avfärda allt som sägs i inslaget. Dina anekdoter väger ju alltid tyngre än statistik och fakta.

Kvinnor och män vill i regel ha cirka 2 barn. Det måste väl ändå vara upp till varje familj hur många/få barn de vill ha, eller?

Vet du vad jag gjorde innan jag träffade den rätta och fick mina två barn?
Jag ska beskriva det:
Träffade en partner när jag var 19 år som jag trodde skulle bli min livspartner och att vi skulle få några knoddar. Vi var tillsammans tills jag var 22 år. Denna partner behandlade mig illa. Våld av en viss art. Mer än så skriver jag inte. Under vårt förhållande jobbade jag (bland annat inom bygg, men främst inom vården) och pluggade. När det tog slut. Fortsatte jag att plugga och jobba. Men var sårad och inte så sugen på något nytt förhållande. Så tog hand mycket om mina äldre släktingar också. Jobbade inom bygg. Reste jag utomlands, så gjorde jag det med mina äldre släktingar. Där jag även tog hand om mina äldre släktingar. Kvaddade ryggen i mitt arbete inom bygg. Så fick svida om och börja plugga något annat (hade innan haft en dröm om att bli egen företagare inom bygg) och började sedan jobba med det jag pluggat till. Under denna tid hade jag några kortare (några månader) eller längre förhållanden (några år). Bra personer oftast, men ingen som helt ville satsa, så blev därav inga barn gjorda. Jag blev alltid dumpad, till slut. Och under alla dessa år tog jag hand om mina äldre släktingar. ägnade mig åt mina nördiga hobbies. Tränade. Umgicks med mina vänner. Jobbade. Och eller pluggade. När jag var en bit över 30 träffade jag min nuvarande partner, vi blev tok-kära, flyttade ihop och förlovade oss. Och fick våra två underbara barn! Båda var då över 35 år.

Jag har alltså bidragit till samhället både yrkesmässigt: när jag jobbade inom bygg och inom vården och även nu. Samt bidragit till familjen: genom att ta hand om mina äldre släktingar samt ta hand om mina barn.

Detta är på inget sätt ovanligt. Det är så många lever sina liv. Iaf. av oss vanliga dödliga män och kvinnor.

Fel. Min äldre släkting som fick 6 barn, fick sitt första när hon var 29 år, tre barn när hon var mellan 30-39 och sina två yngsta barn när hon var mellan 40-44 år.
Citera
2026-06-06, 15:05
Medlem
Citat:
Vad någon killgissande opinionsansvarig säger ger jag inte mycket för.

"Per Söderpalm tror att den stora skillnaden i partisympatier hos de unga väljarna beror på hur könen värderar olika frågor. Jämställdhet, skola och sjukvård är frågor som unga kvinnor värderar högt och därför tenderar de att rösta mer på de rödgröna partierna. Bland unga män står frågan om lag och ordning och migration högt."

Och du sitter här och tror att kvinnor röstar med röven. Per Söderpalm har mer på fötterna i det han tror.
Citera
2026-06-06, 15:08
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Om du inte tror mig, så kan du kolla nedan.

"Jämställdhet, skola och sjukvård är frågor som unga kvinnor värderar högt och därför tenderar de att rösta mer på de rödgröna partierna. Bland unga män står frågan om lag och ordning och migration högt." https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unga-man-och-unga-kvinnor-rostar-allt-mer-olika

Du glömmer bort att sossarna är det största röda partiet. Och dessa har i princip en lika hård migrationspolitik som moderaterna har. Det var sossarna som satte ner foten vid flyktingkrisen 2015-2016. Och stramade rentav upp migrationspolitiken mer än vad tex. KD och liberalerna ville (blå partier) ville.

Migrationsvänliga partier är framförallt de gröna partierna: MP och C.

Och hur många kvinnor röstade på sossarna 2022? Jo, 34%.
Och på MP: ynka 6%. Och på C: jo, 8%. Det var fler kvinnor som röstade på moderaterna (17%) och på SD (16%).

34% av kvinnorna ville alltså ha bra välfärd och stram migrationspolitik a la sossarna.
Och 26% av männen vill ha bra välfärd och stram migrationspolitik a la sossarna.

