2026-06-05, 15:10
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Sett en del kommentarer på fejjan när t.ex. Dagens industri har tagit upp saken, 90% av alla verkar förkrossade.

Man kan verkligen undra om det är såpass produktivt mer att vara hemma än på sin arbetsplats fysiskt.

Har flera bekanta som är kontorsnissar, på stora företag, och de menar dock att man ändå har en bättre kommunikation med folk på plats än att ständigt koppla upp sig eller ringa till folk för att kanske få något hanterat/uppklarat.

Hur står sig denna kultur mot andra länders? Norden, EU, världen?

Jag misstänker också att det nog med åren nu varit så att en större andel nog kanske inte varit fullt ut så produktiva som om de skulle vara närvarande på kontoren.

Jag tror att Scanias ledning i grunden har rätt gällande att det är mer effektivt, sett till gruppen som helhet, att vara på plats.

Men jag är inte övertygad om att det kompenserar för kompetensbortfall, minskad motivation och generellt missnöje.

Folk har lagt upp sina liv utifrån en viss mängd pendling.
Citera
2026-06-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Jag tror att Scanias ledning i grunden har rätt gällande att det är mer effektivt, sett till gruppen som helhet, att vara på plats.

Men jag är inte övertygad om att det kompenserar för kompetensbortfall, minskad motivation och generellt missnöje.

Fast det är inte mer effektivt. Jobbar själv distans och åker in någon gång i månaden. I kontoret så hänger man o snackar skit bara. Ingenting händer. Det är när man jobbar hemifrån som det levereras.
Dessutom så jobbar man inte ofta tillsammans inom gruppen, utan med kunder som oftast är i andra länder som Tyskland, USA och Indien.
Citera
2026-06-05, 15:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-slutar-med-distansarbete
Var hittar du att Scania förbjuder distansarbete?

Det jag kan läsa om detta är antingen att man slopar distansarbete eller slutar med distansarbete.

Vad gör att du tycker du har rätt att förvränga budskapet?
Citera
2026-06-05, 15:46
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk

Helt fel, som chef vet jag att detta inte stämmer. Man levererar oavsett om man jobbar hemma eller på kontoret. Däremot är fördelarna med hemmajobb större, och skapar bättre medarbetare
Citera
2026-06-05, 15:47
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förstår inte riktigt vad du menar. Om man jobbar ineffektivt. På vad sätt blir det då bättre av att man tvingar folk att lägga 8-10 timmar till per resande och vecka för att jobba på samma sätt, ofta i stora öppna landskap där produktiviteten sjunker ytterligare 20-30% enligt de undersökningar som finns?
Det är lättare att utröna om folk är samlade än om alla är utspridda och det inte finns någon koll på folk.

Jag förstår din kritik men bolag inför inte detta av en slump. Man inför det om man ser i redovisning, interndata och transaktioner att något inte stämmer.

Så blir man skitnödiga av detta är det bästa att sätta bolaget först, förstå att det man gör eller inte gör påverkar utgifter och intäkter samt ta konflikten om man upptäcker att någon kollega verkligen inte tänker så.

Är det ett bolag med 100 pers tror jag inte man behöver vara skitnödig överhuvudtaget.
Citera
2026-06-05, 16:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Det är lättare att utröna om folk är samlade än om alla är utspridda och det inte finns någon koll på folk.

Jag förstår din kritik men bolag inför inte detta av en slump. Man inför det om man ser i redovisning, interndata och transaktioner att något inte stämmer.

Så blir man skitnödiga av detta är det bästa att sätta bolaget först, förstå att det man gör eller inte gör påverkar utgifter och intäkter samt ta konflikten om man upptäcker att någon kollega verkligen inte tänker så.

Är det ett bolag med 100 pers tror jag inte man behöver vara skitnödig överhuvudtaget.

Inte alltid säkert att beslutsfattare har vare sig bolaget eller anställdas bästa för ögonen. Kan vara så att de tänker på sitt eget skinn i första hand.
Citera
2026-06-05, 16:13
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte alltid säkert att beslutsfattare har vare sig bolaget eller anställdas bästa för ögonen. Kan vara så att de tänker på sitt eget skinn i första hand.
Så är det. Men då är företagskulturen rutten. Har du dessutom en styrelse som beter sig likadant blir den sjukt rutten och bolaget dödsdömt i längden. Allt kommer uppifrån och går ända ner till golvet.

