2026-06-04, 06:59
  #1
Medlem
Valdagens avatar
https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/fifa-forbjuder-vattenflaskor-pa-vm/
Citat:
Tidigare har Internationella fotbollsförbundet, Fifa, gett grönt ljus för
supportrar att ta med sig vattenflaskor till sommarens matcher i fotbolls-VM.
https://www.nytimes.com/athletic/7331461/2026/06/03/fifa-world-cup-water-bottles-u-turn/

Vätskestationer ska finnas utplacerade på arenaområdena.

Citat:
Experter har varnat för höga temperaturer under VM, som
arrangeras gemensamt av USA, Kanada och Mexiko.
Inför premiären kommer nu nya bud: ""Flaskorna får stanna hemma""

Fifa uppger att regeländringen gjorts av säkerhetsskäl och
att flaskor redan är förbjudna på flera av turneringens arenor.



Bra eller dåligt att förbjuda vattenflaskor under VM?
Citera
2026-06-04, 07:21
  #2
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Kan de vara oroliga att de kan vara annat än vatten i vattenflaskorna? De är oroliga för fyllebråk? Varför skulle man annars förbjuda vatten när det är så varmt? Okey nu läste jag bara rubriken, de är p.g.a skador för spelare att de slänger ut dessa, då är det nog bra när Sverige tappar ledningen....


Modd kanske kan flytta tråden där den hör hemma..

(FB) Fotbolls-VM i USA, Kanada och Mexiko 2026
__________________
Senast redigerad av JaBaDaBaDoo 2026-06-04 kl. 07:25.
Citera
2026-06-04, 07:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Kan de vara oroliga att de kan vara annat än vatten i vattenflaskorna? De är oroliga för fyllebråk? Varför skulle man annars förbjuda vatten när det är så varmt? Okey nu läste jag bara rubriken, de är p.g.a skador för spelare att de slänger ut dessa, då är det nog bra när Sverige tappar ledningen....


Modd kanske kan flytta tråden där den hör hemma..

(FB) Fotbolls-VM i USA, Kanada och Mexiko 2026

Flaskvatten är en av de lukrativaste produkterna som finns. 20.000% marginal.

Kolla vid 9:30 (eller hela, väldigt intressant)
https://youtu.be/WcHWQnoE95wis=jvcKRvIod2OEJKJO

Det lär vara en ekonomisk fråga.
Citera
2026-06-04, 08:08
  #4
Moderator
easy_dans avatar
Fotboll --> Fotbolls-VM i USA, Kanada och Mexiko 2026
/Moderator
Citera
2026-06-04, 09:28
  #5
Medlem
Riksreptilens avatar
För svenska ditresta publiken är detta främst intressant inför första matchen som är i Mexico.

De två senare är på arenor i Texas och de har råd med AC och andra moderna sätt att hantera ev värmebölja.


Lite upprörande men mindre än 2014 när FIFA tvingade Brasilien att åter servera öl som de förbjudit p g a för mycket fylla och bråk.
Citera
2026-06-04, 09:41
  #6
Medlem
Så ska de väl ta 3-5$ för en flaska vatten sen också.. Det får ses som klen tröst att den som har råd att se fotbolls vm på plats nog kan betala det men oroande utveckling..
Citera
2026-06-04, 10:44
  #7
Medlem
Staclars barn som ska dit.
Citera
2026-06-04, 10:47
  #8
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/fifa-forbjuder-vattenflaskor-pa-vm/

https://www.nytimes.com/athletic/7331461/2026/06/03/fifa-world-cup-water-bottles-u-turn/

Vätskestationer ska finnas utplacerade på arenaområdena.


Inför premiären kommer nu nya bud: ""Flaskorna får stanna hemma""

Fifa uppger att regeländringen gjorts av säkerhetsskäl och
att flaskor redan är förbjudna på flera av turneringens arenor.



Bra eller dåligt att förbjuda vattenflaskor under VM?

Det handlar väl om nån miljard i intäkter från flaskvatten inne på arenorna. Detta är verkligen ett VM för svinrika. Trist när fotboll brukar ses som folkets sport.
Citera
2026-06-04, 10:53
  #9
Medlem
Valdagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det handlar väl om nån miljard i intäkter från flaskvatten inne på arenorna. Detta är verkligen ett VM för svinrika. Trist när fotboll brukar ses som folkets sport.

Får se om långa köer blir till vätskestationerna som ska utplaceras på arenaområdena.
Citera
2026-06-04, 10:56
  #10
Medlem
Mullrets avatar
Blir det enbart trumpvatten?

5 usd för en liter?
Citera
2026-06-04, 10:58
  #11
Medlem
Baisianuss avatar
Det här handlar som vanligt om pengar. Man förbjuder medhavt vatten för att kunna sälja sina egna produkter för 3-4 dollar styck istället för att låta omkringliggande småbutiker tjäna en dollar när folk är på väg till arenan. Svepskälet kommer som vanligt att bli ”säkerhet”. Ja, att säkra inkomsterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Staclars barn som ska dit.
Gråt en skvätt över de lidande barnen så känns det säkert bättre i bröstet sen.
Citera
2026-06-04, 11:31
  #12
Medlem
Det är rädsla för terror.

Man kan ha mycket skumt i en flaska med vatten(virus, bakterier etc) eller för den delen någon annan vätska som ser ut som vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in