2026-06-06, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abakumov
https://www.ukbiobank.ac.uk/publications/lifetime-cannabis-use-is-associated-with-brain-volume-and-cognitive-function-in-middle-aged-and-olde r-adults/

Det har alltså visat sig att den gamla uppfattningen om att cannabis är fördummande inte stämmer alls. Istället tycks användare, iallafall medelålders användare, tom bli intelligentare.

Det verkar inte heller vara ett urvalsproblem det rör sig om då det specifikt är cb-receptortäta hjärnområden som var större än hos kontrollgruppen. Även studier på äldre möss har visat att thc kan föryngra hjärnan.

Studier med samma design på alkohol har visat det rakt omvända resultatet, dvs krympning av hippocampus mfl. Samt sämre prestation på kognitiva tester.

Detta borde ju vara en stor nyhet tycker jag, men inte skrivs det mycket om denna fantastiska upptäckt. Däremot skrevs det mycket om den illa utförda dunedinstudien som visade en sänkning av iq. Jag går inte in på varför den studien inte bör tas på allvar här då det inte är trådens fokus, men jag vill ändå påpeka att även i den studien hade faktiskt gruppen vuxna som brukar måttligt högre iq jämfört med gruppen som aldrig testat.

Är detta tillförlitliga resultat och hur ligger det till, blir flummare smartare och inte dummare ? Och nu är det vuxna användare som är i fokus och ska diskuteras.

Vad beror detta på? En vän påpekade att användarna kanske var smartare från början då de är mer normkritiska vilket är associerat med högre iq, men jag är skeptisk till det då det är specifika cb-receptortäta hjärnområden som påverkats positivt. Och det verkar dessutom vara positiva förstoringar som synts och inte patologiska förändringar som inflammation, detta då de ju även presterade bättre i kognition vilket de inte gjort om det vore fråga om patologi(svullnad i hjär områdena). Dessutom finns musstudien.

Gruppen måttliga användare visade dock bättre resultat än tunga användare, så vilka doser är optimala? (Det framgick tyvärr inte vilket är en brist i studien). Måttliga användare kan ju dessutom vara smartare från början då de har förmågan att reglera sitt bruk, kanske är dessa måttliga användare samma individer som presterar väl i det sk marsmellow-testet för barn, och därmed har bättre hjärnfunktioner.

Spelar det roll vad man gör under sitt rus? Själv brukar jag träna hög då jag upplever det fördelaktigt.

Men det låter ju som det inte går att utesluta att de var smarta redan innan. Att ge sig till att använda droger är ju redan de ett sätt att tänka utanför "boxen". Alltså jag tror de var smartare edan innan.
Så en annan sak med hash - det påverkar känslolivet negativt. Skapar spänningar. Och då kan man ju undra hur de testen är utformade? Finns olika sorters 'smarthet'
Att knarka är ju inte så smart, överhuvud taget. Det är möjligt något sinne skärps men flera andra sänks. Börjar inte allt tyngre drogande med någon oskyldig 'fimp'?
Han kan vara smart - men hur 'smart' är det här? i Hamburg
Citera
2026-06-06, 09:22
Medlem
Hawaii73s avatar
Det kanske stämmer för folk som röker vid några enstaka väl valda tillällen per år.

Men vad jag vet så är iprincip alla som röker "regelbundet" riktiga mähään som aldrig riktigt kommer ngn vart jämfört mot om dem inte missbrukat C , har massa fantastiska ideer som sällan blir ngt av mer än massa snack. Sämre hälsa och sociala förmågor.
Man blir en dönick jämfört mot hur man vart utan missbruket.
Låter inte särskilt inteligent, snarare dekadent.
Citera
2026-06-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Nu läser du detta som fan läser bibeln. Forskningen visar på att personerna som brukat cannabis har en lägre risk att förlora hjärnkapacitet med åldern i jämförelse med kontrollgrupperna.

Står inget om att dom skulle bli smartare.
Nu citerade jag vad som stod i trådstarten jag orkar inte läsa genom en studie som antagligen skrivits av en flummare. Bara för att en studie visar en sak blir det inte sanningen. Var det en metastudie eller en klinisk studie?
Citera
2026-06-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Jag trodde att gräs var en kärleksdrog som gjorde folk snälla och dumma.