Och precis alla människor tänker på sitt eget skinn i första hand, det ligger i vår natur. Men råkar veta att TRATON (Scania) har både långsiktiga incitamentsprogram och prestationsbaserade aktieprogram för ledning och styrelse. Detta motverkar att de som styr bolaget inte ska hamna i det du nämner.
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-06-05 kl. 16:15.
Citera
2026-06-05, 16:17
Medlem
Jeberg98s avatar
Detta är ju bra onödigt om man nu inte behöver va på plats för jobbet kan man tycka!
Citera
2026-06-05, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De kan ju också minska arbetsstyrkan, vilket säkert är en tanke med att samla styrkorna. Att företag ska vara främlingslegioner med personalen sittande hemma för sig själva är ju kort och gott en helt absurd idé. Det är nog ett stort antal arbetsuppgifter som kan utföras på ett mer effektivt sätt genom automatisering eller helt enkelt rationaliseras bort. Ett problem är ju hur EU ätit sig in i företagens verksamhet och ställer krav på olika redovisningar som inte ger ett dugg tillbaka för att utveckla företagets affär, snarare tvärtom. Många IT-system innebär också att de utvecklas mest för att IT-enheten ska rättfärdiga sin egen position, inte för att användarvänligheten blir bättre eller systemet effektivare i sig.

Vad tillför du egentligen för din arbetsgivare med dina arbetsuppgifter?

Kan du ge exempel på nåt krav från EU?
Ärligt intresserad, misstror dig inte…
Citera
2026-06-05, 16:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Så är det. Men då är företagskulturen rutten. Har du dessutom en styrelse som beter sig likadant blir den sjukt rutten och bolaget dödsdömt i längden. Allt kommer uppifrån och går ända ner till golvet.

Och precis alla människor tänker på sitt eget skinn i första hand, det ligger i vår natur. Men råkar veta att TRATON (Scania) har både långsiktiga incitamentsprogram och prestationsbaserade aktieprogram för ledning och styrelse. Detta motverkar att de som styr bolaget inte ska hamna i det du nämner.

Sådana program kan slå fel i och med att man kanske fokuserar starkt på kvartalsekonomi istället för långsiktighet. I detta fall genom att snabbt minska personalen för att visa upp på minskade kostnader, men priset är sämre kultur, sämre attraktionskraft och kompetenstapp.
Citera
2026-06-05, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Gruppens stjärnor gör som de vill, de lär byta arbetsgivare nu så kan Scania sitta kvar med begåvningsreserven

Låter som önsketänkande. Kanske är det så i din organisation, men inte i min.

Jag jobbar med FoU i Stockholm. Under pandemin och året fick vi två medarbetare som nu sitter heltid på distans. Jag gillar de båda. Men de kommer inte helt till sin rätt och trivs inte jättebra med läget, eftersom båda i grunden är sociala människor. Men jobbet är välbetalt och de bor på mindre orter där alternativen är få. Nytt jobb på distans kan de se i stjärnorna efter.

Anekdotisk bevisning förstås, men fler distansare lär vara i en liknande sits.
Citera
2026-06-05, 16:45
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, om man stärker kontrollen på vad personalen faktiskt gör när de är på jobb, på arbetsplatsen och inte hemma, så är det självklart lätt att tjäna timmar för arbetsgivaren. Har man ingen kontroll över sin arbetskraft så förstår jag argumentet... Är helt makabert att folk kan anse att man skall ha betalt för en full dag när man enkom jobbar kanske två timmar. Och sedan har mage att klaga när arbetsgivaren sedan slår bakut... Företagsledningar har självklart folk som läser slika trådar som denna och förfäras.
Fast de chefer som har självinsikt inser ju att de själva inte heller jobbar hela tiden de är på jobbet. Det dricks kaffe, det hålls möten (arbete kan man tycka, men hur stor andel av ett genomsnittligt möte innebär att samtliga mötesdeltagare just då är aktiva i en diskussion om det som faktiskt ska diskuteras på mötet?) osv. osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in