2026-06-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Aftonbladet;

Ja, dom skriver Diamond League men menar nog Bauhausgalan.

Bra, är less på den jävla hor-divan som får uppmärksamhet bara för hon har en fet röv.
Citera
2026-06-05, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
13.24 och 13.25 är väl det bästa finländare har gjort på 5000 på länge. Varför var inte Danielsson, Grahn, Sundström och Lörstad med? Hade varit helt rätt konkurrens.

Lörstad och Ottfalk springer B-finalen på 1500m på Bauhausgalan på och lite snabbhetsträning är nog bara positivt för de killarna.
Citera
2026-06-05, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chicagostiftelsen
Lörstad och Ottfalk springer B-finalen på 1500m på Bauhausgalan på och lite snabbhetsträning är nog bara positivt för de killarna.
Lörstad var med från början, inte nu. Tydligen struken. Däremot Ottfalk och Grahn.
Citera
2026-06-05, 18:41
Medlem
Pinsam nivå av svenska stavtjejerna i Täby, undantaget Alvero. Och Kajsa Roth stannade på 4.15 i Tyskland.
Citera
2026-06-05, 18:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sashilita
Pinsam nivå av svenska stavtjejerna i Täby, undantaget Alvero. Och Kajsa Roth stannade på 4.15 i Tyskland.

Winberg blir man aldrig klok på.
Citera
2026-06-05, 21:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Oliver Sandberg vinner herrelittävlingen med 5.50. Bekräftar sin nivå.
Citera
2026-06-06, 02:28
Medlem
Svenska resultat från norska Jessheim på 1500m:

MS 1500 m

- Jimmy Nord – Alingsås IF – 3:52,26
- Hubert Amberntsson – Mölndals AIK – 4:10,59
- Fabian Alinder – Mölndals AIK – 4:14,77
- Salem Al-Murisi – Mölndals AIK – 4:04,28
- Filip Jonsson – Hälle IF – 3:57,64
- Melker Engström – Hälle IF – 4:04,79
- Jonas Magnusson – Hälle IF – 3:54,00
- Alexander Nyström – Hälle IF – 3:50,92
- Albin Gezelius – IFK Mora FIK – 3:55,17
- Noah Svedberg – Sävedalens AIK – 4:06,34
- Daniel Gleimar – Spårvägens FK – 3:59,91

KS 1500 m
- Alice Lindblad – IFK Göteborg – 4:51,88
- Tilde Stenkvist – IFK Växjö – 4:41,83
- Elsa Wallenius – Mölndals AIK – 4:48,14
- Elin Brink – Mölndals AIK – 4:28,17
- Hanna Strand (född 2009) – Hälle IF – 4:19,55 (PB)
Citera
2026-06-06, 08:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Svenska resultat från norska Jessheim på 1500m:

MS 1500 m

- Jimmy Nord – Alingsås IF – 3:52,26
- Hubert Amberntsson – Mölndals AIK – 4:10,59
- Fabian Alinder – Mölndals AIK – 4:14,77
- Salem Al-Murisi – Mölndals AIK – 4:04,28
- Filip Jonsson – Hälle IF – 3:57,64
- Melker Engström – Hälle IF – 4:04,79
- Jonas Magnusson – Hälle IF – 3:54,00
- Alexander Nyström – Hälle IF – 3:50,92
- Albin Gezelius – IFK Mora FIK – 3:55,17
- Noah Svedberg – Sävedalens AIK – 4:06,34
- Daniel Gleimar – Spårvägens FK – 3:59,91

KS 1500 m
- Alice Lindblad – IFK Göteborg – 4:51,88
- Tilde Stenkvist – IFK Växjö – 4:41,83
- Elsa Wallenius – Mölndals AIK – 4:48,14
- Elin Brink – Mölndals AIK – 4:28,17
- Hanna Strand (född 2009) – Hälle IF – 4:19,55 (PB)

Ett bra resultat, av Hanna Strand.
Citera
2026-06-06, 08:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Utomhussäsongen har börjat bra för svensk del och med EM som säsongens höjdpunkt (?) så har vi en hel del svenska medaljkandidater. Förbundskapten Bergqvist har också pratat om att göra det bästa EM:et i modern historia. Så här på nationaldagen tänker jag att det kan vara passande lista de svenska medaljhoppen.

Klara medaljkandidater
Armand Duplantis - stav
Mondo är ju outstanding men man vet inte vad greken Karalis kan ställa till med om han är i form. Mondo trots allt jättestor favorit till guldet.

Daniel Ståhl - diskus
Ståhl klar medaljkandidat. Slovenska Ceh är nog favorit till guldet men jag skulle ranka Ståhl som andrahandsfavorit. Om nu inte Alekna hinner komma tillbaka i form efter sin skada. Tyskarna Jenssen och Richter främsta utmanare bakom Ceh och Ståhl.