Endast 10% av männen röstar grönt (på MP eller på C).
14% av kvinnorna gjorde det.

1. MP och V röstar i princip identiskt i samtliga frågor och jag står fast vid det jag hittills presenterat - inklusive att kvinnor som röstar höger säger att de gör det för att de värnar demokrati, jämställdhet, välfärd och trygghet.

2. S har defintivit inte i närheten av så hård migrationspolitik som Tidö. De kände sig TVINGADE att strypa migrationen, de beklagade det djupt och lät lagändringen vara tillfällig. De övriga lagändringar som var nödvändiga kom övht aldrig upp på bordet, det är Tidö som i raskt takt trummat igenom en mycket storskalig reformering av migrationsrelaterade lagar (inkl påföljdssystemet givetvis eftersom kopplingen är tydlig).

3. Igen: varför röstar män vänster, enligt din teori?
Citera
2026-06-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
1. MP och V röstar i princip identiskt i samtliga frågor och jag står fast vid det jag hittills presenterat - inklusive att kvinnor som röstar höger säger att de gör det för att de värnar demokrati, jämställdhet, välfärd och trygghet.

2. S har defintivit inte i närheten av så hård migrationspolitik som Tidö. De kände sig TVINGADE att strypa migrationen, de beklagade det djupt och lät lagändringen vara tillfällig. De övriga lagändringar som var nödvändiga kom övht aldrig upp på bordet, det är Tidö som i raskt takt trummat igenom en mycket storskalig reformering av migrationsrelaterade lagar (inkl påföljdssystemet givetvis eftersom kopplingen är tydlig).

3. Igen: varför röstar män vänster, enligt din teori?

1. Ja, V och MP, ja. Men V har också väldigt få kvinnliga väljare: 8%. Betydligt fler kvinnor röstade på SD (16%) och moderaterna (17%).

2. Men du. Jag skrev att sossarna har samma strama migrationspolitik som moderaterna. Moderaterna är inte synonymt med Tidö. Men i Tidö ingår SD, som har en ännu stramare migrationspolitik än både sossarna och Moderaterna, vilket moderaterna har fått anpassa sig till. Återigen: sossarna hade 34% av de kvinnliga rösterna.

3. För välfärden! Precis som de kvinnor som röstar rött gör! För välfärden! Flertalet av de som röstar rött röstar på sossarna (både män och kvinnor som röstar rött gör det). Och sossarna har som sagt ar bra välfärdspolitik och stram migrationspolitik.

Men precis som moderaterna nu behöver kompromissa med SD, KD och L. Så behövde sossarna kompromissa med V, MP och C mellan 2018-2022. Och det blir inte optimalt.

Hade sossarna fått en egen majoritet. Så hade det varit både bra välfärd i Sverige och stram migrationspolitik. Men hur fan ska sossarnas väljare kunnat förutse att sossarna skulle nödgats att samarbeta med V, MP och C?

Det bästa för Sverige hade förmodligen varit ett samarbete mellan sossarna och SD. De två största partierna, som givetvis är de två största av solklara anledningar. Folk vill ha bra välfärd och en stramare migrationspolitik. Så även kvinnor (förutom ett fåtal som vill ha friare invandring).

Och då flest kvinnor röstar på sossarna, moderaterna, SD och KD (73%) så blir det helt galet och en antifeministisk myt att påstå att kvinnor "rösta för ökad invandring och för att få hit kriminella och våldtäktsförövare". Inte ens de 26% kvinnor som röstar på V, MP, C eller L vill ju ha hit "kriminella och våldtäktsmän". Ingen vill det! Det är bara en antifeministisk myt att påstå att kvinnor röstar som de gör för att få hit "kriminella och våldtäktsmän".
Senast redigerad av TomatKungen 2026-06-06 kl. 15:27.
Citera
2026-06-06, 15:31
Medlem
Citat:
Och du sitter här och tror att kvinnor röstar med röven. Per Söderpalm har mer på fötterna i det han tror.

Jag tror ingenting. Jag sa att det lika gärna kan vara så.