Han skojar såklart
Citera
2026-06-06, 09:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawaii73
Det kanske stämmer för folk som röker vid några enstaka väl valda tillällen per år.

Men vad jag vet så är iprincip alla som röker "regelbundet" riktiga mähään som aldrig riktigt kommer ngn vart jämfört mot om dem inte missbrukat C , har massa fantastiska ideer som sällan blir ngt av mer än massa snack. Sämre hälsa och sociala förmågor.
Man blir en dönick jämfört mot hur man vart utan missbruket.
Låter inte särskilt inteligent, snarare dekadent.

Och personer som droppar anekdotiska åsikter i vetenskapliga sammanhang brukar vara personer som inte har vetenskaplig bakgrund.
Citera
2026-06-06, 09:49
Medlem
Hawaii73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och personer som droppar anekdotiska åsikter i vetenskapliga sammanhang brukar vara personer som inte har vetenskaplig bakgrund.
Man behöver inte vara någon Einstein för att förstå att man kommer utveckla ett skarpare intelekt på alla plan med tiden med ett nyktert sinne jämfört mot att sitta och dagdrömma sig igenom ett konstant cannabisrus.
Men somsagt, några väl valda tillfällen per år kan säkert boosta både det ena och det andra.
Forskning visade tidigare att det va kanon med 1 glas rött vin per dag, det visade sig inte stämma. Skål!
Citera
2026-06-06, 09:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Man behöver inte vara någon Einstein för att förstå att man kommer utveckla ett skarpare intelekt på alla plan med tiden med ett nyktert sinne jämfört mot att sitta och dagdrömma sig igenom ett konstant cannabisrus.

Återigen, varför måste det automatiskt vara konstant cannabisrus när man diskuterar cannabisanvändning? Är alla som använder alkohol konstant berusade också?
Citera
2026-06-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Trams det finns inget medel som gör att du blir intelligentare uppenbarligen röker du på ordentligt om du tror det. Däremot finns det medel som ökar din skärpa och får dig att fokusera bättre men då får inte medlet dig att bli mer intelligent
Det handlar inte om att man blir intelligentare utan att regelbunden användning skyddar mot kognitivt åldersrelaterat förfall. Allt från stora studier på hela befolkningar till metastudier och kliniska djurstudier visar på detta samband så vi får nog säga att det är ganska så vederlagt.

Den äldre cannabisanvändaren är alltså relativt intelligentare och har bättre minne än ickebrukare. Bäst effekt tycks en daglig mikrodosering ha men det baserar jag mest på djurstudier. Tillförlitlig data för dosering för människor saknas.

Under själva ruset kan cannabis dock ha en negativ effekt på ordförrådet trots att övriga kognitiva funktioner inte visar på samma negativa effekter.
Citera
2026-06-06, 10:05
Medlem
Hawaii73s avatar
Citat:
Återigen, varför måste det automatiskt vara konstant cannabisrus när man diskuterar cannabisanvändning? Är alla som använder alkohol konstant berusade också?
För att om man använder cannabis med hög thc halt oftare än 1 gång i månaden så påverkar man hjärnan och hela kroppen, det har såpass stark effekt och lagras i kroppen och påverkar en på olika sätt ett långt tag efter tillfället man intar det.
Jag snackar inte om rosa elefanter när jag säger rus, utan hur det påverkar hjärnan/signalsubstanser/hormoner/nervsystem etc.
Citera
2026-06-06, 11:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
För att om man använder cannabis med hög thc halt oftare än 1 gång i månaden så påverkar man hjärnan och hela kroppen, det har såpass stark effekt och lagras i kroppen och påverkar en på olika sätt ett långt tag efter tillfället man intar det.
Jag snackar inte om rosa elefanter när jag säger rus, utan hur det påverkar hjärnan/signalsubstanser/hormoner/nervsystem etc.

Och var har du läst att det påverkar kognitionen negativt efter 25 års ålder?
Citera
2026-06-06, 11:41
Medlem
Citat:
Varför antar alla att alla cannabisanvändare röker cannabis varje dag?
Det gör jag inte.
Citera
2026-06-06, 11:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det gör jag inte.

Varför använde du det argumentet då? För mig är det helt uppenbart att måttligt cannabisanvändande förbättrar kognitionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in