2026-06-05, 02:50
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Framgångar i opinionen kanske, men samtidigt så stigmatiseras både Alina och SD. För Alina är det ju okej, han får en större publik, men vet inte om SD gynnas så mycket av det om de inte kan få igenom sin politik. Tror att mediernas beteende gjort att fler hatar SD väldigt starkt, och många av dessa är även helt onyanserade i invandringsfrågan. Nazi-spöket är effektivt för väldigt många människor och även partier

Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Sverigedemokraterna har i stor utsträckning normaliserats inom det etablerade kollektivet.

Om man vill uppnå dominans i ordets verkliga bemärkelse måste man finna ett sätt att överskrida den kollektiva normaliteten och de föreställningar som kollektivet håller för självklara.

Att sträva högre handlar inte primärt om att tillgodose de värderingar som redan delas av majoriteten, utan om att få människor att åtrå en situation eller en ordning som de tidigare inte har uppfattat som acceptabel, önskvärd eller ens möjlig.

Det verkligt inflytelserika ligger därför inte i att följa det som redan anses gott och riktigt, utan i att forma nya ideal som går bortom de rådande föreställningarna.

Med andra ord, låt oss säga att jag säljer diskmedel och att du vill få din diskbänk ren. Då köper du naturligtvis diskmedel av mig eftersom det motsvarar det behov du redan har. Men om jag i stället kan övertyga dig om att en diskmaskin är den bättre lösningen, kan jag inte bara sälja diskmedlet utan även diskmaskinen.

Skillnaden ligger i att jag då inte enbart tillfredsställer ett existerande behov, utan omformulerar själva föreställningen om hur behovet bör tillgodoses. Det är där det verkliga inflytandet, makten uppstår.
Men det är också den otillräckliga aspekten av demokratin. Systemet och dess partipolitiska strukturer tenderar egentligen inte att överskrida kollektivets missnöje, utan att tillgodose det.

Därigenom fångar de upp existerande opinioner och normaliserar dem, snarare än att formulera nya visioner som går bortom de rådande föreställningarna.

Politiken blir då i hög grad reaktiv snarare än skapande.

Den svarar på folkets frustrationer och önskemål, men utmanar sällan de grundläggande antaganden som ligger bakom dem. Följden blir att det möjliga definieras av det redan tänkta, medan det verkligt nya förblir utanför horisonten.

Jag säger inte att detta är fel. Vad jag säger är att det är mundant. Det förvaltar och reproducerar det existerande, men orsakar sällan om alls något som överskrider det.
Citera
2026-06-05, 02:58
Medlem
Zoologens avatar
Jag kan väl inte uttala mig, eftersom jag inte vet ett dugg om denne Nick. Någon får gärna upplysa mig om vad han är för snubbe, annars får jag googla. Högerpopulist eller?

Jag är egentligen lika ute på hal is vad gäller IFS, utom att jag läst att det är ett vänsterinriktat humorprogram. Eftersom jag är icke-vänster och tämligen renons på humor kan jag konstatera att det inte är min kopp av te.
Citera
2026-06-05, 03:28
Medlem
Vänstern fattar inte att ok 👌 tecknet gör han bara för att driva med idioterna.
Det har noll med vit makt att göra, deras källa är expo.
Citera
2026-06-05, 06:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är förstås ett val man gör själv då. Men det flesta från höger verkar inte vara rädda för att ta en debatt med vänsterrassar som skriker ut sitt hat mot alla som inte delar deras åsikter och kalla dem vid invektiv, som du och inte klarar att försvara sina egna åsikter och dess inkonsekvenser. Men ska man tolka det då som att många nazianstrukna vänstermänniskor bara är fega och är maniskt rädda för att få sina åsikter ifrågasatta. För det blir väl slutsatsen?

Kritiken handlar väl oftast om att vissa får framföra vänsterextrema åsikter utan kritik. Men hur många från högern menar du vägrar vara med för att en vänsterfascist är med. Har det ens hänt nån gång?
Vi skulle väl kunna börja med hela NMR som ju inte ens vill prata med andra journalister än de som tycker som de gör. Tittar vi utomland så har vi ju en viss president som inte direkt pratar med all media. Och det finns givetvis fler.

Edit: Det var väl så att de flesta i Tidögänget nobbade ett program för att intervjuaren/programledaren hade uttryckt vänsteråsikter?
Senast redigerad av 2.3 2026-06-05 kl. 06:21.
Citera
2026-06-05, 06:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nja nu ljuger du, när lämnade en högerpolitiker en debatt eller studio för att det kom in en vänstervriden individ? Har aldrig hänt vad jag vet, däremot händer det ofta att vänstervridna lämnar studion. Du kan inte bara sitta och hitta på saker som passar din agenda. Sympatiserar dock inte med alinia tycker att han är korkad
Ljuger? Säger jag att just det du skriver har hänt? Men vi hade ju ett antal politiker från Tidögänget som inte ville bli intervjuade av den där homosexuelle sonen till en operasångare, vad han nu heter. Och det finns massor av liknande händelser. Huruvida någon gjort det som Westerberg gjorde har jag ingen aning om och därför inte heller påstått.
Senast redigerad av 2.3 2026-06-05 kl. 06:20.
Citera
2026-06-05, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Kan någon förklara för mig vem Nick Alinia är och varför han, åtminstone enligt vissa, är världens hemskaste person?

Någon fåntratt som råkar tycka rätt om invandringen och står och skriker självklarheter som om han vore smart. Sånt tilltalar unga män idag
Citera
2026-06-05, 06:47
Medlem
Nick uttalar sig:

"Min medverkan i SVT och mediedrevet"

https://www.youtube.com/watch?v=BLzK92tqV2I
Citera
2026-06-05, 07:06
Medlem
Vari ligger vänsterns panik?
Citera
2026-06-05, 07:14
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Kan någon förklara för mig vem Nick Alinia är och varför han, åtminstone enligt vissa, är världens hemskaste person?

Alinia är alldeles förträfflig. Det är vänstern som ogillar honom för att han kritiserar dem. Det är dem det är fel på.
Citera
2026-06-05, 07:32
Medlem
Kokkashugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vari ligger vänsterns panik?

Läst rapporteringen? Bimbo
Citera
2026-06-05, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokkashugi
Läst rapporteringen? Bimbo
Help a girl out. Menas det att media har panik?
Citera
2026-06-05, 07:47
Medlem
Glödskals avatar
Den fega ansvariga utgivaren skyller ifrån sig. "hade jag fått frågan..."
Det kan ju produktionen ta med sig, att deras ansvariga utgivare slänger dem under bussen.

Finns det för övrigt några mer gnälliga och konfliktskapande personer än politiskt korrekta? Det skulle nog vara fred på jorden om de inte fanns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in