Citat:
Man måste skilja på olika domäner.
Biolologiskt och fysiologiskt. Personer som Robert Sapolsky som säger att fri vilja inte existerar utan är resultatet av kemiska processser.
Psykologiskt, kontaktytan mellan fysiologi och medvetande.
Medvetandet, det mest relevanta. Frågan är inte egentligen om vi har fri vilja. Det relevanta är att vi upplever att vi har det, oavsett vad Sapolsky och andra säger. Eftersom upplevelsen av fri vilja är centralt i upplevelsen av den mänskliga existensen är en självklar utgångspunkt att, ”jag upplever att jag har fri vilja och därför har jag det”.
Det är ju just den här kärnan som är central när man pratar om begreppet fri vilja och vad det betyder för individen.
Om man anammar det Sapolsky säger och man tänker, Sapolsky säger att jag inte har någon fri vilja, det jag upplever är bara kemiska processer. Ok, så vad innebär det? Mitt medvetande är bara en projektion, som får sig själv att tro att den finns. Jag finns egentligen inte. Jag är bara en illusion. Jag har ingen själ. Jag har inget ansvar för mina handlingar, de är förutbestämda av min biologiska konfiguration relaterat till min omvärld.
När man försöker att förena den fysiologiska domänen med den medvetna som att det är samma sak gör man samma tankevurpa som att tillämpa ett kvantitavit tänk på en domän som har en ontologi där en kvalitativ ansats är det korrekta perspektivet.
Personligen så tror jag att vi har en fri vilja oavsett vad Sapolsky säger, i form av att vi kan påverka våra livsbanor över längre tid.
Biolologiskt och fysiologiskt. Personer som Robert Sapolsky som säger att fri vilja inte existerar utan är resultatet av kemiska processser.
Psykologiskt, kontaktytan mellan fysiologi och medvetande.
Medvetandet, det mest relevanta. Frågan är inte egentligen om vi har fri vilja. Det relevanta är att vi upplever att vi har det, oavsett vad Sapolsky och andra säger. Eftersom upplevelsen av fri vilja är centralt i upplevelsen av den mänskliga existensen är en självklar utgångspunkt att, ”jag upplever att jag har fri vilja och därför har jag det”.
Det är ju just den här kärnan som är central när man pratar om begreppet fri vilja och vad det betyder för individen.
Om man anammar det Sapolsky säger och man tänker, Sapolsky säger att jag inte har någon fri vilja, det jag upplever är bara kemiska processer. Ok, så vad innebär det? Mitt medvetande är bara en projektion, som får sig själv att tro att den finns. Jag finns egentligen inte. Jag är bara en illusion. Jag har ingen själ. Jag har inget ansvar för mina handlingar, de är förutbestämda av min biologiska konfiguration relaterat till min omvärld.
När man försöker att förena den fysiologiska domänen med den medvetna som att det är samma sak gör man samma tankevurpa som att tillämpa ett kvantitavit tänk på en domän som har en ontologi där en kvalitativ ansats är det korrekta perspektivet.
Personligen så tror jag att vi har en fri vilja oavsett vad Sapolsky säger, i form av att vi kan påverka våra livsbanor över längre tid.
Hänger inte riktigt med i svängarna. Men, ja, upplevelsen av att separat jag som sitter inne i huvudet och fattar beslut är en illusion.
Sapolskys poäng handlar inte direkt om kemiska processer. Utan den är snarare att den kunskap som finns om hur beslut formas är oförenliga med idéer om en fri vilja. Och det handlar om ett komplex om alltifrån blodsockernivåer och tröskelvärden för hormoner till moderns stressnivå under graviditeten och hur geografin såg ut för tusentals år sedan på den plats där den kultur den handlande växte upp i formades.
Ja, säger kompatibilisten, men menar vidare att det enda vi kan utgå från är här och nu och då finns vissa kognitiva förmågor, typ impulsreglering, som innebär fri vilja oavsett.
Nej, säger Sapolsky, impulsreglering är helt utom innehavarens kontroll och formas av kultur, miljö i moderlivet, trauman, gener, hormoner etc. Fri vilja kan inte finnas i hur pass utvecklat eller inte exempelvis ett prefrontalcortex råkar vara.
Sapolsky har givetvis rätt.