Axelina Johansson och Fanny Roos - kula
Johansson och Roos är klara medaljkandidater. Holländska Schilder guldfavorit även om hon ibland kan vara lite ojämn. Tyskan Mabre har hög kapacitet men börjat utomhussäsongen svagt.

Vanessa Kamga - diskus
Kamga medaljkandidat. Jag håller holländskorna van Daalen och van Klinken som favoriter i Elkasevics frånvaro. Tyskorna kan man inte räkna bort men jag är lite tveksam till om någon av dem kommer hålla till att ta medalj.

Abeba Aregawi - maraton
Aregawi seglade upp som en medaljkandidat efter sitt svenska rekordlopp i Ottawa häromveckan.

Perseus Karlström – gång
Bör vara en medaljkandidat även om han inte lyckats i de senaste mästerskapen.

Medaljutmanare
Samuel Pihlström – 1500m
Pihlström ser jag som i utveckling och känns som han har det för att lyckas på mästerskap. Men ingen given medaljkandidat och utomhusdebuten i Rabat var inte lyckad.

Wictor Petersson – kula
Får Petersson till det så kan han ta en medalj.

Maja Åskag – tresteg
Åskags hoppning i Grekland nyligen lovade ganska mycket. Gör henne till en tänkbar medaljkadidat, åtminstone utifrån hur konkurrensläget ser ut just nu.

Louise Ekman – höjd
Kan Ekman upprepa sin toppnivå på EM samtidigt som flera av konkurrenterna sviktar så skulle det kunna bli medalj men det känns kanske inte som ett helt sannolikt scenario. Och kommer Engla Nilsson tillbaka till EM?

Osäkra medaljkandidater
Andreas Almgren - 5000/10000m
Det kan både bli fågel eller fisk när det gäller Almgren och jag har dålig koll på konkurrenssituationen på ett EM och om det är troligt att det blir finallopp som kommer passa honom.

Thobias Montler och Khaddi Sagnia - längd
Finns viss osäkerhet kring Montler och Sagnia, hur är det med skadeläget. Montler har inte övertygat i de tävlingar han har inlett med. På herrsidan håller jag Furlani, Saraboyokuv och Ehammer som favoriter, Tentoglou tror jag är på lite nedgång. På damsidan håller jag Iapichino som favorit och Mihambo kan man inte räkna bort. Bakom dessa är det sedan ganska öppet.

Carl Bengtström - 400m häck
Hur är statusen på Carl Bengtström egentligen? Vi har också Oskar Edlund och David Thid i denna gren, alla tre har startat säsongen bra. Warholm storfavorit, annars är det låga 48 som är de bästa europeiska tiderna just nu.

Andreas Kramer - 800m
Hur är statusen för Kramer? Har han passerat sin topp? Han har dessutom haft svårt att göra sig gällande på mästerskap.

Vidar Johansson, Leo Magnusson och Simon Sundström - 3000m hinder
Alla tre inkvalade men har de tillräckligt för att kunna slåss om medaljer? Och satsar Sundström på hinder eller slätlöpning denna säsong? Skadeproblem?

Wilma Nielsen – 1500m
Lite oklart med formläget just nu och saknar nog det där sista för att kunna nå en medalj. Finns fler aktiva i denna gren dessutom.

Sprint
För tidigt att dra några slutsatser ännu och det finns också osäkerheter kring våra svenska stjärnor. Hur är det med Henrik Larssons skada? Hur är Julia Henrikssons status och form efter flytten tillbaka till Sverige? Samt är Erik Erlandsson fullt tillbaka?
Citera
2026-06-06, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Utomhussäsongen har börjat bra för svensk del och med EM som säsongens höjdpunkt (?) så har vi en hel del svenska medaljkandidater. Förbundskapten Bergqvist har också pratat om att göra det bästa EM:et i modern historia. Så här på nationaldagen tänker jag att det kan vara passande lista de svenska medaljhoppen.

Klara medaljkandidater
Armand Duplantis - stav
Mondo är ju outstanding men man vet inte vad greken Karalis kan ställa till med om han är i form. Mondo trots allt jättestor favorit till guldet.

Daniel Ståhl - diskus
Ståhl klar medaljkandidat. Slovenska Ceh är nog favorit till guldet men jag skulle ranka Ståhl som andrahandsfavorit. Om nu inte Alekna hinner komma tillbaka i form efter sin skada. Tyskarna Jenssen och Richter främsta utmanare bakom Ceh och Ståhl.

Johansson och Roos är klara medaljkandidater. Holländska Schilder guldfavorit även om hon ibland kan vara lite ojämn. Tyskan Mabre har hög kapacitet men börjat utomhussäsongen svagt.

Vanessa Kamga - diskus
Kamga medaljkandidat. Jag håller holländskorna van Daalen och van Klinken som favoriter i Elkasevics frånvaro. Tyskorna kan man inte räkna bort men jag är lite tveksam till om någon av dem kommer hålla till att ta medalj.

