2026-06-04, 12:00
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Fattar inte vad problemet är med dessa kontroller. Har kört över till Danmark flera gånger fram och tillbaka och sällan blir man kontrollerad. Det är väl stickkontroller bara?

Svenskarna är kanske försiktigare. Tyska gränspolisen kollar nästan alltid pass vid inresa, både från Danmark och Österrike (ev även vid färjorna från Sverige) och avvisar dem som saknar giltiga handlingar. Danskarna är väl nånstans mittemellan i hur strikta de är.
Citera
2026-06-04, 12:15
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Svenskar surar och skriver långa klagobrev på Facebook när de tvingas visa pass på charterresan till Spanien. Man kan inte både ha kakan och äta upp den.
Jaså? Har nog aldrig sett någon som surat över att behöva visa sitt pass vid boarding? Har svårt att se att det skulle vara någon större uppoffring för svennebanan som reser typ en gång per år, men detta är alltså enligt dig ett utbrett fenomen?
Citera
2026-06-04, 13:10
Medlem
Ska jag lämna ytterdörren olåst när vi ändå är igång?
Citera
2026-06-04, 13:12
Medlem
EU är en helt onödig "grossist", ett mellanled som inte behövs.
Länder kan samarbeta ändå.
Citera
2026-06-04, 13:22
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Ska jag lämna ytterdörren olåst när vi ändå är igång?

Pff, det är inte ens din ytterdörr.. så givetvis ska den vara upplåst.

/sarkasm.
Citera
2026-06-04, 13:24
Medlem
Rätten att resa fritt inom schengen gäller väl bara boende i schengen?

Blir väl en tolkningsfråga.
Citera
2026-06-04, 13:32
Medlem
Dags att gå ut ur EU. Fri rörlighet funkar bra om man pratar europeer men nu driver EU förintelse av sina egna.
Citera
2026-06-04, 13:57
Medlem
feemaxxxs avatar
Schengenavtalet bör slopas tills EU har kontroll över de yttre gränserna och andelen människor som upphållet sig här illegalt kraftigt minskas.
Det är just de som uppehåller sig här illegalt som har nyttan av Schengen.
Citera
2026-06-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Inte som jag förstått det. Oavsett om man är Schengen medborgare eller inte så har man rätt att resa fritt inom Schengen, om man från början har visum eller annan rött att visats i ett land
Jag har noll problem att visa pass om dom frågar. Som det ser ut nu så är det bra tycker jag.
Citera
2026-06-04, 15:46
Avslutad
Sverige har cherry-pickat vad de vill ha från EU sedan start. Det är dags att lämna EU.
Citera
2026-06-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Helt sant, gränskontrollerna är bara ett spel för galleriet. Under alla år jag rest med bil genom Europa har bara Sverige haft kontroller, inget annat land, och resultatet ser vi dagligen.

Nja.

polen har gränskontroller på motorvägen för att slippa narkotikasmuggling och annat från exempelvis litauen och tyskland har gränskontroller på motorvägen för att slippa smuggling av sånt vid tyska gränsen mot polen och människosmuggling.
Citera
2026-06-04, 16:58
Medlem
Det var i mitten av 90-talet som det ledordet hade verklighetsförankring. Det är andra tider nu. Det är bara vänsterfascister och knarkare som inte har fattat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in