2026-06-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tänker att med tanke på alla olika känslor i frågan så är det vettigast får TS att kontakta brudparet och andra som ska dit. Vad är OK? Och vad ska andra ha på sig?

Sem följa eget tycke.

Sandaler, loafer, gymnastikskor ... Finns alla sorters TS välj och vraka

Och då kommer svaret "sommarfint", vilket ju är solklart och klockrent, och sen börjar vi om tråden.

Vi kan ju kasta in barfota i tombolan också. Så fot-tatueringen inte skyms.
Träskor? Gärna med kurbits-motiv och dalahästar.
Citera
2026-06-04, 14:43
Medlem
fjollciggs avatar
Tennisskor (i canvastyg) är somrigt och ledigt utan att man ser ut som en ska-musiker. Färg vete katten, men bör va samma som bältet, har jag hört.
Citera
2026-06-04, 14:57
Medlem
Onanikrems avatar
kyrkstocken har redan svaret. Ett par svarta Ecco läderskor. De är sköna, ser propert ut och kan användas till annan fjäderdräkt också..

Efter 3.0 promille kommer du ändå dansa små grodorna barfota och somna naken i rabatten.
Citera
2026-06-04, 22:11
Medlem
Kokplattas avatar
Den här frågan kommer ju upp lite då och då, men min åsikt är att man inte kan ha något annat än oxfords (eller annan lämplig mer formell sko i läder) till kostym, även om den är mer ledig. Formalitetsgraderna frontalkrockar och det ser barnsligt och omoget ut, lite som när en högstadieelev lånar en för stor kostym och kör slitna sneakers till det. Nej, det funkar inte med annat material än läder tyvärr. Men folk gör väl som de vill såklart.
Citera
2026-06-05, 07:27
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwinkleSmash
Ska ha en ljusgrå kostym till midsommar.

Vill inte köpa ett par "lackskor" som bara ska användas en gång.

Vad för andra vanliga sommar-skor passar till kostym som inte blir bastu?

Du kan ta det lugnt, lackskor finns inte på listan över vad man har till kostym, allra minst ljusgrå sommarkostym. I själva verket är lackskor förbehållet smoking (black tie) och frack (white tie) så slappna av.

Titta efter några lätta, släta skor i mörkare färg, loafer är möjliga så länge som de inte är mockasinsydda. Undvik gummisula som gör att du fastnar på dansgolvet. Se till att livremmen går i färg med skorna och ha långa, svarta eller mörkblå strumpor. Toppa upp med en snygg sidennäsduk i bröstfickan. Voilà!
Citera
2026-06-05, 08:20
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ska ha en ljusgrå kostym till midsommar.

Vill inte köpa ett par "lackskor" som bara ska användas en gång.

Vad för andra vanliga sommar-skor passar till kostym som inte blir bastu?

Svarta skor är ju det som gäller om man ska vara fin, men nu är det ju ljusgrå kostym till midsommar. Så jag tänkte något annat som loafers, svart skinn eller varför inte mockaloafers (inte mockasiner). Beiga? Blå! Funderat också på prydliga vita gympadojor.

Men jag fastnar i alla fall för svarta skor. Köp ett par lätta svarta snörskor. Varför inte de här från Vagabond som ger ett lätt intryck, inga tunga klunsar:

https://www.vagabond.com/se/harvey-4663-401-20/
Citera
2026-06-05, 08:26
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Det ska vara till ett bröllop, men klädkoden är somrigt, så jag ska ha en ljusblå skjorta till, ingen slips eller fluga.. kanske oknäppt kavaj.

Bröllopet är på midsommar.

Bröllop? Jaha. Då är mitt råd om lätta, svarta snörskor självklart!
Citera
2026-06-05, 08:29
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Kolla in ett par ljusa mocca loafers!

https://www.ralphlauren.se/sv/reynold-mockaloafer-646874.html

Mockasin? Nej, nej, nej!
Citera
2026-06-15, 10:38
Medlem
TwinkleSmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Tennisskor (i canvastyg) är somrigt och ledigt utan att man ser ut som en ska-musiker. Färg vete katten, men bör va samma som bältet, har jag hört.

Om man har en manligt kagge som döljer bältet då?

Ska idag till ecco/dinsko (eller vad de heter som är mixad affär numera) kanske declathon..

kostymen är denna grå https://dressmann.com/sv/bundle/wool-stretch-suit-regular-fit/DMXL-GREY-WS-SUIT
Citera
2026-06-15, 10:40
Medlem
TwinkleSmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Svarta skor är ju det som gäller om man ska vara fin, men nu är det ju ljusgrå kostym till midsommar. Så jag tänkte något annat som loafers, svart skinn eller varför inte mockaloafers (inte mockasiner). Beiga? Blå! Funderat också på prydliga vita gympadojor.

Men jag fastnar i alla fall för svarta skor. Köp ett par lätta svarta snörskor. Varför inte de här från Vagabond som ger ett lätt intryck, inga tunga klunsar:

https://www.vagabond.com/se/harvey-4663-401-20/

Denna typ av skor är vad jag skulle kalla "fin-fin-skor", vilket skulle bli att jag troligen bara kommer använda dem en gång och det är nu under midsommar på bröllopet.. Hoppades på lite mer "normala" skor som funkar till kostym och som jag sedan kanske kan ha i sommar istället för mina vinterskor
Citera
2026-06-15, 11:11
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Om man har en manligt kagge som döljer bältet då?

Ska idag till ecco/dinsko (eller vad de heter som är mixad affär numera) kanske declathon..

kostymen är denna grå https://dressmann.com/sv/bundle/wool-stretch-suit-regular-fit/DMXL-GREY-WS-SUIT

Haha, ja, då spelar färg på bältet kanske mindre roll

Men snygg kostym! Jag hade en liknande i min ungdom, köpt på HM. Bar den alltid med vita tennisskor, men hade då en vit farfarströja under. Det är väl dock för casual för bröllop kanske.

Men snacka med personalen på Ecco. De borde kunna sin skit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in