2026-06-06, 10:55
  #1
Avstängd
Comitiums avatar
I det s.k. Kosack-valet 1928 sa finansministern Ernst Wigfors (s) i samband med en omröstning om skärpt arvsbeskattning att "Fattigdomen fördrages med jämnmod då den delas av alla.”

Det fick den borgerliga oppositionen och den svenska högern att gå i taket. De kallade förslaget för "rent bolsjevikiskt". Socialdemokraterna hade ett valtekniskt samarbete med Sveriges kommunistiska parti (SKP) som var ett av partierna i Kommunistiska internationalen och därmed organisatoriskt underställt Moskvakommunisterna.

I valaffischerna varnades för den katastrof som en socialistisk seger skulle innebära: Var och en som röstar på "Arbetarepartiet" röstar för Moskva. DU som röstar på "ARBETAREPARTIET" röstar för beslagtagande av enskild egendom, DU blir av med dina sparade pengar. Envar som röstar på "Arbetarepartiet" röstar på samhällets omstörtande och bolsjevismens införande. RÄDDA FOSTERLANDET! Envar som röstar på "Arbetarepartiet", röstar för familjebandens upplösning, barnens förvildning och sedernas förfall.

Ulf Kristersson och flera andra moderater sänder nu ut allvarliga varningsord om följderna av en vänsterseger S-MP-V. Jag kommer osökt att tänka på parallellerna med valet 1928. Polarisering!

Kommer årets val 2026 att bli en upprepning av kosack-valet 1928? Kan den röda faran och socialistspöket avskräcka väljarna och rädda en borgerlig regering?
Citera
2026-06-06, 11:04
  #2
Medlem
Den som kan sin historia vet att det var under decennier som följde, som S byggde Sverige. Det som nu rivs ned i rask takt
Citera
2026-06-06, 11:16
  #3
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Kosack-val?

Som för hundra år sedan då vänstern införde 5 dagars arbetsvecka och 40h arbetsvecka? Vilket moderaterna / högern var emot, för att de då som nu ville gynna förmögna och tvinga arbetare att jobba dygnet runt, 7 dagar om veckan?

Kom igår, moderaterna var och är emot allt det vi arbetare och medelklass uppskattar: billig vård, billig skola, billig barnomsorg, billigt boende. Allt detta vill istället moderater att rika företagare ska tjäna maximalt med pengar på!

Angående citatet:

Citat:
Wigforss utvecklade detta resonemang i skriften Vårt ekonomiska läge (1928), och menade att jämlikhet i umbäranden är lättare att acceptera än stora ekonomiska klyvningar och uppenbara kontraster i levnadsstandard.

Moderater och högern och liberaler vill istället ha stora klyftor, där en rik adel äger och styr allt, och vi 99% vanligt folk är deras slavar och boskap de kan utnyttja. Och det är ditåt Sverige har rört sig de senaste decennierna pga högern äger och styr media.
__________________
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-06-06 kl. 11:20.
Citera
2026-06-06, 11:18
  #4
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
I det s.k. Kosack-valet 1928 sa finansministern Ernst Wigfors (s) i samband med en omröstning om skärpt arvsbeskattning att "Fattigdomen fördrages med jämnmod då den delas av alla.”

Det fick den borgerliga oppositionen och den svenska högern att gå i taket. De kallade förslaget för "rent bolsjevikiskt". Socialdemokraterna hade ett valtekniskt samarbete med Sveriges kommunistiska parti (SKP) som var ett av partierna i Kommunistiska internationalen och därmed organisatoriskt underställt Moskvakommunisterna.

I valaffischerna varnades för den katastrof som en socialistisk seger skulle innebära: Var och en som röstar på "Arbetarepartiet" röstar för Moskva. DU som röstar på "ARBETAREPARTIET" röstar för beslagtagande av enskild egendom, DU blir av med dina sparade pengar. Envar som röstar på "Arbetarepartiet" röstar på samhällets omstörtande och bolsjevismens införande. RÄDDA FOSTERLANDET! Envar som röstar på "Arbetarepartiet", röstar för familjebandens upplösning, barnens förvildning och sedernas förfall.

Ulf Kristersson och flera andra moderater sänder nu ut allvarliga varningsord om följderna av en vänsterseger S-MP-V. Jag kommer osökt att tänka på parallellerna med valet 1928. Polarisering!

