2026-06-02, 23:56
Medlem
tantrs avatar
Det som krävs är.
- Erfarenhet eller utbildning inom området du söker. Bäst chans med båda delarna såklart.
- Säkerhetsprövning utan bajs i bagaget(oftast).

Jag hade 10 års erfarenhet från tidigare jobb(IT) och en kandidat som var halvgjord, men också med flera utbildningar tagna via det tidigare jobbet.
Citera
2026-06-03, 06:01
Medlem
Onanikrems avatar
Offentliga sektorn är stor. Utbilda dig på halvfart medan du fortfarande är kvar på ditt jobb/alt. Ta studieledigt utan att säga upp dig. Undersköterska är lätt, sjuksköterska lite svårare men du få något bättre arbetsmiljö och högre lön. Går att vidareutbilda sig från sjuksköterska till olika specialkompetenser som ger bättre betalt och softtare arbetsmiljö.
Citera
2026-06-03, 17:19
Medlem
bo-jerrys avatar
Var lat och jobba inte i onödan. Det brukar leda till offentlig sektor
Citera
2026-06-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Det som krävs är.
- Erfarenhet eller utbildning inom området du söker. Bäst chans med båda delarna såklart.

Jag hade 10 års erfarenhet från tidigare jobb(IT) och en kandidat som var halvgjord, men också med flera utbildningar tagna via det tidigare jobbet.

Hmm ja jag har arbetat på min nuvarande arbetsplats i 5 år vilket vart mestadels relaterat till administration och inköp. Jag har funderat att läsa en kortare kurs i upphandling för att fylla på lite, så att säga. Schysst med utbildningar tagna via jobbet! Hade vart dröm att hamna på en sån arbetsplats.
Citera
2026-06-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Offentliga sektorn är stor. Utbilda dig på halvfart medan du fortfarande är kvar på ditt jobb/alt. Ta studieledigt utan att säga upp dig. Undersköterska är lätt, sjuksköterska lite svårare men du få något bättre arbetsmiljö och högre lön. Går att vidareutbilda sig från sjuksköterska till olika specialkompetenser som ger bättre betalt och softtare arbetsmiljö.

Studieledigt tog en kollega på samma jobb och han fick sparken så är lite nervös inför det, men då får man ju åtminstone a-kassa direkt... annars hade ju det vart det bästa. Känns som att många idag skolar om sig eller inte jobbar direkt med det dom pluggar? Jag kanske har fel.
Citera
2026-06-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Vet inte var du bor men jag ger dig denna länk.

https://www.uu.se/om-uu/jobba-hos-oss

Om du ej bor nära kolla ett lärosäte närmare dig.

Fint tips ju!! Tack o bock! skadar aldrig att testa.
Citera
2026-06-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Var lat och jobba inte i onödan. Det brukar leda till offentlig sektor

Hahaha, har svårt att se det leda till offentliga sektorn, snarare att offentliga sektorn leder en dit... det vore ju så väl.
Citera
2026-06-04, 22:54
Avslutad

Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
I regel räcker det med en kandidatexamen i vad som helst.

Första bästa jag hittade som du skulle kunna söka:

https://arbetsformedlingen.varbi.com/se/what:job/jobID:936964/type:job/where:4/apply:1

https://arbetsformedlingen.varbi.com/se/what:job/jobID:935133/type:job/where:4/apply:1

”Övriga meriter för tjänsten” är ju inga ska-krav.

Det syns att du har aldrig sökt ett jobb med ett kandidatexamen på egen hand.
Citera
2026-06-04, 22:56
Avslutad
Nyckelord: 10 års erfsrenhet imo yrket.
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Det som krävs är.

Citera
2026-06-04, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlueCouch
Hmm ja jag har arbetat på min nuvarande arbetsplats i 5 år vilket vart mestadels relaterat till administration och inköp. Jag har funderat att läsa en kortare kurs i upphandling för att fylla på lite, så att säga. Schysst med utbildningar tagna via jobbet! Hade vart dröm att hamna på en sån arbetsplats.

Hur fick du jobbet?
Citera
2026-06-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingokg
Hur fick du jobbet?

min lingvistiska bakgrund konstigt nog, hahaha. pluggat flera asiatiska språk och de arbetar mot den marknaden.
Citera
2026-06-05, 06:30
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingokg

Det syns att du har aldrig sökt ett jobb med ett kandidatexamen på egen hand.

Ok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in