2026-06-05, 07:48
Medlem
Smart att bjuda in nån som bara gråtrunkare som inte kollar svt vill se.

Fast om jag fattat rätt vilket program det är så var väl ryssbögen med tidigare så det kanske ska vara så....
Förstod aldrig om det var humor eller inte
Citera
2026-06-05, 07:50
Medlem
Kokkashugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Help a girl out. Menas det att media har panik?

https://www.google.com/search?q=nickalinia+ifs&oq=nickalinia+ifs&gs_lcrp= EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTILCAEQABgDGA0YxwMyCggCEAAYgA QYogQyCggDEAAYgAQYogQyCggEEAAYgAQYogQyCggF EAAYgAQYogQyCggGEAAYgAQYogTSAQg3OTY1ajBqN6gCCLACAf EFmcyBQZmYV2k&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera
2026-06-05, 07:50
Medlem
CommonSenses avatar
Vet lite vem han är, sett nån video men det tecknet han gör är det verkligen ett nazistisk tecken? läser man runt så är det ett tecken för ok som dykare tydligen gör.
Citera
2026-06-05, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokkashugi
https://www.google.com/search?q=nickalinia+ifs&oq=nickalinia+ifs&gs_lcrp= EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTILCAEQABgDGA0YxwMyCggCEAAYgA QYogQyCggDEAAYgAQYogQyCggEEAAYgAQYogQyCggF EAAYgAQYogQyCggGEAAYgAQYogTSAQg3OTY1ajBqN6gCCLACAf EFmcyBQZmYV2k&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Jo jag vet att han är kontroversiell. Vem har panik? S/V/mp? Svt?
Citera
2026-06-05, 07:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Sjukt löjligt detta.

SVT har ju fått återkommande kritik för att vara vänstervridet. Kan ju ha att göra med att man återkommande har haft för vana att bjuda in folk från vänstern, mot kopplingar till våldsbejakande organisationer, EXPO m.m som "expertkommentatorer". Likaså att nyhetsrapportering har sjukt tydlig prägling av att ta upp bara vissa samhällsfrågor såsom klimatet exempelvis som har tydlig mp-prägling, men har valt att utesluta områden som traditionellt högerpartier fokuserar mer på. Såsom skattetryck, effektivitet, ekonomi, lag och ordning.

Nu har SVT börjat ta till sig av kritiken och bjuder då in Nick Alina, varpå övriga deltagare då flyr. Hur löjligt är inte det ? Det hörs ofta att polarisering är av ondo, men hur ska den kunna brytas om folk med olika åsikter inte ens kan mötas och diskutera?
Citera
2026-06-05, 08:05
Medlem
Wayaheads avatar
När vänstern möter sunt förnuft och saklighet så krackelerar dem, svaga kräk är vad de är, flyr så fort de tas utanför ekokammaren, patetiskt!

Kan tänka mig hur de diskuterar, ” nej, då tänker jag inte heller vara med, vi kan säga bla bla bla ”.
Senast redigerad av Wayahead 2026-06-05 kl. 08:07.
Citera
2026-06-05, 08:06
Medlem
Kokkashugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jo jag vet att han är kontroversiell. Vem har panik? S/V/mp? Svt?

Läser du de snabbt framgogglade rubrikerna ser man ganska omgående att allehanda media rapporterar om detta som en "kris" med panikartad rubriksättning.

Diverse fördömanden, ifrågasättanden, avhopp och hot om att programmet skall ställas in eller inte få sändas. För att personen ens får vara med i svt.

Man kan känna vredesmodet och paniken mellan raderna, om man är normalt sensibel.

SvT kommer att backa och göra avbön, var så säker.
Citera
2026-06-05, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokkashugi
Läser du de snabbt framgogglade rubrikerna ser man ganska omgående att allehanda media rapporterar om detta som en "kris" med panikartad rubriksättning.

Diverse fördömanden, ifrågasättanden, avhopp och hot om att programmet skall ställas in eller inte få sändas. För att personen ens får vara med i svt.

Man kan känna vredesmodet och paniken mellan raderna, om man är normalt sensibel.

SvT kommer att backa och göra avbön, var så säker.
Det är alltså media som uppfattas ha panik, tack för klargörandet, rubriken är lite otydlig.