Och vad killgissaren har på fötterna vet du ingenting om.
Citera
2026-06-06, 15:46
Medlem
Citat:
Kvinnor och män vill i regel ha cirka 2 barn. Det måste väl ändå vara upp till varje familj hur många/få barn de vill ha, eller?

Vet du vad jag gjorde innan jag träffade den rätta och fick mina två barn?
Jag ska beskriva det:
Träffade en partner när jag var 19 år som jag trodde skulle bli min livspartner och att vi skulle få några knoddar. Vi var tillsammans tills jag var 22 år. Denna partner behandlade mig illa. Våld av en viss art. Mer än så skriver jag inte. Under vårt förhållande jobbade jag (bland annat inom bygg, men främst inom vården) och pluggade. När det tog slut. Fortsatte jag att plugga och jobba. Men var sårad och inte så sugen på något nytt förhållande. Så tog hand mycket om mina äldre släktingar också. Jobbade inom bygg. Reste jag utomlands, så gjorde jag det med mina äldre släktingar. Där jag även tog hand om mina äldre släktingar. Kvaddade ryggen i mitt arbete inom bygg. Så fick svida om och börja plugga något annat (hade innan haft en dröm om att bli egen företagare inom bygg) och började sedan jobba med det jag pluggat till. Under denna tid hade jag några kortare (några månader) eller längre förhållanden (några år). Bra personer oftast, men ingen som helt ville satsa, så blev därav inga barn gjorda. Jag blev alltid dumpad, till slut. Och under alla dessa år tog jag hand om mina äldre släktingar. ägnade mig åt mina nördiga hobbies. Tränade. Umgicks med mina vänner. Jobbade. Och eller pluggade. När jag var en bit över 30 träffade jag min nuvarande partner, vi blev tok-kära, flyttade ihop och förlovade oss. Och fick våra två underbara barn! Båda var då över 35 år.

Jag har alltså bidragit till samhället både yrkesmässigt: när jag jobbade inom bygg och inom vården och även nu. Samt bidragit till familjen: genom att ta hand om mina äldre släktingar samt ta hand om mina barn.

Detta är på inget sätt ovanligt. Det är så många lever sina liv. Iaf. av oss vanliga dödliga män och kvinnor.

Fel. Min äldre släkting som fick 6 barn, fick sitt första när hon var 29 år, tre barn när hon var mellan 30-39 och sina två yngsta barn när hon var mellan 40-44 år.

Avslöja inte för mycket nu så att du råkar röja din anonymitet. Tur att du i alla fall hemlighåller din könstillhörighet...

Jag har inte sagt att man inte ska få välja själv. Jag har bara konstaterat att dina ursäkter och resonemang inte håller. Förr klarade kvinnor av att föda betydligt fler barn, trots betydligt sämre förutsättningar, förlossningsvård osv än idag. Och någon gång förr eller senare måste ju kvinnor steppa upp och börja föda fler barn, annars finns inte Sverige och svenska folket kvar längre.
Citera
2026-06-06, 15:57
Medlem
Citat:
Jag tror ingenting. Jag sa att det lika gärna kan vara så.

Och vad killgissaren har på fötterna vet du ingenting om.

Om man anstränger sig för att gå till vallokalen, så har man givetvis även ansträngt sig att läsa på om vad de olika partierna står för.
Citera
2026-06-06, 16:04
Medlem
Citat:
Avslöja inte för mycket nu så att du råkar röja din anonymitet. Tur att du i alla fall hemlighåller din könstillhörighet...

Jag har inte sagt att man inte ska få välja själv. Jag har bara konstaterat att dina ursäkter och resonemang inte håller. Förr klarade kvinnor av att föda betydligt fler barn, trots betydligt sämre förutsättningar, förlossningsvård osv än idag. Och någon gång förr eller senare måste ju kvinnor steppa upp och börja föda fler barn, annars finns inte Sverige och svenska folket kvar längre.

Och min exakta ålder, och mina barns exakta åldrar, och min partners exakta ålder, och mitt nuvarande arbete, och min utbildning, och vart jag bor etc. Finns mycket jag aldrig skriver ut här. Förutom min könstillhörighet. Allt för att hålla på anonymiteten. Det lilla jag skrev om mig själv nu, är så pass litet att ingen ändå kan fatta att jag är jag.

