Citat:
Ursprungligen postat av
OlofJohanssonSvin
Är du dum i hela huvudet eller?
Det är ju liktydigt med att någon satt in en miljon på ett av hennes bankkonton. Att hon ännu inte tagit ut pengarna har ju noll betydelse. Någon har ju satt in dessa pengarna där hon kan ta ut dem. Hon kontrollerar miljonen.
Du ska nog ta en kurs i företagsekonomi innan du uttalar dig så tvärsäkert.
Bolaget har haft en omsättning på ca 1 miljon. Bolaget har gjort en vinst på ca 860.000
Bolaget har betalat 180.000 i skatt för den vinsten Bolager gjort.
Det är väldigt långt ifrån ”det är som om någon satt 1 million på hennes bankkonto”
Av den miljonen finns det såldes 680.000
Kvar och den är kvar i bolaget. Den kan investeras eller delas ut till ägarna/ägaren men det har det inte gjort - ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av
mlon.eusk
Precis!
Skatteverket sätter sig ofta över civilrätten och betraktar diverse bolag och upplägg som direkt personbeskattning. Skönstaxering är ett exempel.
Måwe har inte tjänat en krona. Det finns ingen ”income” för henne i bolaget.
Bolaget är en egen juridisk person och har inte haft några personalkostnader ej heller tagit beslut om utdelning. Bolaget har betalat skatt på den vinst bolaget gjort.