Kommer årets val 2026 att bli en upprepning av kosack-valet 1928? Kan den röda faran och socialistspöket avskräcka väljarna och rädda en borgerlig regering?
Sossarna har polariserat Sverige i över 50 år. Kanske dags att vakna?
Citera
2026-06-06, 11:32
  #5
Medlem
Jag önskar att alla partier kunde hålla käften och verkligen göra sitt jobb.
Citera
2026-06-06, 11:36
  #6
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Kosack-val?

Som för hundra år sedan då vänstern införde 5 dagars arbetsvecka och 40h arbetsvecka? Vilket moderaterna / högern var emot, för att de då som nu ville gynna förmögna och tvinga arbetare att jobba dygnet runt, 7 dagar om veckan?

Kom igår, moderaterna var och är emot allt det vi arbetare och medelklass uppskattar: billig vård, billig skola, billig barnomsorg, billigt boende. Allt detta vill istället moderater att rika företagare ska tjäna maximalt med pengar på!

Angående citatet:



Moderater och högern och liberaler vill istället ha stora klyftor, där en rik adel äger och styr allt, och vi 99% vanligt folk är deras slavar och boskap de kan utnyttja. Och det är ditåt Sverige har rört sig de senaste decennierna pga högern äger och styr media.
Nja, sossarna markerade tydligt var de stod när man undertecknade Saltsjöbadsavtalet, så dina romantiska fantasier om en arbetarvänster, som numera dessutom är utbytt mot de nya prekariat man anammat, är utdöda sedan länge.
Citera
2026-06-06, 11:39
  #7
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Sossarna har polariserat Sverige i över 50 år. Kanske dags att vakna?

Wigfors märkliga och beklämmade uttalande "Fattigdomen fördrages med jämnmod då den delas av alla.” sätter fingret exakt på hur socialisterna ser på saken, för att inte tala om hur det faktiskt blir med socialism.

Sveriges relativa välstånd är TROTS vänsterns och sossarnas politik.

Det är precis den sjuka jämlikhetsidén som Wigfors förde fram som Margret Thatcher kritiserade i sitt tal i Parlamentet "Margret Thatchers last stand against socialism" (finns på Youtube).
Citera
2026-06-06, 11:39
  #8
Medlem
Lögnaren kan hålla käften
Citera
2026-06-06, 11:41
  #9
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Lögnaren kan hålla käften

Wigfors? Han är död.
Citera
2026-06-06, 12:36
  #10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Svensk valreklam brukar inte bygga på rädsla eller hat, vilket är bra. Så jag ser inget sådant komma. Det blir soliga glada valaffischer med barn äldre och cyklar.

Wigfors uttalande är ett av de värsta, och mest avslöjande, någonsin från en svensk politiker. Det slår Löfvens "Vi såg det inte komma" och "I mitt EU bygger vi inga murar".

Jag har följt mellanvalen i USA och i USA har man inga problem med att utmåla en kandidat som pedofil, kommunist, xyz-hatare. Och det finns flera exempel på hur t.ex israeliskt närstående grupper lagt ut 10M på TV-reklam för att svärta ner en motståndare som de anser inte går Israels väg. Tucker Carlson har gått igenom flera fall nyligen. I USA fungerar hat.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-06 kl. 12:38.
Citera
2026-06-06, 13:31
  #11
Medlem
Tomtekukars avatar
Jag röstade blått större delen av mitt liv. Inte för att jag dyrkade marknaden, utan för att jag trodde på ansvar, arbete och eget driv.

Men ju äldre jag blivit desto mindre intresserad är jag av höger-vänster-kabukin. Ett samhälle kan inte bara mätas i BNP, skattesatser och aktiekurser. Det måste också mätas i hur vi behandlar människor när livet går åt helvete.

Ansvar utan humanism blir kallt. Humanism utan ansvar blir naivt. Det svåra är att hålla båda tankarna i huvudet samtidigt.
Citera
2026-06-06, 13:35
  #12
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Kommer årets val 2026 att bli en upprepning av kosack-valet 1928? Kan den röda faran och socialistspöket avskräcka väljarna och rädda en borgerlig regering?
I hope not. Politiska organisationer som slösar sin tid och energi på att påtala hur dålig motståndaren är istället för att prata om sina egna tankar och mål för framtiden, har ingen framtid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in