Och? På vilket vis är det ditt problem om Sverige och svenskarna inte finns om typ 4000 år?
Och är du så neurotisk kring det, så borde du rimligtvis vara ännu mer neurotisk kring klimatfrågan. Och kring multiresistenta bakterier. Troligare är nämligen att klimatet kollapsar och vi dör ut pga. det eller att vi dör ut av sjukdomar som nu går att behandla med antibiotika.

Kvinnor föder de barn kvinnorna och deras män vill ha.
Citera
2026-06-06, 17:00
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
1. Ja, V och MP, ja. Men V har också väldigt få kvinnliga väljare: 8%. Betydligt fler kvinnor röstade på SD (16%) och moderaterna (17%).

Det jag ville ha sagt är att V och MP är fullt jämförbara, både gällande politik och galenskap. Socialliberala C behöver hållas för sig, än så länge.

Citat:
2. Men du. Jag skrev att sossarna har samma strama migrationspolitik som moderaterna. Moderaterna är inte synonymt med Tidö. Men i Tidö ingår SD, som har en ännu stramare migrationspolitik än både sossarna och Moderaterna, vilket moderaterna har fått anpassa sig till. Återigen: sossarna hade 34% av de kvinnliga rösterna.

Jag vet vad du skrev och den migrationspolitik som nu förs är lika mycket M som det är SD, det har inte varit några blodiga förhandlingar. Detta vet jag eftersom jag själv är M. Det jag också vet att avståndet mellan M och S i migrationsfrågan är betydligt mindre idag än det varit tidigare - som papperstiger. Det ENDA som S skärpt är retoriken. Sista gången S gjorde något vettigt och trovärdigt när det gäller migrationspolitiken var det alldeles utmärkta Luciabeslutet som aldrig borde rivits upp. Därefter har de varit starkt drivande till den huvudlösa migrationspolitik som sabbat hela välfärdssverige.

Tittar vi på retoriken ser vi dock att det finns stora skillnader. M lägger större vikt vid kontroll, återvandring, assimilation och ytterligare minskad invandring, medan S betonar att en stram migrationspolitik ska kombineras med humanitet och fungerande integration, de har inte gett upp islam och mångkultur. M har också varit mer drivande i frågor som rör ökat återvandringsstöd och att uppmuntra frivillig återvandring. En annan viktig skillnad som säger allt som behöver sägas är de politiska samarbetena. M regerar tillsammans med partier som i huvudsak förespråkar en mer restriktiv migrationspolitik, medan S fortfarande är beroende av stöd från partier med positiv syn på invandring och som redan förbereder att de ska riva upp alla de lagändringar som genomförts för att rädda landet. OM S hade stått för välfärd och stram migrationspolitik så hade de tagit makten med stöd av SD. S saknar 100% trovärdighet.

Citat:
3. För välfärden! Precis som de kvinnor som röstar rött gör! För välfärden! Flertalet av de som röstar rött röstar på sossarna (både män och kvinnor som röstar rött gör det). Och sossarna har som sagt ar bra välfärdspolitik och stram migrationspolitik.

Men precis som moderaterna nu behöver kompromissa med SD, KD och L. Så behövde sossarna kompromissa med V, MP och C mellan 2018-2022. Och det blir inte optimalt.

Hade sossarna fått en egen majoritet. Så hade det varit både bra välfärd i Sverige och stram migrationspolitik. Men hur fan ska sossarnas väljare kunnat förutse att sossarna skulle nödgats att samarbeta med V, MP och C?

Du har en kraftig övertro till S, de saknar helt trovärdighet. De har snedseglat i 30 år, detta är S:
https://cdn.newsvoice.se/wp-content/uploads/2025/06/delaktighet-identitet-integration.pdf

Citat:
Det bästa för Sverige hade förmodligen varit ett samarbete mellan sossarna och SD. De två största partierna, som givetvis är de två största av solklara anledningar. Folk vill ha bra välfärd och en stramare migrationspolitik. Så även kvinnor (förutom ett fåtal som vill ha friare invandring).