Abeba Aregawi - maraton
Aregawi seglade upp som en medaljkandidat efter sitt svenska rekordlopp i Ottawa häromveckan.

Perseus Karlström – gång

Medaljutmanare
Samuel Pihlström – 1500m
Pihlström ser jag som i utveckling och känns som han har det för att lyckas på mästerskap. Men ingen given medaljkandidat och utomhusdebuten i Rabat var inte lyckad.

Wictor Petersson – kula

Maja Åskag – tresteg
Åskags hoppning i Grekland nyligen lovade ganska mycket. Gör henne till en tänkbar medaljkadidat, åtminstone utifrån hur konkurrensläget ser ut just nu.

Louise Ekman – höjd
Kan Ekman upprepa sin toppnivå på EM samtidigt som flera av konkurrenterna sviktar så skulle det kunna bli medalj men det känns kanske inte som ett helt sannolikt scenario. Och kommer Engla Nilsson tillbaka till EM?

Osäkra medaljkandidater
Det kan både bli fågel eller fisk när det gäller Almgren och jag har dålig koll på konkurrenssituationen på ett EM och om det är troligt att det blir finallopp som kommer passa honom.

Finns viss osäkerhet kring Montler och Sagnia, hur är det med skadeläget. Montler har inte övertygat i de tävlingar han har inlett med. På herrsidan håller jag Furlani, Saraboyokuv och Ehammer som favoriter, Tentoglou tror jag är på lite nedgång. På damsidan håller jag Iapichino som favorit och Mihambo kan man inte räkna bort. Bakom dessa är det sedan ganska öppet.

Hur är statusen på Carl Bengtström egentligen? Vi har också Oskar Edlund och David Thid i denna gren, alla tre har startat säsongen bra. Warholm storfavorit, annars är det låga 48 som är de bästa europeiska tiderna just nu.

Andreas Kramer - 800m
Hur är statusen för Kramer? Har han passerat sin topp? Han har dessutom haft svårt att göra sig gällande på mästerskap.

Alla tre inkvalade men har de tillräckligt för att kunna slåss om medaljer? Och satsar Sundström på hinder eller slätlöpning denna säsong? Skadeproblem?

Wilma Nielsen – 1500m
Lite oklart med formläget just nu och saknar nog det där sista för att kunna nå en medalj. Finns fler aktiva i denna gren dessutom.

Sprint
För tidigt att dra några slutsatser ännu och det finns också osäkerheter kring våra svenska stjärnor. Hur är det med Henrik Larssons skada? Hur är Julia Henrikssons status och form efter flytten tillbaka till Sverige? Samt är Erik Erlandsson fullt tillbaka?

Normalt sett så tar man medalj i damernas sjukamp om man presterar i spannet 6400-6600 pts. Wärff hade 6271 pts i Götzis. Kan inte se det som helt uteslutet att hon kniper en medalj om hon lyckas toppa formen. Hon är ganska medioker i några grenar som längdhopp, 800m och 200m, och där finns det uppenbar förbättringspotential.

För medalj så har det krävts 6596 pts, 6515 pts, 6602 pts, 6408 och 6423 pts i de fem senaste EM:en.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-06 kl. 09:17.
Citera
2026-06-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Klara medaljkandidater
Armand Duplantis - stav

Daniel Ståhl - diskus

Vanessa Kamga - diskus

Abeba Aregawi - maraton

Perseus Karlström – gång

Medaljutmanare
Samuel Pihlström – 1500m

Wictor Petersson – kula

Maja Åskag – tresteg

Louise Ekman – höjd

Osäkra medaljkandidater

Andreas Kramer - 800m

Wilma Nielsen – 1500m

Sprint
Intressant. Jag är nog generellt inte lika optimistisk som du, med undantag för Almgren som jag absolut vill sätta upp som medaljkandidat. Roos skulle jag flytta till medaljutmanare och Perseus till osäkra medaljkandidater. De som nu befinner sig där skulle jag nog i flertalet fall hellre kalla möjliga topp åtta-kandidater, tror långt ifrån alla verkligen blir topp åtta ens. Som du själv skriver är läget osäkert på sprint. Där finns säkert ytterligare topp-åtta kandidater. Men knappast medaljörer. Vi skall komma ihåg att det i år är ett ”riktigt” EM utan att ett OS hägrar några månader senare. Konkurrensen blir säkert vassare än senast. Det ”ultimata” mästerskapet kan möjligen hålla tillbaka konkurrensen i några av grenarna men knappast i samma utsträckning som OS.
Citera
2026-06-06, 12:00
Medlem
På svt play säger dom det var 8:e längsta kastet i spjut av rumesh, men det stämmer inte.
Det är typ 20:e längsta kastet men han är 8:e bästa man genom tiderna,ganska stor skillnad men ändå ett bra kast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in