Citat:
Ursprungligen postat av
Flundran90
Framgångar i opinionen kanske, men samtidigt så stigmatiseras både Alina och SD. För Alina är det ju okej, han får en större publik, men vet inte om SD gynnas så mycket av det om de inte kan få igenom sin politik. Tror att mediernas beteende gjort att fler hatar SD väldigt starkt, och många av dessa är även helt onyanserade i invandringsfrågan. Nazi-spöket är effektivt för väldigt många människor och även partier
Sverigedemokraterna har i stor utsträckning normaliserats inom det etablerade kollektivet.
Om man vill uppnå dominans i ordets verkliga bemärkelse måste man finna ett sätt att överskrida den kollektiva normaliteten och de föreställningar som kollektivet håller för självklara.
Att sträva högre handlar inte primärt om att tillgodose de värderingar som redan delas av majoriteten, utan om att få människor att åtrå en situation eller en ordning som de tidigare inte har uppfattat som acceptabel, önskvärd eller ens möjlig.
Det verkligt inflytelserika ligger därför inte i att följa det som redan anses gott och riktigt, utan i att forma nya ideal som går bortom de rådande föreställningarna.
Med andra ord, låt oss säga att jag säljer diskmedel och att du vill få din diskbänk ren. Då köper du naturligtvis diskmedel av mig eftersom det motsvarar det behov du redan har. Men om jag i stället kan övertyga dig om att en diskmaskin är den bättre lösningen, kan jag inte bara sälja diskmedlet utan även diskmaskinen.
Skillnaden ligger i att jag då inte enbart tillfredsställer ett existerande behov, utan omformulerar själva föreställningen om hur behovet bör tillgodoses. Det är där det verkliga inflytandet, makten uppstår.