2026-06-05, 18:44
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Innebörden av rasist har sannerligen utvecklats med åren. Nu har det gått så långt att kritik mot någon som inte är etnisk svensk, är rasism.
Citera
2026-06-05, 18:53
Medlem
SmartSkalles avatar
Illegala Araber som snor Svenskarnas hårt injobbade skattepengar...inget nytt under solen som vanligt.
Citera
2026-06-05, 18:59
Medlem
Trådstarten är ju bara löjlig. Det handlar inte om avundsjuka, rasistisk eller ej, om man reagerar på att oärliga människor kan leka "entreprenörer" och bli rika på att sno åt sig skattepengar som ska gå till förskolor, skoilor, vård, äldrevård, etc. etc.

Tyvärr har hela idén med att släppa in andra än offentliga aktörer lett både till utarmning av de tjänster medborgarna har rätt till, och osund konkurrens. En aktör som verkligen ärligt vill ge bra vård (etc.) har inte en chans mot skojarna.
Citera
2026-06-05, 19:03
Medlem
Mindbusinesss avatar
Om det är så här lönsamt med förskolor, varför kör inte kommunerna i egen regi?
Citera
2026-06-06, 02:32
Medlem
CyberIngmars avatar
Jag hade uppfattningen att rödgröna och vänstersympatisörer är emot vinster i välfärden?
Citera
2026-06-06, 09:12
Medlem
kyrkstockens avatar
Plocka ut 27 miljoner på en förskola som drivs i lägenhet i bottenplan på ett hyreshus?
Det låter orimligt.

Kan det hänga samman med att det kostar mer att ha ett barn på dagis i sverige än att ha ett barn på europas finaste privatskola Eton med helpension?

Jag har undrat sedan 80-talet vart pengarna till att driva dagis gått för inte fan har det varit till barnen. Det finns ingen möjlighet att det skulle vara dyrare med en dagisplats än att skicka barn till Eton privatskola med inkvartering.

Ett antal kommunala skolor har åkt fast för att tagit ut marknadshyra av skolorna som legat högre än kvadratmeterkostnaden på avenyn.
På så sätt kan kommunen påstå att de satsar x-antal kronor på varje barn och samtidigt plocka pengarna från eleverna till annat.

Kanske har dagis varit en kassako för kommuner som plockat in pengarna bakvägen genom tex. sjuka hyror?

Jag googlade och naturligtvis fanns det:

Staten skjuter årligen till miljarder i statliga bidrag till förskolan (dagis) via Skolverket. Det rör sig främst om riktade kvalitetsbidrag för mindre barngrupper och personal, samt maxtaxebidrag för att hålla nere avgifterna för hushållen.

Men man märker i tråden hur få som har förmåga till abstrakt tänkande. Om detta kan hänga samman med någon annan kunskap man har om hur vårt samhälle fungerar?

De som driver förskolan är antingen goda eller onda. Något annat finns inte.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-06-06 kl. 09:17.
Citera
2026-06-06, 11:24
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Plocka ut 27 miljoner på en förskola som drivs i lägenhet i bottenplan på ett hyreshus?
Det låter orimligt.

Kan det hänga samman med att det kostar mer att ha ett barn på dagis i sverige än att ha ett barn på europas finaste privatskola Eton med helpension?

Jag har undrat sedan 80-talet vart pengarna till att driva dagis gått för inte fan har det varit till barnen. Det finns ingen möjlighet att det skulle vara dyrare med en dagisplats än att skicka barn till Eton privatskola med inkvartering.

Ett antal kommunala skolor har åkt fast för att tagit ut marknadshyra av skolorna som legat högre än kvadratmeterkostnaden på avenyn.
På så sätt kan kommunen påstå att de satsar x-antal kronor på varje barn och samtidigt plocka pengarna från eleverna till annat.

Kanske har dagis varit en kassako för kommuner som plockat in pengarna bakvägen genom tex. sjuka hyror?

