Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
1. Ja, V och MP, ja. Men V har också väldigt få kvinnliga väljare: 8%. Betydligt fler kvinnor röstade på SD (16%) och moderaterna (17%).
Det jag ville ha sagt är att V och MP är fullt jämförbara, både gällande politik och galenskap. Socialliberala C behöver hållas för sig, än så länge.
Citat:
2. Men du. Jag skrev att sossarna har samma strama migrationspolitik som moderaterna. Moderaterna är inte synonymt med Tidö. Men i Tidö ingår SD, som har en ännu stramare migrationspolitik än både sossarna och Moderaterna, vilket moderaterna har fått anpassa sig till. Återigen: sossarna hade 34% av de kvinnliga rösterna.
Jag vet vad du skrev och den migrationspolitik som nu förs är lika mycket M som det är SD, det har inte varit några blodiga förhandlingar. Detta vet jag eftersom jag själv är M. Det jag också vet att avståndet mellan M och S i migrationsfrågan är betydligt mindre idag än det varit tidigare - som papperstiger. Det ENDA som S skärpt är retoriken. Sista gången S gjorde något vettigt och trovärdigt när det gäller migrationspolitiken var det alldeles utmärkta Luciabeslutet som aldrig borde rivits upp. Därefter har de varit starkt drivande till den huvudlösa migrationspolitik som sabbat hela välfärdssverige.
Tittar vi på retoriken ser vi dock att det finns stora skillnader. M lägger större vikt vid kontroll, återvandring, assimilation och ytterligare minskad invandring, medan S betonar att en stram migrationspolitik ska kombineras med humanitet och fungerande integration, de har inte gett upp islam och mångkultur. M har också varit mer drivande i frågor som rör ökat återvandringsstöd och att uppmuntra frivillig återvandring. En annan viktig skillnad som säger allt som behöver sägas är de politiska samarbetena. M regerar tillsammans med partier som i huvudsak förespråkar en mer restriktiv migrationspolitik, medan S fortfarande är beroende av stöd från partier med positiv syn på invandring och som redan förbereder att de ska riva upp alla de lagändringar som genomförts för att rädda landet. OM S hade stått för välfärd och stram migrationspolitik så hade de tagit makten med stöd av SD. S saknar 100% trovärdighet.
Citat:
3. För välfärden! Precis som de kvinnor som röstar rött gör! För välfärden! Flertalet av de som röstar rött röstar på sossarna (både män och kvinnor som röstar rött gör det). Och sossarna har som sagt ar bra välfärdspolitik och stram migrationspolitik.
Men precis som moderaterna nu behöver kompromissa med SD, KD och L. Så behövde sossarna kompromissa med V, MP och C mellan 2018-2022. Och det blir inte optimalt.
Hade sossarna fått en egen majoritet. Så hade det varit både bra välfärd i Sverige och stram migrationspolitik. Men hur fan ska sossarnas väljare kunnat förutse att sossarna skulle nödgats att samarbeta med V, MP och C?
Du har en kraftig övertro till S, de saknar helt trovärdighet. De har snedseglat i 30 år, detta är S:
https://cdn.newsvoice.se/wp-content/uploads/2025/06/delaktighet-identitet-integration.pdf
Citat:
Det bästa för Sverige hade förmodligen varit ett samarbete mellan sossarna och SD. De två största partierna, som givetvis är de två största av solklara anledningar. Folk vill ha bra välfärd och en stramare migrationspolitik. Så även kvinnor (förutom ett fåtal som vill ha friare invandring).
Ja, fast M är räddningen sett till kriminalvårdspolitik. Det är det enda partiet som förstår vilken lagstiftning Sverige behöver ha år 2026. S är fast i tankegodset från hur en människa fungerar från tiden då Sverige var etniskt och kulturellt homogent och den människan går inte att jämföra, inte ens pyttelite, med de människor som kommer från muslimska MENA.
Citat:
Och då flest kvinnor röstar på sossarna, moderaterna, SD och KD (73%) så blir det helt galet och en antifeministisk myt att påstå att kvinnor "rösta för ökad invandring och för att få hit kriminella och våldtäktsförövare". Inte ens de 26% kvinnor som röstar på V, MP, C eller L vill ju ha hit "kriminella och våldtäktsmän". Ingen vill det! Det är bara en antifeministisk myt att påstå att kvinnor röstar som de gör för att få hit "kriminella och våldtäktsmän".
Givetvis röstar inte svenska kvinnor för att de vill ha hit våldsamma män som våldtar dem, deras barn och deras åldrande mammor. Däremot är många av dem så förbannat korkade att de inte fattar att det finns ett tydligt "vi" och "dem" och att de köper myten att de som kommer hit flytt för sina liv och att bara Sverige kan rädda dem.