Citat:
Ursprungligen postat av
DrOutlaw
Som jag förväntade mig, en gigantisk tankevurpa eftersom du inte vet vad du pratar om.
Vet du hur muskelproteinsyntesen går till? Vad är det som driver den? Muskelproteinsyntesen är upphöjd i ca 24 timmar efter ett träningspass. Muskler byggs av signaler, dom kan komma från träning, protein, anabola steroider. Protein är uppbyggt av aminosyror som hämtas från aminosyrepoolen. Aminosyrorna kommer från nedbrutet protein och mat. Dina muskler vet inte var aminosyran kom ifrån utan den bygger proteinet ändå. Det är alltså inte ens säkert att proteinet du äter nu kommer att bli muskelprotein och det finns tillräckligt mycket aminosyror i aminosyrepoolen för att bygga den minimala mängden muskelmassa man bygger på naturlig väg genom träning.
Så till och med i total fasta bromsar man nedbrytningen av muskler genom protein recycling.
Träning är alltså med stor marginal det absolut viktigaste när det gäller att bygga muskler. Sen behöver man sova och vila också. Muskelproteinsyntesen är upphöjd i ca 24 timmar efter ett träningspass, sen kan den stimuleras maximalt igen. Den stimuleras också med protein, men inte ens i närheten lika mycket som träning gör. Jag har inte sagt att man kan sluta äta helt bara för att man tränar, jag säger att kosten är inte ens i närheten lika viktig som träningen. Om man tränar hårt och äter protein 1g/kg kroppsvikt så kommer man bygga i princip lika mycket muskler som om man hade ätit 2g/kg kroppsvikt. Efter 15 år skulle det vara en liten mätbar men inte märkbar skillnad.
Det är komiskt också att du säger att man inte ska "träna för mycket", konstigt hur elitidrottare kan träna 6-10 pass i veckan, men du som inte ens bänkar 100 kg behöver hålla ner på träningen.
Den är inte upphöjd i 24 timmar. Den peaker vid 24 men håller i 48 timmar innan den går ner och det ganska snabbt.
Det var ett långt inlägg om syntesen men du skriver ingenstans att den är helt beroende av protein för att reparera musklerna och bygga nytt. Eftersom fibrerna behöver byggas upp igen efter träningen av protein. Så utan maten är ditt träningspass långt ifrån optimalt.
Maten och då proteinet hjälper till att du får bättre återhämtning. Så för lite protein = sämre återhämtningen vilket gör att du inte kan träna lika effektivt.
En sak har du rätt i dock. Att träning behövs för att bygga muskler. Annars skulle ingen gå till gymmet. Men där du failar är att sätta 90% på träningen.
Jag delar också din syn på mängden protein. 2g per kilo är pengar i sjön. 1g kommer man långt på.
Men ja, det gäller att träna rätt. Inte träna för mkt.
Ta styrkelyftare. De kan gå ner och köra ett set med maxvikter och 5-10 min vila mellan seten. Sen är de klara. Och det kan inte göra det varje dag. Och nu pratar vi muskler och styrka.
Elitidrottare har en helt annan agenda de behöver vi inte nämna här.
Och att träna mindre och bättre är så mkt bättre än alla idioter som tror att 3x12 bygger mest muskler. Den största myten som vandrar omkring. "Jag måste köra jättemånga övningar. Jag måste också köra 3x12 på alla". Vad är det? Jo det är någon som inte tränar tillräckligt hårt. Tränar man som man ska, dvs så nära fail man kan på varje set så kan man inte träna sådär.
Jag bänkar faktiskt inte 100 kg nu för tiden och tycker det är najs. För i min värld är bänkpress extremt töntigt. Och en dålig övning.
Däremot så gör jag 4 minuter dead hangs 4 gånger i veckan. 2 min i en hand.
Du vet, när man blir lite äldre och klokare förstår man att man ska träna rätt och framförallt träna för framtiden