Citat:
Ursprungligen postat av
Lasse-ovik
Det är gjort! Frågan är ändock om klubben gör något åt/ med vederbörande som använt sig av deras namn?
Polisen ser mycket allvarligt på hot där en mc-klubb som Hells Angels nämns, eftersom det per automatik räknas som anspelning på organiserad brottslighet. Det rubriceras i regel som olaga hot, men om hotet används för att pressa någon på pengar kan det leda till åtal för grov utpressning.
När din vän anmäler ett sådant hot SKA ska polisen omedelbart vidta ett antal åtgärder. Att hota någon genom att påstå att man har kopplingar till Hells Angels anses förstärka hotet avsevärt. Det ger gärnings männen ett så kallat "våldskapital" som gör att den hotade kan förväntas känna mycket starkare rädsla. Beroende på hur akut situationen är SKA polisen snabbt rycka ut, genomföra husrannsakningar och vidta skyddsåtgärder som kontaktförbud och i svåra fall flytta offret till hemlig ort.
Polisen SKA säkrar digitala bevis som sms, mejl och telefonsvararmeddelanden, samt genomför förhör med parterna alt häktning!
Därför ifrågasätter jag starkt polisens agerande angående utpressningen på Erik, där vidtogs ingenting och förundersökningen lades ner vilket ledde till ett mord.
HA gör ingenting, framför allt inte om de inte nämnt namn på personer i hoten. Då kanske den enskilda blir lite butter men jag tror knappast de lägger mer än en tanke på det. Däremot hoppas jag polisen gör ett bättre jobb än vad de gjort tidigare, kanske som i Joakims fall!