Jag googlade och naturligtvis fanns det:

Staten skjuter årligen till miljarder i statliga bidrag till förskolan (dagis) via Skolverket. Det rör sig främst om riktade kvalitetsbidrag för mindre barngrupper och personal, samt maxtaxebidrag för att hålla nere avgifterna för hushållen.

Men man märker i tråden hur få som har förmåga till abstrakt tänkande. Om detta kan hänga samman med någon annan kunskap man har om hur vårt samhälle fungerar?

De som driver förskolan är antingen goda eller onda. Något annat finns inte.

Vem vet. Jag har en vän som bor utomlands. Deras hushåll fick betala motsvarande 10.000 kronor per barn/månad om de ville ha dem på dagis. Där fanns inga statliga subventioner alls.
Citera
2026-06-06, 12:14
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Vem vet. Jag har en vän som bor utomlands. Deras hushåll fick betala motsvarande 10.000 kronor per barn/månad om de ville ha dem på dagis. Där fanns inga statliga subventioner alls.
På 80-talet var kostnaden för ett barn på svenskt dagis över 100,000kr. Det var vad det kostade att ha ett barn på Eton då med helpension.
Någon tidning (som jag gissar var göteborgs-posten) hade någon redovisning hur alla tog ut enorma "överkostnader" inklusive tex. electrolux som levererade köken. Jag bara minns electrolux fast det var 40 år sedan.

Jag är inte uppdaterad vad man fakturerar per barn idag. Snabbgoogling: Kostnaden för en förskoleplats för kommunen är ca 150 000–200 000 kr per barn och år, beroende på barngruppens storlek och personaltäthet.

Och kanske statliga bidrag ovan detta?

Det konstiga är att det finns 27 miljoner i marginaler.

Någon borde granska det närmare och inte bara konstatera att entrepreneurerna är bra eller dåliga.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-06-06 kl. 12:16.
Citera
2026-06-06, 12:16
Medlem
-GGs avatar
Citat:
På 80-talet var kostnaden för ett barn på svenskt dagis över 100,000kr. Det var vad det kostade att ha ett barn på Eton då med helpension.
Någon tidning (som jag gissar var göteborgs-posten) hade någon redovisning hur alla tog ut enorma "överkostnader" inklusive tex. electrolux som levererade köken. Jag bara minns electrolux fast det var 40 år sedan.

Jag är inte uppdaterad vad man fakturerar per barn idag. Snabbgoogling: Kostnaden för en förskoleplats för kommunen är ca 150 000–200 000 kr per barn och år, beroende på barngruppens storlek och personaltäthet.

Det konstiga är att det finns 27 miljoner i marginaler

Jo. Det verkar vara en dunkel bransch.

Själv är jag inte så insatt i det.
Citera
2026-06-06, 12:20
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jo. Det verkar vara en dunkel bransch.

Själv är jag inte så insatt i det.
Inte jag heller.

Men det kan knappast vara rasism att granska en verksamhet som kan ta ut 27 miljoner i vinst från att bedriva dagis i en lägenhet.

Kommunen bör ju också granskas. Varför gör inte deras dagis dessa vinster?
Citera
2026-06-06, 12:23
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Inte jag heller.

Men det kan knappast vara rasism att granska en verksamhet som kan ta ut 27 miljoner i vinst från att bedriva dagis i en lägenhet.

Kommunen bör ju också granskas. Varför gör inte deras dagis dessa vinster?

Vinster i välfärden borde väl "drabba alla lika" om man håller på med verksamhet som drivs av skattepengar.

Hur som helst, är det ju helt åt helvete att man kan plocka ut flera miljoner kronor och bli rik på ett sketet dagis i en lägenhet.
Citera
2026-06-06, 12:42
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Och kanske statliga bidrag ovan detta?

Det konstiga är att det finns 27 miljoner i marginaler.

Någon borde granska det närmare och inte bara konstatera att entrepreneurerna är bra eller dåliga.

Ägarna hade tidigare ett HVB hem som gick 30 miljoner minus. Förskolorna har de haft sedan 2007. De har en omsättning på 25 miljoner och ett finansnetto på över fem miljoner. Sett till nästan 20 år blir vinsten hög om man tar ut den idag.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in