Jag tror detta blåser över rätt snabbt. Alinia förtjänar inte uppmärksamheten och det kommer att komma nya grejer.
Citera
2026-06-05, 08:12
Medlem
Separatistens avatar
Journalister som älskar yttrrandefrihet förener eder!

De som hoppar av är med andra ord så rädda för det som ska sägas, och vet att de saknar motargument.
Citera
2026-06-05, 08:17
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Obehaglig chef på SVT. Slingrar sig med fraser som "Om jag vetat om så
hade jag avrått", "Vi kan inte granska alla deltagare i den här typen av program".

Självklart borde instruktionerna till medarbetare underställda vara "Om ni planerar
att ta med någon som kan vara kontroversiell, så vill jag veta det direkt".

Tar alltså inte sitt chefsansvar utan skyller på underställda. Vill absolut inte
bli av med Willy Wonkas guldbiljett till Sosse och Miljöfabriken SVT.

I sakfrågan förstår jag inte varför 3 negrer och 1 arab ska bestämma vem som
ska vara med i programmet. Vad gör Nick Alinia så kontroversiell för svenskar
som kan tänka egna tankar?

- BBZW
Citera
2026-06-05, 08:48
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Vi skulle väl kunna börja med hela NMR som ju inte ens vill prata med andra journalister än de som tycker som de gör. Tittar vi utomland så har vi ju en viss president som inte direkt pratar med all media. Och det finns givetvis fler.

Edit: Det var väl så att de flesta i Tidögänget nobbade ett program för att intervjuaren/programledaren hade uttryckt vänsteråsikter?
Ja, "What about sombody else!", i en debatt om ert agerande. NMR är förstås extremister som er själva. Båda har sin grund i totalitära ideologier. Så det blir ett tydligt mönster där. Ni är samma typ av människor. Skillnaden är väl bara att de är ärliga om det. De pratar inte om mänskliga rättigheter, alla människors lika värde eller demokrati och påstår sig stå bakom det. Medan ni säger det, men agerar inte så. Men då är det väl bättre att vara ärliga och säga att ni vill täppa igen käften på alla som inte tycker som er. För det är väl vad ni vill? Skapa en totalitär stat där bara era åsikter ska få finnas. Ett nytt sovjet.

Du tänker att de inte ville vara med i ett tjafsprogram. Ser inte att det hade med den politiska åsikten att göra. Men om det fanns en viss bias där är det väl förståeligt. Skulle vänstern ställa upp i en sånt program med Nick Alinia med politisk bias som programledare? Till och med jag skulle ha förståelse för att man inte gjorde det då.

Men i grunden handlar det inte om det i den här frågan. Utan om han alls ska få öppna käften i public media. Du kanske ska lyssna på honom. Du kanske kommer att anse att han har rätt i vissa frågor. Så jag har inget emot att vänsterextremister inte vill vara med, ser det som bra, då jag tycker de är barnsliga och det blir en mer jämn fördelning.

Problemet som jag ser det är när man drevar mot att han ska få vara med och som du försöker, genom att t.ex. klistra nazism på honom, utan att kunna motivera det, eller om du ens vet vad nazism faktiskt är. För dig verkar det bara vara att inte tycka som dig. Ett sätt att avhumanisera andra för att försöka tysta deras åsikter. Kanske är ni till och med rädda för att ni måste ifrågasätta era egna åsikter, om ni lyssnar på vad han faktiskt säger.

Men det är bara du som kan svara på varför ni beter er som svin mot de som inte tycker som er eller ifrågasätter era egna åsikter.
Citera
2026-06-05, 09:43
Medlem
Självklart skall det finnas plats även för radikala invandringskritiker på SVT. Det hade varit helt rätt att bjuda in honom till ett debattprogram om invandring, integration, brottslighet, yttrandefrihet eller liknande.

Men att bjuda in honom till ett lättsamt lekprogram där majoriteten av övriga deltagare är politiskt korrekta? Även jag ser det som ett lite udda beslut.

Att han tramsar med att göra "OK"-symbolen med fingrarna illustrerar också att han inte är så lämplig. Vad blir nästa "coola provokation"? Dricka ett glas mjölk? Ta fram en bild på grodan Skurt? Eller något annat alt-höger meme från 2016?

Barnsligt och dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in