Ja, fast M är räddningen sett till kriminalvårdspolitik. Det är det enda partiet som förstår vilken lagstiftning Sverige behöver ha år 2026. S är fast i tankegodset från hur en människa fungerar från tiden då Sverige var etniskt och kulturellt homogent och den människan går inte att jämföra, inte ens pyttelite, med de människor som kommer från muslimska MENA.

Citat:
Och då flest kvinnor röstar på sossarna, moderaterna, SD och KD (73%) så blir det helt galet och en antifeministisk myt att påstå att kvinnor "rösta för ökad invandring och för att få hit kriminella och våldtäktsförövare". Inte ens de 26% kvinnor som röstar på V, MP, C eller L vill ju ha hit "kriminella och våldtäktsmän". Ingen vill det! Det är bara en antifeministisk myt att påstå att kvinnor röstar som de gör för att få hit "kriminella och våldtäktsmän".

Givetvis röstar inte svenska kvinnor för att de vill ha hit våldsamma män som våldtar dem, deras barn och deras åldrande mammor. Däremot är många av dem så förbannat korkade att de inte fattar att det finns ett tydligt "vi" och "dem" och att de köper myten att de som kommer hit flytt för sina liv och att bara Sverige kan rädda dem.
Citera
2026-06-06, 19:24
Medlem
Citat:
Om man anstränger sig för att gå till vallokalen, så har man givetvis även ansträngt sig att läsa på om vad de olika partierna står för.

Haha, nej det gör folk inte i regel. De får höra att man ska vara en duktig medborgare och rösta och att man då ska rösta rödgrönt. Och eftersom kvinnor är sämre än män på att tänka själva och ta egna beslut så är det fler kvinnor än män som röstar rödgrönt. Propagandan biter bättre på kvinnor helt enkelt.
Citera
2026-06-06, 19:42
Medlem
Citat:
Och min exakta ålder, och mina barns exakta åldrar, och min partners exakta ålder, och mitt nuvarande arbete, och min utbildning, och vart jag bor etc. Finns mycket jag aldrig skriver ut här. Förutom min könstillhörighet. Allt för att hålla på anonymiteten. Det lilla jag skrev om mig själv nu, är så pass litet att ingen ändå kan fatta att jag är jag.

Med tanke på din gigantiska umgängeskrets så är det nog inte omöjligt att någon ur den läser här och känner igen dig när du så detaljerat berättar din livshistoria gång på gång. Att avslöja ditt kön gör ju inte till eller från eftersom det ändå bara finns två alternativ. Är det inte det ena så är det ju det andra, liksom.

Så det är uppenbart att du främst hemlighåller ditt kön av andra anledningar. T ex för att skaffa dig (vad du tror) fördelar i debatten.

Citat:
Och? På vilket vis är det ditt problem om Sverige och svenskarna inte finns om typ 4000 år?
Och är du så neurotisk kring det, så borde du rimligtvis vara ännu mer neurotisk kring klimatfrågan. Och kring multiresistenta bakterier. Troligare är nämligen att klimatet kollapsar och vi dör ut pga. det eller att vi dör ut av sjukdomar som nu går att behandla med antibiotika.

Kvinnor föder de barn kvinnorna och deras män vill ha.

Så oväntat att du gått på klimatpropagandan också. Men du kan ju joina din favoritfeminist till klimathysteriker Erika Bjerström i hennes klimatkamp då, om du nu är så orolig över det.

4000 år? Svenskar kommer vara minoritet i Sverige inom 50-100 år om nuvarande trend fortsätter. Kvinnor röstar hit muslimer och vägrar samtidigt föda mer än 1,42 barn (siffran blir förstås ännu lägre om vi bara räknar svenska kvinnor). T om du borde kunna se vartåt de barkar.

Men visst, om du inte har några problem med att din moster Märtas barnbarn och barnbarnsbarn tvingas bära burka och bli stenade till döds när de blivit våldtagna för att dagens kvinnor prioriterade 3 magisterexamen och kukkarusell istället för att föda barn, så får det stå för dig.

Jag konstaterar bara hur det ser ut och vartåt det barkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in