2026-06-04, 13:46
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
(nu undviker du sakfrågan igen)

jadu crime-boy2, dom flesta som kollat tråden vet redan sedan länge
att du tror att pappa carl slog ihjäl sin dotter viola,
och sedan övertalade mamman och systern att ljuga och hålla tyst, att dom också är usla brottslingar som hjälpte carl.

Att du lutar dej mot axeln på gamle trötte fantiserande christer gör inte saken bättre (christer som efterblivet undrar varför violas syster inte vill prata med journalister och andra)

Ännu en gång glider du undan sakfrågan, som ställts till dej flera gånger:
hur bekräftar dina två "källor" ditt påstående att dåtida polisen misstänkte violas föräldrar?

(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum (1948-12-05)
som en slingrande lögnare

Menar du före eller efter polisförhören? Du måste ju hålla isär begreppen lite. Tänk så här: håller man så hårda förhör med nån man inte misstänker? Svaret är väl givet..eller hur?
Senast redigerad av tegeltak 2026-06-04 kl. 13:52.
Citera
2026-06-04, 13:53
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Nej, jag gör mina egna bedömningar. På just den här punkten utgår min bedömning från att det inte har varit en aktiv utredning på många år. Men om du har ytterligare fakta att bidra med är det säkert uppskattat om du delger oss dem.

Så du har en skiss på hur länge utredningen fortgick? Låter spännande! Vill du delge oss den?
Citera
2026-06-04, 13:54
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
Var? Kan du länka?
Du hävdar att Christers pappa misstänkte Violas föräldrar, och sedan hänvisar du till "tidningar" och Google. Men jag kan inte hitta någon sådan uppgift.

Kan du visa vid vilken minut i podden det sägs?
Jag har lyssnat på podden (ditt inlägg riktar sej till Elgsadel),
men jag kan inte höra Christer säga att polisen på den tiden misstänkte någon i familjen.

Ja vi vet att du är utvecklingsstörd. Du behöver inte bli övertydlig.
Citera
2026-06-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Det har stått i flera tidningar.

Var? Kan du länka?
Du hävdar att Christers pappa misstänkte Violas föräldrar, och sedan hänvisar du till "tidningar" och Google. Men jag kan inte hitta någon sådan uppgift.

Citat:
Om du lyssnar på podden så framkommer det mer.

Jag har lyssnat på podden, men jag kan inte höra Christer säga att polisen på den tiden misstänkte någon i familjen.

Frågorna är högst relevanta eftersom du själv har länkat till de källorna.
Jag har ställt frågorna till dig tidigare, men du kanske missade det.
Eller har Elgsadel rätt, att du är en "slingrande lögnare"?
Citera
2026-06-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Så du har en skiss på hur länge utredningen fortgick? Låter spännande! Vill du delge oss den?

Jag föreslår att du sätter dig in i fallet lite mer innan du skriver fler inlägg. Men två tips att kolla upp är preskriptionstiden för mord och året för dödförklaring av Viola.
Citera
2026-06-04, 14:46
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Jag föreslår att du sätter dig in i fallet lite mer innan du skriver fler inlägg. Men två tips att kolla upp är preskriptionstiden för mord och året för dödförklaring av Viola.

Preskriptionstid (preskription) handlar i svensk rätt främst om möjligheten att väcka åtal, inte om själva utredningen. Det betyder:

När preskriptionstiden går ut kan åklagaren normalt inte längre väcka åtal för brottet.
MEN en förundersökning (polisutredning) kan i praktiken fortfarande pågå, eller återupptas, om det finns skäl och det är relevant.
Citera
2026-06-04, 15:36
Medlem
Citat:
Preskriptionstid (preskription) handlar i svensk rätt främst om möjligheten att väcka åtal, inte om själva utredningen. Det betyder:

När preskriptionstiden går ut kan åklagaren normalt inte längre väcka åtal för brottet.
MEN en förundersökning (polisutredning) kan i praktiken fortfarande pågå, eller återupptas, om det finns skäl och det är relevant.

Då föreslår jag att du visar när och hur utredningen "i praktiken" pågår eller återupptas samt "om det finns skäl och det är relevant", det vill säga vilka skäl och varför det är relevant.
Citera
2026-06-04, 15:47
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Då föreslår jag att du visar när och hur utredningen "i praktiken" pågår eller återupptas samt "om det finns skäl och det är relevant", det vill säga vilka skäl och varför det är relevant.

Det kan väl du göra som är mer "insatt" i fallet än jag? Annars har du ju dina goda "vänner" här som kan ge dig råd? Lycka till!
Citera
2026-06-04, 15:50
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

Vad har preskriptionstiden och dödförklaringen med utredningen att göra?
Citera
2026-06-04, 15:51
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
Var? Kan du länka?

Jag har lyssnat på podden, men jag kan inte höra Christer säga att polisen på den tiden misstänkte någon i familjen.

Frågorna är högst relevanta eftersom du själv har länkat till de källorna.
Jag har ställt frågorna till dig tidigare, men du kanske missade det.
Eller har Elgsadel rätt, att du är en "slingrande lögnare"?

Haft "semester"?
Citera
2026-06-04, 16:33
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Citat:
Vad har preskriptionstiden och dödförklaringen med utredningen att göra?

Jo, det kan det väl ha...

Om preskriptionstiden är ute, så kan man ju kanske 'våga' dödförklara...
Inget mer händer i utredningen, kan familjen känna...
Om familjen är inblandad...
Vilket jag tillhör de som tror, ganska säkert också...

Jag har också läst det där att Viola's yngre syster aldrig velat prata med journalister om allt...
Varför...?
Är det samvetet...?
Känner att då måste hon återigen ljuga...?..

Vad jag menar är, att om man som familj, har för bråttom med att dödförklara, så säger man ju undermedvetet att man vet något, och att en längre utredning är till ingen nytta, bara plågsam, och att något, för familjen, oönskat kan komma fram, då lika bra att få dödförklaringen 'överstökad'...
Då väntar man preskriptionstiden ut...
Verkar mindre misstänkt...
Som att man hoppas på att utredningen ska gå framåt, men egentligen hoppas man att inget ska komma fram som gör familjen misstänkt...
Senast redigerad av DenOtroligaStruten 2026-06-04 kl. 16:55.
Citera
2026-06-04, 20:11
Medlem
Citat:
Det kan väl du göra som är mer "insatt" i fallet än jag? Annars har du ju dina goda "vänner" här som kan ge dig råd? Lycka till!

Det var ju du som påstod detta. Jag har inte fantasi nog att tänka mig vad du har fått för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in